Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1677031_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016 - 7377
Doknr.
401751
Dato
17-10-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har den 5. oktober 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 1 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1:
”Ministeren bedes redegøre for regelsættet, der bestemmer kommunalbestyrelsens
beføjelser i forhold til kommunalforvaltningen, herunder om det er lovligt eller i over-
ensstemmelse med god forvaltningsskik, hvis en kommunes forvaltning bruger res-
sourcer på at arbejde med en opgave, som kommunalbestyrelsen udtrykkeligt har
besluttet, at kommunalforvaltningen ikke skal arbejde med. Vil kommunalforvaltnin-
gens arbejde i dette tilfælde være omfattet af reglerne om aktindsigt?”
Svar:
Efter § 2, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse (lovbekendtgørelse nr. 769 af 9. juni
2015) styres kommunernes anliggender af kommunalbestyrelser. Det er herved fast-
slået, at kommunalbestyrelsen er kommunens øverste myndighed, som har det over-
ordnede ansvar for hele den kommunale virksomhed og er kompetent til at træffe af-
gørelse i enhver sag, som vedrører kommunen.
Efter § 17, stk. 7, i lov om kommunernes styrelse drager kommunalbestyrelsen om-
sorg for indretning af kommunens administration og fastsætter regler om ansættelse
og afskedigelse af kommunalt personale. Bestemmelsen markerer, at administratio-
nen eller forvaltningen er et led i styrelsessystemet med kommunalbestyrelsen som
overordnet organ.
Den kommunale forvaltning udgør således en samlet enhed, der afleder sin kompe-
tence fra kommunalbestyrelsen. Der ses herved bort fra de sekretariatsfunktioner,
som den kommunale forvaltning efter lovgivningen er tillagt for selvstændige myndig-
heder, som f.eks. valgbestyrelser efter folketingsvalglovens § 23, der i denne hen-
seende har instruktionsbeføjelser over for forvaltningen.
At den kommunale forvaltning afleder sin kompetence fra kommunalbestyrelsen, be-
tyder, at forvaltningen i sin virksomhed er underlagt kommunalbestyrelsens beslutnin-
ger. Det følger heraf, at forvaltningen ikke må arbejde med en opgave, som kommu-
nalbestyrelsen udtrykkeligt og lovligt har besluttet, at forvaltningen ikke skal arbejde
med. Det bemærkes i den forbindelse, at kommunalbestyrelsen, når intet andet er
bestemt, træffer afgørelse ved stemmeflertal, jf. § 11, stk. 3, i lov om kommunernes
styrelse.
Dog kan forvaltningen, uanset kommunalbestyrelsens beslutning om, at forvaltningen
ikke må arbejde med en opgave, godt forelægge en sag for udvalg eller kommunalbe-
styrelse, hvis der er nye oplysninger i sagen, der efter forvaltningens vurdering ændrer
forudsætningerne for kommunalbestyrelsens beslutning på en sådan måde, at der er
grundlag for, at sagen alligevel behandles. På tilsvarende måde kan en ny kommunal-
bestyrelses tiltræden udgøre en sådan ændret forudsætning, at forvaltningen kan
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om at redegøre for regelsættet, der bestemmer kommunalbestyrelsens beføjelser i forhold til kommunalforvaltningen, til social- og indenrigsministeren
1677031_0002.png
arbejde med en sag, som den tidligere kommunalbestyrelse havde truffet beslutning
om, at den ikke skulle arbejde med.
Endvidere er de kommunale styrelsesregler ikke til hinder for, at forvaltningen tilveje-
bringer oplysninger eller yder visse former for bistand til kommunalbestyrelsens med-
lemmer eller grupper af medlemmer, når denne bistand er nært knyttet til det kommu-
nale hverv, og når alle medlemmer har lige adgang til denne bistand. At forvaltningen i
den enkelte kommune yder sådan bistand til medlemmer og grupper af medlemmer
kan følge af en praksis i kommunen eller af retningslinjer fastsat af kommunalbestyrel-
sen. Der kan herved også henvises til bestemmelsen i § 8, stk. 6, i lov om kommuner-
nes styrelse, hvorefter kommunalbestyrelsen kan beslutte, hvorvidt og på hvilken må-
de medlemmerne kan forlange, at der til brug for behandlingen af sagerne tilvejebrin-
ges oplysninger eller ydes teknisk bistand fra forvaltningen.
Forvaltningen kan efter omstændighederne i forbindelse med tilvejebringelsen af så-
dan bistand til medlemmer eller grupper af medlemmer komme til at arbejde med sa-
ger, som kommunalbestyrelsens flertal ikke ønsker, at forvaltningen skal arbejde med
på kommunens vegne. Dette kan f.eks. være tilfældet, hvor forvaltningen yder bistand
til et medlem eller en gruppe af medlemmer, der udgør eller repræsenterer et mindre-
tal i kommunalbestyrelsen med henblik på mindretallets fremsættelse af et forslag i
kommunalbestyrelsen.
Om en kommunalbestyrelses beslutning om, at forvaltningen ikke må arbejde med en
bestemt opgave, også omfatter forvaltningens bistand til kommunalbestyrelsens med-
lemmer eller grupper af medlemmer, vil bero på en konkret fortolkning af beslutningen.
Herudover kan et kommunalbestyrelsesmedlems anvendelse af sin ret efter § 11, stk.
1, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse til at få en sag på kommunalbestyrelsens
dagsorden (initiativretten) indebære, at forvaltningen er forpligtet til at udføre det for-
beredende arbejde, der er nødvendigt for, at sagen kan sættes på dagsordenen, her-
under udarbejde et dagsordensudkast med det nævnte forslag. Dette gælder, uanset
om kommunalbestyrelsen har truffet beslutning om, at forvaltningen ikke skal arbejde
med de opgaver, forslaget vedrører. Dog kan kommunalbestyrelsen afvise et med-
lems forslag om at få en sag optaget på dagsordenen, hvis sagen er identisk med en
sag, der tidligere har været behandlet i kommunalbestyrelsen, og hvis grundlaget for
sagens behandling ikke er ændret.
Offentlighedslovens regler om aktindsigt finder anvendelse på al virksomhed, der ud-
øves af myndigheder inden for den offentlige forvaltning, jf. offentlighedslovens § 2,
herunder således også virksomhed, som udøves af den kommunale forvaltning. Dette
gælder, uanset om kommunalbestyrelsen måtte have truffet beslutning om, at forvalt-
ningen ikke skal arbejde med sagen. Det gælder også, når forvaltningen yder bistand
til medlemmer eller grupper af medlemmer i kommunalbestyrelsen. Om et dokument
konkret vil være omfattet af retten til aktindsigt efter offentlighedsloven vil bero på en
konkret vurdering.
Det tilføjes, at kommunalbestyrelsens medlemmer efter § 9 i lov om kommunernes
styrelse som led i deres hverv har ret til at gennemse sagsmateriale, der i endelig form
foreligger i kommunens administration. Denne ret til sagsindsigt for medlemmerne
gælder alle dokumenter, der vedrører en sag, der kan behandles af kommunalbesty-
relsen, når dokumenterne har endelig form. Retten er mere vidtgående end retten til
aktindsigt efter offentlighedsloven, da den – når de nævnte betingelser er opfyldt –
omfatter interne dokumenter samt som udgangspunkt også fortrolige oplysninger.
Retten gælder, uanset om kommunalbestyrelsen måtte have truffet beslutning om, at
forvaltningen ikke skal arbejde med sagen, og den gælder også, når forvaltningen
yder bistand til medlemmer eller grupper af medlemmer i kommunalbestyrelsen.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om at redegøre for regelsættet, der bestemmer kommunalbestyrelsens beføjelser i forhold til kommunalforvaltningen, til social- og indenrigsministeren
1677031_0003.png
3