Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1808095_0001.png
26. oktober 2017
J.nr. 2017-6661
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 664 af 28. september 2017 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Joachim B. Olsen (LA).
Karsten Lauritzen
/ Merete Godvin Jensen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 664: Spm. om, hvad det vil koste i provenu, hvis danske virksomheder får fuldt fradrag for repræsentationsudgifter, til skatteministeren
1808095_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvad det vil koste i provenu, hvis danske virksomheder får
fuldt fradrag for repræsentationsudgifter og man dermed ophæver sondringen mellem re-
klame og repræsentation.
Svar
Fradraget for udgifter til repræsentation er efter de gældende regler begrænset til 25 pct.
af de afholdte udgifter. Repræsentationsudgifter er typisk udgifter, som afholdes for at få
afsluttet forretninger eller for at tilknytte eller bevare forretningsforbindelser, og de afhol-
des over for personer, som ikke er knyttet til virksomheden som medarbejdere.
Pleje af kunder og forretningsforbindelser må formodes at være en integreret del af for-
retningsgangen i de fleste virksomheder. Der foreligger dog ikke umiddelbart oplysninger
om virksomhedernes samlede udgifter til repræsentation, der muliggør en egentlig prove-
nuvurdering.
Ifølge Danmarks Statistik er der ca. 300.000 virksomheder i Danmark. Hvis det som reg-
neeksempel antages, at virksomhederne i gennemsnit anvender 25.000 kr. i repræsentati-
onsudgifter årligt, kan de samlede repræsentationsudgifter beregnes til omtrent 7�½ mia.
kr. En forhøjelse af fradraget fra 25 pct. til 100 pct. vil hermed øge virksomhedernes sam-
lede fradrag for repræsentationsudgifter med godt 5�½ mia. kr. svarende til en skatteværdi
på ca. 1¼ mia. kr. ved en selskabsskattesats på 22 pct.
På dette beregningstekniske grundlag vurderes det, at indførelse af fuld fradrag for repræ-
sentationsudgifter kan medføre et umiddelbart mindreprovenu på godt 1 mia. kr. årligt.
Det skal bemærkes, at skønnet er behæftet med betydelig usikkerhed som følge af det
manglende datagrundlag.
Det bemærkes desuden, at en forhøjelse af fradraget for repræsentationsudgifter vil øge
tilskyndelsen til (ulovligt) at bogføre private udgifter som repræsentationsudgifter i virk-
somheden,
jf. besvarelsen af SAU 667.
Det vil trække i retning af at øge mindreprovenuet.
Side 2 af 2