Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1683888_0001.png
26. oktober 2016
J.nr. 16-1336987
Samrådsspørgsmål G – J
- Tale til besvarelse af spørgsmål G – J den 26. oktober 2016
Samrådsspørgsmål G
Vil ministeren redegøre for, hvilke stordriftsfor-
dele der er forbundet med at have mere end to
børn, som retfærdiggør at øge indkomstuligheden
i Danmark?
Samrådsspørgsmål H
Mener ministeren, at forringelser i børnechecken
er foreneligt med ønsket om, at familier får flere
børn og arbejder mere?
Samrådsspørgsmål I
Hvad mener ministeren om, at regeringens for-
slag potentielt kan føre til en markant stigning af
børn, der vokser op under trange kår, hvilket
ifølge Arbejderbevægelsens Erhvervsråds publi-
kation ”Loft over børnecheck øger fattigdom-
men med 13.000”, offentliggjort den 26. maj
2010, var konsekvensen af VKO’s nedskæringer i
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 65: Spm. om talepapir fra samrådet den 26. oktober 2016 vedrørende børnechecken, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål G-J, til skatteministeren
1683888_0002.png
børnechecken i 2010, jf. lovforslag nr. L 221
(folketingsåret 2009-10)?
Samrådsspørgsmål J
Hvad mener ministeren om den skæve geografi-
ske fordeling af regeringens forslag om et gradue-
ret loft over børnechecken, og vil ministeren re-
degøre for, hvordan dette hænger sammen med
regeringens ønske om et Danmark i bedre balan-
ce?
Side 2 af 14
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 65: Spm. om talepapir fra samrådet den 26. oktober 2016 vedrørende børnechecken, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål G-J, til skatteministeren
1683888_0003.png
Indledning
Tak for invitationen til at deltage i dette samråd
om regeringens forslag om et gradueret loft over
børnechecken.
Der er stillet tre spørgsmål af Lisbeth Poulsen
(SF) og et spørgsmål af Jesper Petersen (S). Efter
aftale med udvalget vil jeg besvare de fire
spørgsmål samlet.
Regeringens Helhedsplan
Regeringens forslag om et gradueret loft over
børne- og ungeydelsen er en del af regeringens
Helhedsplan, der skal bidrage til et stærkere
Danmark.
Helhedsplanen skal bl.a. sikre, at flere kommer i
arbejde, og at færre er på offentlig forsørgelse.
Det er et helt centralt pejlemærke.
Side 3 af 14
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 65: Spm. om talepapir fra samrådet den 26. oktober 2016 vedrørende børnechecken, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål G-J, til skatteministeren
1683888_0004.png
Der skal være en mærkbar økonomisk gevinst
ved at tage et arbejde i stedet for at blive der-
hjemme.
Derfor vil vi bl.a. sænke skatten på arbejde mar-
kant. Det gælder for dem med høje indkomster,
men især for dem med lavere indkomster.
Det er som et led i finansieringen af nedsættelsen
af skatten på arbejde, at regeringen foreslår et
gradueret loft over børnechecken.
Det handler altså ikke kun om finansiering – det
handler også om, at det bedre skal kunne betale
sig at arbejde. Også for børnefamilierne.
Side 4 af 14
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 65: Spm. om talepapir fra samrådet den 26. oktober 2016 vedrørende børnechecken, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål G-J, til skatteministeren
1683888_0005.png
Loftet over børnechecken
Forslaget går ud på, at satsen pr. barn reduceres
fra det tredje barn. Det yngste og næstyngste
barn får 100 pct. af satsen, mens det tredje yngste
barn får 75 pct. af satsen. Der gives ikke børne-
check til yderligere børn.
Staten vil stadig yde et betydeligt bidrag til børne-
familierne.
I dag udbetaler vi ca. 14,5 mia. kr. om året i bør-
necheck, mens forslaget vil medføre et mindre-
provenu på ca. 470 mio. kr.
En familie med tre børn, hvor børnene fx er 1 år,
6 år og 8 år, vil fortsat modtage mere end 40.000
kr. skattefrit.
Side 5 af 14
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 65: Spm. om talepapir fra samrådet den 26. oktober 2016 vedrørende børnechecken, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål G-J, til skatteministeren
1683888_0006.png
8 ud af 10 af de familier, der bliver berørt af lof-
tet, har 3 børn – og langt de fleste af de familier
vil samlet set vil få flere penge til rådighed.
Stordriftsfordele og indkomstulighed
Det graduerede loft over børnechecken afspejler
blandt andet, at der er såkaldte stordriftsfordele
ved at være flere personer – herunder også flere
børn – i den samme familie.
Forbrugsbehovet per person i en familie vil ty-
pisk være aftagende, jo større familien bliver, og
altså også med antallet af børn. Det skyldes
blandt andet, at man er flere om at dele – eller
have glæde af – nogle af de faste udgifter.
Det vil selvfølgelig være forskelligt fra familie til
familie, hvordan det udmønter sig. Derfor kan
Side 6 af 14
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 65: Spm. om talepapir fra samrådet den 26. oktober 2016 vedrørende børnechecken, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål G-J, til skatteministeren
1683888_0007.png
jeg heller ikke sige præcis, hvilke konkrete stor-
driftsfordele der er for den enkelte familie.
De fleste familier kan nok nikke genkendende til,
at de større anskaffelser, der bliver fortaget til det
første barn, godt kan genbruges, når der kommer
flere børn til familien.
Og typisk vil der være søskenderabat i daginstitu-
tioner mv., og der vil derfor kun skulle betales
fuld pris for et af børnene.
Men det handler også om, hvad der er rimeligt.
Der er i dag familier, der kommer til Danmark,
får familiesammenføring og derefter hæver bør-
necheck til ikke bare en håndfuld, men til to eller
tre håndfulde børn. Det er ikke rimeligt.
Side 7 af 14
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 65: Spm. om talepapir fra samrådet den 26. oktober 2016 vedrørende børnechecken, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål G-J, til skatteministeren
1683888_0008.png
Det har aldrig været hensigten, at børnechecken
skulle udgøre grundlaget for en families økono-
mi. Og det bidrager i hvert fald ikke til, at flere
kommer i arbejde og ud af offentlig forsørgelse.
Regeringen er naturligvis ikke blind for, at initia-
tivet her og nu kan have økonomiske konsekven-
ser for nogle familier.
Samtidig er vi nødt til at have de samme regler
for alle.
Er forringelser i børnechecken foreneligt med ønsket om,
at familier arbejder mere og får flere børn?
Det andet spørgsmål går på, om forslaget er for-
enelige med ønsket om, at familier arbejder mere
og får flere børn.
Her er svaret ja.
Side 8 af 14
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 65: Spm. om talepapir fra samrådet den 26. oktober 2016 vedrørende børnechecken, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål G-J, til skatteministeren
1683888_0009.png
Formålet med initiativet – ja, med hele regerin-
gens Helhedsplan – er som sagt at skabe bedre
velfærd ved, at flere kommer i arbejde. Det gæl-
der også børnefamilierne.
Så regeringens forslag er i høj grad foreneligt
med et ønske om, at familierne arbejder mere og
får flere børn.
Børnechecken skal i øvrigt ikke i sig selv være af-
gørende for, hvor mange børn man får. Jeg ved
da heller ikke, hvem der vælger at få børn alene
på grund af børnecheckens størrelse.
Stigning af børn, der vokser op under trange kår?
Det tredje spørgsmål handler om, hvorvidt initia-
tivet kan føre til, at flere børn vokser op under
trange kår.
Side 9 af 14
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 65: Spm. om talepapir fra samrådet den 26. oktober 2016 vedrørende børnechecken, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål G-J, til skatteministeren
1683888_0010.png
Målet med Helhedsplanen – og dette initiativ –
er, at vi i Danmark får bedre velfærd ved, at flere
kommer i arbejde. Det gælder også de familier, vi
taler om her.
Det er forældrenes tilknytning til arbejdsmarke-
det, der er det mest effektive værn – og den mest
varige løsning – mod, at børn vokser op i familier
med relativt lave indkomster.
Det, at nogle børn bor i familier med relativt lave
indkomster, kan derimod ikke løses med et quick
fix. Højere sociale ydelser kan selvfølgelig umid-
delbart øge familiernes forbrugsmuligheder. Men
det kan samtidig medvirke til at fastholde famili-
erne i en situation uden beskæftigelse.
Side 10 af 14
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 65: Spm. om talepapir fra samrådet den 26. oktober 2016 vedrørende børnechecken, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål G-J, til skatteministeren
1683888_0011.png
I øvrigt er de færreste familier i en situation med
relativt lav indkomst i særlig lang tid. Langt de
fleste, som er i den såkaldte lavindkomstgruppe
på et tidspunkt, kommer ud af denne situation
igen i løbet af relativt kort tid.
Derfor er det også få børn, der kan siges at ”vok-
se op” under trange kår – i den forstand, at de er
i familier med relativt lav indkomst i hele deres
barndom. Langt de fleste vil bevæge sig op i ind-
komstfordelingen ret hurtigt.
Geografisk fordeling
Det fjerde – og sidste – spørgsmål handler om
den geografiske fordeling af loftet.
De mange initiativer, der indgår i regeringens
Helhedsplan, skal ses i sammenhæng – ellers gi-
ver det ikke et retvisende billede af regeringens
Side 11 af 14
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 65: Spm. om talepapir fra samrådet den 26. oktober 2016 vedrørende børnechecken, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål G-J, til skatteministeren
1683888_0012.png
politik. Det giver derfor heller ikke mening at se
på den geografiske virkning af dette ene initiativ.
Virkningen af Helhedsplanen er, at børnefamilier,
hvor forældrene arbejder – eller kommer i arbej-
de – vil få markante skattelettelser samtidig med,
at de får børnecheck til 3 børn.
Den gevinst kan alle få del i ved at komme i ar-
bejde eller arbejde mere. Det afgørende er altså,
at der er jobs til de mennesker.
Derfor indeholder planen også en lang række ini-
tiativer, der skal stimulere arbejdsmarkedet i hele
landet, så det sikres, at de jobs er til stede.
Det er en opgave, som regeringen allerede er i
fuld gang med – fx i form af den omfangsrige
plan for udflytning af statslige arbejdspladser.
Side 12 af 14
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 65: Spm. om talepapir fra samrådet den 26. oktober 2016 vedrørende børnechecken, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål G-J, til skatteministeren
1683888_0013.png
Fra mit eget område kan jeg nævne, at én af de
nye styrelser, der er en del af den investeringsplan
for skattevæsenet, jeg præsenterede sidst i august,
skal placeres uden for hovedstadsområdet.
Afslutning
Afslutningsvis vil jeg gerne vende tilbage til Hel-
hedsplanen – for det er jo det, det her handler
om. At vi sikrer Danmark til fremtiden.
Dét kræver, at vi tager hånd om de udfordringer,
vi står overfor. Det skal bedre kunne betale sig at
arbejde, og loftet over børnechecken skal bidrage
til finansieringen, så vi når det mål.
Jeg har hørt nogle sige, at Helhedsplanen mang-
ler en brændende platform. Altså at regeringen
Side 13 af 14
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 65: Spm. om talepapir fra samrådet den 26. oktober 2016 vedrørende børnechecken, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål G-J, til skatteministeren
1683888_0014.png
opruster på et tidspunkt, hvor der slet ikke er en
krise.
I min optik er den kritik forfejlet. Det kan godt
være, at udfordringerne ikke er lige så akutte,
som under finanskrisen. Men udfordringerne er
der, og det er vigtigt, at vi tager hånd om dem nu.
Tak for ordet.
Side 14 af 14