Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1797775_0001.png
27. september 2017
J.nr.
Kontor:
ØPA
SAU
Samrådsspørgsmål AQ, AR
og AS
- Tale til besvarelse af spørgsmål AQ, AR og AS.
Spørgsmål AQ
Ifølge AE-rådets analyse
”Skattelettelser giver
igen største gevinst til Nordsjælland”
giver Job-
Reform fase II ”Sådan forlænger vi opsvinget” de
største lettelser til de nordsjællandske kommuner
Gentofte, Hørsholm og Rudersdal, hvorimod
kommuner som Langeland, Ærø og Tønder får
langt mindre ud af reformen. Ministeren bedes
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 662: Spm. om talepapir fra samrådet den 27/9-17 om de geografiske fordelingsmæssige konsekvenser af regeringens skatteudspil JobReform fase II, til skatteministeren
1797775_0002.png
redegøre for, hvordan den fordeling bidrager til et
Danmark i bedre balance.
Spørgsmål AR
Ministeren har tidligere udtalt, at ”Det er en
mærkesag for regeringen at skabe bedre balance
mellem hovedstaden og den øvrige del af lan-
det”. Ministeren bedes redegøre for, hvordan
regeringens bud på en skattereform Jobreform
II ”Sådan forlænger vi opsvinget” understøtter
den mærkesag?
Spørgsmål AS
Side 2 af 27
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 662: Spm. om talepapir fra samrådet den 27/9-17 om de geografiske fordelingsmæssige konsekvenser af regeringens skatteudspil JobReform fase II, til skatteministeren
1797775_0003.png
Da ministeren den 29. august 2017 ved præsenta-
tionen af skattereform Job-Reform
fase II ”Sådan
forlænger vi opsvinget” udtalte, at ”Den her re-
form skaber ulighed, men det gør vi med åbne
øjne” mente ministeren da, at regeringen både
øger den økonomiske og den geografiske ulighed
med åbne øjne?
Side 3 af 27
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 662: Spm. om talepapir fra samrådet den 27/9-17 om de geografiske fordelingsmæssige konsekvenser af regeringens skatteudspil JobReform fase II, til skatteministeren
1797775_0004.png
[Tale]
Tak for invitationen til at deltage i dette samråd
om, hvordan regeringens udspil til Jobreform II
påvirker et Danmark i balance.
Der er stillet tre spørgsmål, AQ, AR og AS, som
jeg med spørgernes tilslutning vil besvare samlet.
Og herefter vil jeg naturligvis besvare eventuelle
spørgsmål fra udvalget.
Jeg vil gerne starte med at sige et par ord om for-
målet med regeringens udspil til en skattereform.
Side 4 af 27
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 662: Spm. om talepapir fra samrådet den 27/9-17 om de geografiske fordelingsmæssige konsekvenser af regeringens skatteudspil JobReform fase II, til skatteministeren
1797775_0005.png
Først er det vigtigt at huske, hvorfor vi i det hele
taget laver skattereformer.
Og med ”vi” vil jeg til-
lade mig at referere til både min egen regering,
men også tidligere regeringer. Fx den tidligere so-
cialdemokratisk ledede regering, der lavede en
skattereform i 2012
sammen med Venstre og
Det Konservative Folkeparti.
Baggrunden for alle de større og mindre reformer
af personbeskatningen, der er gennemført gen-
nem de sidste par årtier, har været et ønske om at
nedbringe skatten på arbejdsindkomst. Dermed
øger vi arbejdsudbuddet, så samfundet bliver ri-
gere. Ud fra en
i hvert fald hidtil
nogenlunde
Side 5 af 27
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 662: Spm. om talepapir fra samrådet den 27/9-17 om de geografiske fordelingsmæssige konsekvenser af regeringens skatteudspil JobReform fase II, til skatteministeren
1797775_0006.png
fælles erkendelse af, at høje skatter på arbejdsind-
komst begrænser det økonomiske incitament til
at være i beskæftigelse i stedet for at være på
overførselsindkomst og begrænser tilskyndelsen
til at gøre en ekstra indsats og arbejde flere timer.
Høje skatter på arbejdsindkomst er derfor med til
at begrænse udviklingen i beskæftigelsen og den
samlede velstand.
Hovedformålet med de sidste mange års skattere-
former har netop været at lave om på det. Vi har
ønsket at øge beskæftigelsen
og dermed den
samlede velstand
ved at gøre det mere attraktivt
Side 6 af 27
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 662: Spm. om talepapir fra samrådet den 27/9-17 om de geografiske fordelingsmæssige konsekvenser af regeringens skatteudspil JobReform fase II, til skatteministeren
1797775_0007.png
at være i arbejde og at gøre en ekstra indsats. Og
det har været en af styrkerne i dansk politik, at
der har været kontinuitet omkring denne målsæt-
ning. Og at skiftende regeringer faktisk har arbej-
det med dette mål for øje
om end med større
eller mindre ildhu.
Når vi i det hele taget opkræver skatter i et land
som Danmark, så er det jo primært for at kunne
finansiere de offentlige udgifter og dermed un-
derstøtte den offentlige velfærd.
Regeringen mener imidlertid, at vi fortsat sagtens
kan have offentlig velfærd af høj kvalitet, uden at
Side 7 af 27
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 662: Spm. om talepapir fra samrådet den 27/9-17 om de geografiske fordelingsmæssige konsekvenser af regeringens skatteudspil JobReform fase II, til skatteministeren
1797775_0008.png
skulle beslaglægge helt så stor en del af samfun-
dets ressourcer. Og i tråd hermed er det også re-
geringens ambition, at det samlede skattetryk
som stadig er verdens højeste
skal falde i de
kommende år.
Med regeringens skattereform vil Danmark stadig
være blandt de lande, der har det højeste skatte-
tryk. Ligesom vi i øvrigt stadig ville være blandt
de lande, der har de mindste indkomstforskelle.
Men selvom man er et land, der har høje skatter
eller måske netop, når man er et sådant land
Side 8 af 27
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 662: Spm. om talepapir fra samrådet den 27/9-17 om de geografiske fordelingsmæssige konsekvenser af regeringens skatteudspil JobReform fase II, til skatteministeren
1797775_0009.png
bør man være særlig opmærksom på, at det ikke
er ligegyldigt, hvordan man opkræver skatterne.
Den måde, vi i Danmark traditionelt har valgt at
opkræve vores skatter på
med ret høje skatter
på arbejdsindkomst
betyder, at for mange men-
nesker har for lille økonomisk tilskyndelse til at
gøre en ekstra indsats. Og
set i sammenhæng
med overførselssystemet
er der også for mange
mennesker, for hvem det knap nok kan betale sig
at deltage på arbejdsmarkedet.
Side 9 af 27
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 662: Spm. om talepapir fra samrådet den 27/9-17 om de geografiske fordelingsmæssige konsekvenser af regeringens skatteudspil JobReform fase II, til skatteministeren
1797775_0010.png
Det er netop de problemer, som de seneste
mange års skattereformer overordnet set har for-
søgt at rette op på. Og det er netop også det, som
regeringen ønsker at rette op på med Jobrefor-
mens fase II.
Med Jobreformen nedsætter vi skatten på den
sidst tjente krone
bl.a. ved at fjerne loftet over
beskæftigelsesfradraget. Det nedsætter marginal-
skatten for en bred gruppe af lønmodtagere og
gør det derfor mere attraktivt at gøre en ekstra
indsats.
Side 10 af 27
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 662: Spm. om talepapir fra samrådet den 27/9-17 om de geografiske fordelingsmæssige konsekvenser af regeringens skatteudspil JobReform fase II, til skatteministeren
1797775_0011.png
Derudover gør Jobreformen det også mere at-
traktivt at være i arbejde
bl.a. ved at indføre et
nyt jobfradrag, som særligt vil sikre en væsentlig
fremgang i disponibel indkomst for lønmodta-
gere med en relativt beskeden indkomst.
For 50.000 danskere er gevinsten ved at tage et
arbejde, frem for at være på overførselsindkomst,
på mindre end 2.000 kr. om måneden. Med Job-
reformen kan vi reducere dette antal med over 40
pct.
Det væsentligste formål med Jobreformen er så-
ledes
som det jo også fremgår af navnet
at
Side 11 af 27
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 662: Spm. om talepapir fra samrådet den 27/9-17 om de geografiske fordelingsmæssige konsekvenser af regeringens skatteudspil JobReform fase II, til skatteministeren
1797775_0012.png
øge beskæftigelsen og den samlede velstand i
samfundet ved gøre det mere attraktivt at være i
arbejde og at gøre en ekstra indsats.
Nu er det sådan, at når man nedsætter skatten på
arbejdsindkomst, så gavner det i sagens natur be-
skæftigede personer
og deres familier
mest.
Og fordi beskæftigede personer som udgangs-
punkt
i gennemsnit
har højere indkomster
end ikke-beskæftigede personer, så vil en nedsæt-
telse af skatten på arbejdsindkomst derfor typisk
også øge indkomstforskellene i samfundet lidt.
Det er ikke et formål med en skattereform at øge
indkomstforskellene. Men det er svært at undgå,
Side 12 af 27
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 662: Spm. om talepapir fra samrådet den 27/9-17 om de geografiske fordelingsmæssige konsekvenser af regeringens skatteudspil JobReform fase II, til skatteministeren
1797775_0013.png
hvis man overhovedet vil ændre noget. Og det
har i øvrigt kendetegnet alle de skattereformer,
der har nedsat skatten på arbejdsindkomst.
Det er også sådan, at fordi der ikke er lige mange
beskæftigede personer i alle kommuner
og
fordi der er forskel på gennemsnitsindkomsten
mellem kommunerne
så vil en nedsættelse af
skatten på arbejdsindkomst have en lidt forskellig
virkning på tværs af kommunerne.
Side 13 af 27
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 662: Spm. om talepapir fra samrådet den 27/9-17 om de geografiske fordelingsmæssige konsekvenser af regeringens skatteudspil JobReform fase II, til skatteministeren
1797775_0014.png
Også her gælder, at det ikke er et formål med en
skattereform, at den skal have forskellige virknin-
ger for forskellige kommuner. Men det er svært
at undgå, hvis man overhovedet vil ændre noget.
Og hvis vi retter blikket mod tidligere skattere-
former
fx skattereformen fra 2012
så har de
også været kendetegnet ved, at gevinsten har væ-
ret større i nogle kommuner end i andre kommu-
ner.
Skattereformen fra 2012 nedsatte skatten på ar-
bejdsindkomst ved at ved at øge beskæftigelses-
Side 14 af 27
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 662: Spm. om talepapir fra samrådet den 27/9-17 om de geografiske fordelingsmæssige konsekvenser af regeringens skatteudspil JobReform fase II, til skatteministeren
1797775_0015.png
fradraget og forhøje topskattegrænsen. Den geo-
grafiske virkning heraf er ikke meget forskellig
fra virkningen af Jobreformen. Det er nogen-
lunde de samme kommuner, der i begge reformer
har de største hhv. de mindste gennemsnitlige ge-
vinster i kroner.
Det har ikke været hensigten med nogen af refor-
merne
hverken med 2012-skattereformen eller
med Jobreformens fase II
at det skulle påvirke
kommunerne forskelligt. Det er bare som nævnt
vanskeligt at undgå, hvis man overhovedet skal
ændre på noget.
Side 15 af 27
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 662: Spm. om talepapir fra samrådet den 27/9-17 om de geografiske fordelingsmæssige konsekvenser af regeringens skatteudspil JobReform fase II, til skatteministeren
1797775_0016.png
Hvis vi, hver gang vi lavede en reform, skulle
sikre, at alle kommuner i gennemsnit fik præcis
det samme
så kunne vi ingenting. Så skulle vi
alle sammen stoppe med at lave politik
eller vi
skulle lave politik, der ligefrem reducerer arbejds-
udbuddet. Og det er der vel trods alt ingen, der
vil.
Vi har derimod en anden form for balance i skat-
tesystemet. Nemlig at alle skal betale skat efter en
række objektive regler, herunder indkomstens
størrelse. Helt grundlæggende betales skat som
en procent af indkomsten. Det betyder, at jo
Side 16 af 27
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 662: Spm. om talepapir fra samrådet den 27/9-17 om de geografiske fordelingsmæssige konsekvenser af regeringens skatteudspil JobReform fase II, til skatteministeren
1797775_0017.png
mere man tjener, jo mere skat betaler man. Sådan
vil det være både før og efter Jobreformen.
Det minder mig i øvrigt om en historie om 10 per-
soner, der hver dag går ud at spise på restaurant
sammen. Nogle af jer har sikkert hørt den før. Den
fælles regning for middagen er på 1.000 kr. Og de
splitter regningen efter indkomst således, at de 4
med lavest indkomst ingenting betaler. Dem med
middelindkomster
den 5. person til den 9. per-
son, betaler mellem 10 og 180 kroner. Den 10.
person, der har den højest indkomst, betaler 590
Side 17 af 27
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 662: Spm. om talepapir fra samrådet den 27/9-17 om de geografiske fordelingsmæssige konsekvenser af regeringens skatteudspil JobReform fase II, til skatteministeren
1797775_0018.png
kroner. Dvs. de deler den fælles regning efter om-
trent samme princip, som vi betaler skatter i Dan-
mark.
En dag giver restauratøren dem en rabat på 200
kr. De er jo gode kunder. Middagen for ti personer
koster derefter 800 kroner. De diskuterer lidt frem
og tilbage om, hvordan regningen nu skal deles.
Resultatet bliver, at den 5. person, der før betalte
10 kr., nu også spiser gratis. Den 6. til den 9. per-
son betaler nu mellem 20 og 120 kroner. Den 10.
person skal betale 520 kroner i stedet for de 590
kroner. Ergo får alle seks personer en lavere pris
Side 18 af 27
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 662: Spm. om talepapir fra samrådet den 27/9-17 om de geografiske fordelingsmæssige konsekvenser af regeringens skatteudspil JobReform fase II, til skatteministeren
1797775_0019.png
end tidligere, og de fire første kan fortsat spise gra-
tis.
Men så begynder de i selskabet at sammenligne,
hvad de hver især har sparet. Og de 9 første per-
soner når frem til, at det er rigtig uretfærdigt, at
den 10. person har sparet klart mest.
Det tager den 10. person ilde op, og næste aften
kommer den 10. person slet ikke til middagen,
men de 9 andre sætter sig til bordet og spiser uden
at vente på den 10. person. Da regningen kommer,
opdager de noget. Der mangler 520 kroner.
Side 19 af 27
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 662: Spm. om talepapir fra samrådet den 27/9-17 om de geografiske fordelingsmæssige konsekvenser af regeringens skatteudspil JobReform fase II, til skatteministeren
1797775_0020.png
Jeg synes denne historie i a sin enkelthed illustre-
rer ganske fint, at det er ganske rimeligt, at dem,
der faktisk betaler mest i skat i kroner og øre,
faktisk også får den største skattelettelse i kroner
og øre.
Både efter rabatten på restauranten og efter rege-
ringens skattereform er det jo nemlig den 10. per-
son med højest indtægt, der betaler mest for re-
staurantbesøget og betaler mest i skat.
[De stillede spørgsmål]
Side 20 af 27
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 662: Spm. om talepapir fra samrådet den 27/9-17 om de geografiske fordelingsmæssige konsekvenser af regeringens skatteudspil JobReform fase II, til skatteministeren
1797775_0021.png
For at vende tilbage til de stillede spørgsmålene
om, hvordan Jobreform II bidrager til et Dan-
mark i bedre balance, kan der svares kort.
Det primære
formål
med skattereformen er at
øge beskæftigelsen og den samlede velstand i
Danmark
hele Danmark.
Midlet
er at nedsætte
skatten på arbejdsindkomst og dermed øge til-
skyndelsen til at være i beskæftigelse og til at gøre
en ekstra indsats. Skattereformen er derfor mål-
rettet de borgere
og deres familier
der arbej-
der og betaler skat. Uanset, hvor i landet de bor.
Side 21 af 27
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 662: Spm. om talepapir fra samrådet den 27/9-17 om de geografiske fordelingsmæssige konsekvenser af regeringens skatteudspil JobReform fase II, til skatteministeren
1797775_0022.png
Imidlertid er der forskel på sammensætningen af
borgerne i de forskellige kommuner. Og fordi
Danmark ikke består af 98 identiske kommuner,
betyder det også, at Jobreform II ikke påvirker
alle kommuner ens.
Det samme er tilfældet med andre typer refor-
mer, der er målrettet bestemte befolkningsgrup-
per. Fx en SU-reform. Den vil selvsagt også have
forskellig geografisk virkning, fordi SU-modta-
gerne ikke er fordelt ligeligt ud over hele landet.
Eller, fx EU landbrugsstøtte. Der er også stor
forskel på, hvor meget forskellige kommuner i
Side 22 af 27
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 662: Spm. om talepapir fra samrådet den 27/9-17 om de geografiske fordelingsmæssige konsekvenser af regeringens skatteudspil JobReform fase II, til skatteministeren
1797775_0023.png
gennemsnit modtager i EU landbrugsstøtte.
Dette vil heller ikke
og skal heller ikke
være
ligeligt fordelt mellem de 98 kommuner.
Det betyder ikke, at jeg, eller regeringen, ikke går
op i et Danmark i bedre balance. Det gør vi. Og
det har vi også vist gang på gang.
Regeringen mener fx, at der skal skabes gode job-
muligheder i hele landet. Og netop derfor har re-
geringen ad flere omgange besluttet at flytte en
række statslige arbejdspladser væk fra Hoved-
Side 23 af 27
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 662: Spm. om talepapir fra samrådet den 27/9-17 om de geografiske fordelingsmæssige konsekvenser af regeringens skatteudspil JobReform fase II, til skatteministeren
1797775_0024.png
stadsområdet. For at sikre, at der er gode betin-
gelser for at skabe arbejdspladser og udvikling i
alle landsdele.
Fra mit eget område kan jeg nævne, at vi frem
mod 2021 bygger en ny og forbedret skattefor-
valtning. Det nye skattevæsen vil komme til at
bestå af 7 styrelser, der løser hver deres opgave. 5
af de nye styrelser får hovedsæde uden for Ho-
vedstaden, og styrelserne har afdelinger fordelt i
26 byer i hele Danmark.
Samtidig har regeringen lagt op til historiske inve-
steringer i det nye skattevæsen. Investeringer,
Side 24 af 27
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 662: Spm. om talepapir fra samrådet den 27/9-17 om de geografiske fordelingsmæssige konsekvenser af regeringens skatteudspil JobReform fase II, til skatteministeren
1797775_0025.png
som blandt andet betyder, at der skal ansættes
mange nye medarbejdere i de nye styrelser
i
hele landet vel at mærke.
Den nye organisering og de store investeringer
betyder blandt andet, at der på skatteministeriets
område vil blive oprettet omkring 1.500 flere ar-
bejdspladser uden for Hovedstaden.
Jeg håber hermed, at det står klart for alle, at re-
geringen prioriterer et Danmark i balance.
For til slut at vende tilbage til Jobreform II, så
håber jeg, at vi med regeringens udspil kan sikre
Side 25 af 27
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 662: Spm. om talepapir fra samrådet den 27/9-17 om de geografiske fordelingsmæssige konsekvenser af regeringens skatteudspil JobReform fase II, til skatteministeren
1797775_0026.png
Danmarks sunde økonomi og fremgang i væk-
sten.
For at sikre økonomisk fremgang og arbejdsplad-
ser er det nødvendigt at tage hånd om en række
af de udfordringer, som Danmark står overfor
bl.a. at sørge for, at der er tilstrækkelige incita-
menter til at være i beskæftigelse og til at gøre en
ekstra indsats.
Vi ønsker et samfund, hvor det bliver lettere at
forsørge sig og sine. Et samfund, hvor danskerne
har større frihed til selv at bestemme, hvad deres
penge bruges på.
Side 26 af 27
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 662: Spm. om talepapir fra samrådet den 27/9-17 om de geografiske fordelingsmæssige konsekvenser af regeringens skatteudspil JobReform fase II, til skatteministeren
1797775_0027.png
Det handler om, at flere hårdtarbejdende dan-
skere skal opleve, at de får lov at beholde flere af
de penge, de tjener ved hver morgen at stå op og
gå på arbejde.
Tak for ordet.
Og så vil jeg naturligvis gerne besvare eventuelle
spørgsmål fra udvalget.
Side 27 af 27