Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1687675_0001.png
15. november 2016
J.nr. 16-1639489
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 67 af 26. oktober 2016 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra (MFU) Michael Aastrup Jensen (V).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 67: MFU spm. om ministeren ser negative samfundsmæssige konsekvenser ved at hæve den skattefrie grænse for godtgørelse ved cykling fra nuværende 52 øre/km til den lave takst for bilkørsel, dvs. pt. 199 øre/km, til skatteministeren
1687675_0002.png
Spørgsmål
Ser ministeren negative samfundsmæssige konsekvenser ved at hæve den skattefrie græn-
se for godtgørelse ved cykling fra nuværende 52 øre/km til den lave takst for bilkørsel,
dvs. pt. 199 øre/km? Til sammenligning er taksten i Norge 2 Nkr./km og i England 20
pence/km.
Svar
Godtgørelse, der udbetales til dækning af udgifter ved benyttelse af egen cykel til er-
hvervsmæssig kørsel, er skattefri, hvis den ikke overstiger 0,52 kr. pr. km. (2016-sats).
Satsen er fastsat af Skatterådet på baggrund af et skøn over arbejdstageres omkostninger
ved cykelkørsel. En ændring af satsen, så den afviger fra Skatterådets sats, kræver lovgiv-
ning.
Den umiddelbare vurdering er, at en ændring af cykelgodtgørelsessatsen ikke vil have
nævneværdige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Baggrunden for denne vurdering er, at udbetaling af godtgørelse vedrørende cykelkørsel
skønnes at have et relativt beskedent omfang. Et eventuelt forøget omfang af arbejdsgi-
vergodtgjort cykelkørsel som følge af en forhøjelse af kilometergodtgørelsen til den lave
sats for bilkørsel vil endvidere antageligt medføre et modsvarende fald i godtgørelse af
erhvervsmæssig kørsel i egen bil. Samlet set skønnes det dog at medføre meget begrænse-
de konsekvenser for arbejdsgivernes omkostninger.
I praksis vil det kun være erhvervsmæssig kørsel inden for begrænsede geografiske af-
stande i byområder, der med fornuft vil kunne konverteres fra bil- til cykelkørsel, når der
dels henses til tidsforbruget, dels til cyklens begrænsede lasteevne. På den baggrund vil
der formentlig også kun være meget begrænsede sundhedsmæssige fordele forbundet
med forslaget.
Det bemærkes dog, at en højere godtgørelse for cykelkørsel, end den Skatterådet fastsæt-
ter, vil overstige arbejdstagerens faktiske omkostninger hertil. En satsforhøjelse vil derfor
medføre en skatteudgift, som kan sidestilles med et samfundsfinansieret tilskud til cykel-
kørsel i arbejdsgiverens tjeneste. Der foreligger ikke noget statistisk grundlag for at vurde-
re størrelsen heraf, men den vurderes, som nævnt, at være beskeden.
Side 2 af 2