Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1697935_0001.png
Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 648
Offentligt
10. oktober 2016
J.nr. 16-1409821
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 648 af 20. september 2016 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra ikke-medlem af udvalget (MFU) Julie Skovsby (S).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 84: MFU spm. om ministeren vidste, at særligt flerlingsfamilier ville blive ramt af det graduerede loft over børne- og ungeydelsen, da regeringen kom med deres udspil til 2025-plan Helhedsplan for et stærkere Danmark, til skatteministeren
1697935_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, om regeringen har dokumentation for, at det tredje og
fjerde barn er billigere end det første og andet barn, herunder om regeringen har doku-
mentation for, at familier bruger færre penge totalt set ved familieforøgelser ved det tredje
barn og eventuelle efterfølgende børn.
Svar
Ved opgørelser af forbrugsmuligheder og indkomstforskelle, fx i de tilbagevendende
publikationer
Fordeling og Incitamenter,
opgøres de disponible indkomster på familieniveau.
Familiens faktiske indkomst korrigeres, så der tages højde for forskelle i familiernes stør-
relse. Hertil anvendes et såkaldt ækvivalensmål givet ved (antal voksne + antal børn)
0,6
,
dvs. antal personer opløftet i 0,6’e potens.
For en enlig er ækvivalensmålet 1 (=1
0,6
). For en familie på fx fire personer er ækviva-
lensmålet 2,3 (=4
0,6
), for en familie på fem personer er ækvivalensmålet 2,6 og for en
familie på seks personer er ækvivalensmålet 2,9. Ækvivalensmålet indebærer dels en anta-
gelse om stordriftsfordele inden for familien, dels en antagelse om, at børn reducerer
forbrugsmulighederne for familiens voksne medlemmer.
Betragtes en familie med en disponibel familieindkomst på 250.000 kr., er den ækvivale-
rede disponible indkomst 250.000 kr./2,3=108.800 kr. for en familie med fire personer,
250.000 kr./2,6=95.200 kr. for en familie med fem personer og 250.000 kr./2,9=85.300
kr. for en familie med seks personer.
De ækvivalerede, disponible indkomster er et udtryk for forbrugsmulighederne pr. person
i familien, og som det ses, er de ved en given indkomst faldende med et stigende antal
familiemedlemmer. Det er således lagt til grund, at der er udgifter forbundet ved at få
flere børn, men samtidig at disse udgifter er marginalt aftagende.
Parameteren 0,6 i ækvivalensmålet er udtryk for graden af stordriftsfordele. Des lavere
værdi parameteren har, des større grad af stordriftsfordele er der. Værdien 0,6 er baseret
på en analyse af forbrugsbehovet for familier i forskelige livsituationer, jf. publikationen
Fordeling og Incitamenter 2004.
Der findes andre ækvivalensmål end den ovennævnte, og som anvendes af bl.a. OECD
og Eurostat. Fælles for dem er, at der tages højde for antallet af familiemedlemmer og
stordriftsfordele i forbruget.
1
1
OECD’s metode er meget lig ovenstående, blot er parameteren 0,5 (i stedet for 0,6).
Side 2 af 2