Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016 - 7377
Doknr.
401751
Dato
17-10-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har den 5. oktober 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 1 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1:
”Ministeren bedes redegøre for regelsættet, der bestemmer kommunalbestyrelsens
beføjelser i forhold til kommunalforvaltningen, herunder om det er lovligt eller i over-
ensstemmelse med god forvaltningsskik, hvis en kommunes forvaltning bruger res-
sourcer på at arbejde med en opgave, som kommunalbestyrelsen udtrykkeligt har
besluttet, at kommunalforvaltningen ikke skal arbejde med. Vil kommunalforvaltnin-
gens arbejde i dette tilfælde være omfattet af reglerne om aktindsigt?”
Svar:
Efter § 2, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse (lovbekendtgørelse nr. 769 af 9. juni
2015) styres kommunernes anliggender af kommunalbestyrelser. Det er herved fast-
slået, at kommunalbestyrelsen er kommunens øverste myndighed, som har det over-
ordnede ansvar for hele den kommunale virksomhed og er kompetent til at træffe af-
gørelse i enhver sag, som vedrører kommunen.
Efter § 17, stk. 7, i lov om kommunernes styrelse drager kommunalbestyrelsen om-
sorg for indretning af kommunens administration og fastsætter regler om ansættelse
og afskedigelse af kommunalt personale. Bestemmelsen markerer, at administratio-
nen eller forvaltningen er et led i styrelsessystemet med kommunalbestyrelsen som
overordnet organ.
Den kommunale forvaltning udgør således en samlet enhed, der afleder sin kompe-
tence fra kommunalbestyrelsen. Der ses herved bort fra de sekretariatsfunktioner,
som den kommunale forvaltning efter lovgivningen er tillagt for selvstændige myndig-
heder, som f.eks. valgbestyrelser efter folketingsvalglovens § 23, der i denne hen-
seende har instruktionsbeføjelser over for forvaltningen.
At den kommunale forvaltning afleder sin kompetence fra kommunalbestyrelsen, be-
tyder, at forvaltningen i sin virksomhed er underlagt kommunalbestyrelsens beslutnin-
ger. Det følger heraf, at forvaltningen ikke må arbejde med en opgave, som kommu-
nalbestyrelsen udtrykkeligt og lovligt har besluttet, at forvaltningen ikke skal arbejde
med. Det bemærkes i den forbindelse, at kommunalbestyrelsen, når intet andet er
bestemt, træffer afgørelse ved stemmeflertal, jf. § 11, stk. 3, i lov om kommunernes
styrelse.
Dog kan forvaltningen, uanset kommunalbestyrelsens beslutning om, at forvaltningen
ikke må arbejde med en opgave, godt forelægge en sag for udvalg eller kommunalbe-
styrelse, hvis der er nye oplysninger i sagen, der efter forvaltningens vurdering ændrer
forudsætningerne for kommunalbestyrelsens beslutning på en sådan måde, at der er
grundlag for, at sagen alligevel behandles. På tilsvarende måde kan en ny kommunal-
bestyrelses tiltræden udgøre en sådan ændret forudsætning, at forvaltningen kan