Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1803218_0001.png
13. oktober 2017
J.nr. 2017 - 6188
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 655 af 25. september 2017 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 655: Spm. om at redegøre for de forventede dynamiske effekter forbundet med en forhøjelse af progressionsgrænsen for aktieindkomst fra 52.900 kr. til 100.000 kr., til skatteministeren
1803218_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for de forventede dynamiske effekter forbundet med en for-
højelse af progressionsgrænsen for aktieindkomst fra 52.900 kr. til 100.000 kr., jf. er-
hvervs-
og iværksætterudspillet ”Sammen om fremtidens virksomheder”, herunder hvor
meget forslaget forventes at øge aktieinvesteringer opgjort i pct. og mio. kr. samt om ef-
fekterne af forslaget antages at være proportionalt med en sænkelse af marginalskatten på
indkomst.
Svar
Det skønnes, at godt 49.000 personer - svarende ca. 6 pct. af alle, der investerer i aktier - i
2018 vil betale (såkaldt) progressiv aktieindkomstskat og dermed blive direkte påvirket af
en forhøjelse af progressionsgrænsen.
En forhøjelse af progressionsgrænsen vil som udgangspunkt ikke have en effekt på det
samlede niveau for investeringerne i markedshandlede selskaber, der har adgang til de in-
ternationale kapitalmarkeder. Der kan dog ske en vis forskydning af ejersammensætningen,
således at danske aktieselskaber i højere grad vil være ejet af danske privatpersoner (i stedet
for danske institutionelle investorer og udenlandske investorer). Denne effekt forventes
ikke at indebære nævneværdige provenuvirkninger.
For almindelige lønmodtagere vil en lempeligere skat på aktieindkomst svare til en lavere
skat på opsparing. Det bidrager til at reducere den effektive skat på arbejde, idet arbejds-
indkomst er en kilde til at tilvejebringe midler til at placere i aktier. Således vil en lavere
aktieindkomstskat bidrage til et øget arbejdsbud og vil derved have positive afledte virk-
ninger på de offentlige finanser. Størrelsen af virkningen på arbejdsudbuddet afhænger af,
hvor i indkomstfordelingen personer med aktier er placeret, og dermed hvor høj en mar-
ginalskat på arbejdsindkomst, disse har i udgangspunktet. Idet det overvejende er perso-
ner med forholdsvis høje arbejdsindkomster og dermed relativt høje marginalskatter, der
ejer aktier, vurderes virkningen af en lempet skat på aktieindkomst at have en forholdsvis
høj arbejdsudbudsvirkning
om end lavere end en provenuækvivalent nedsættelse af top-
skattesatsen eller forhøjelse af topskattegrænsen.
Side 2 af 2