Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1792944_0001.png
26. september 2017
J.nr. 2017 - 6091
.
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 647 af 19. september 2017 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 647: Spm. om at oplyse den gennemsnitlige skattelettelse pr. indbygger over 18 år i hver enkelt af de 98 kommuner som følge af forhøjelsen af beskæftigelsesfradraget og forhøjelsen af topskattegrænsen i Skattereform 2012, til skatteministeren
1792944_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse den gennemsnitlige skattelettelse pr. indbygger over 18 år i hver
enkelt af de 98 kommuner som følge af forhøjelsen af beskæftigelsesfradraget og forhøjel-
sen af topskattegrænsen i Skattereform 2012. Skattelettelsen bedes opgjort som 2025-reg-
ler i 2018-niveau.
Svar
Med 2012-skattereformen blev beskæftigelsesfradraget frem mod 2022 forhøjet fra 5,6
pct. til 10,65 pct., og det maksimale beskæftigelsesfradrag blev forhøjet fra 19.600 kr. til
37.400 kr. (2018-niveau). Endvidere blev der indført et ekstra beskæftigelsesfradrag til en-
lige forsørgere på 6,25 pct., dog maksimalt 21.900 kr. Derudover blev topskattegrænsen
forhøjet fra 447.600 kr. til 510.900 kr.,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Ændring af beskæftigelsesfradraget samt topskatten i 2012-skattereformen
Før 2012-
skattereform
Beskæftigelsesfradrag, sats (pct.)
Maksimalt beskæftigelsesfradrag (kr.)
Ekstra beskæftigelsesfradrag til enlige forsørgere, sats (pct.)
Maksimalt ekstra beskæftigelsesfradrag til enlige forsørgere (kr.)
Topskattegrænse (kr.)
Anm.: Fuldt indfasede satser og beløbsgrænser. Beløbsgrænser i 2018-niveau.
Kilde: Lovforslag L 194 (Folketingsåret 2011-12) samt egne beregninger.
2012-skat-
tereform
10,65
37.400
21.900
6,25
5,6
19.600
447.600
510.900
I det følgende foretages der en sammenligning af indkomstbeskatningen i 2018-niveau
mellem på den ene side en situation, hvor 2012-skattereformen er fuldt indfaset, og på
den anden side en situation, hvor der ses bort fra ændringerne i beskæftigelsesfradraget
og topskatten som led i 2012-skattereformen.
Det skal understreges, at opgørelsen dermed adskiller sig fra de oprindeligt skønnede
virkninger på det tidspunkt, hvor ændringerne blev vedtaget. Det skyldes bl.a., at opgørel-
sen bygger på 2014-data, hvor en del af de afledte adfærdsvirkninger som følge af 2012-
skattereformen er indtruffet og dermed har påvirket indkomstniveauet og fordelingen.
Dertil kommer, at de skatteinitiativer, der belyses nedenfor, var en del af en større omlæg-
ning, der også indeholdt en række andre skatteinitiativer og finansieringselementer. Resul-
taterne skal ses i lyset heraf.
Det skønnes, at forhøjelsen af beskæftigelsesfradraget som led i 2012-skattereformen har
medført en gennemsnitlig skattereduktion på ca. 2.270 kr. (fuldt indfaset i 2018-niveau)
pr. indbygger over 17 år
1
. Indførelse af et ekstra beskæftigelsesfradrag til enlige forsørgere
skønnes at have medført en gennemsnitlig skattereduktion på ca. 90 kr., mens forhøjelsen
af topskattegrænsen har medført en skattereduktion på ca. 1.210 kr. Samlet skønnes disse
1
Det er lagt til grund, at de i spørgsmålet nævnte ’over 18-årige’ også skal omfatte 18-årige.
Side 2 af 6
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 647: Spm. om at oplyse den gennemsnitlige skattelettelse pr. indbygger over 18 år i hver enkelt af de 98 kommuner som følge af forhøjelsen af beskæftigelsesfradraget og forhøjelsen af topskattegrænsen i Skattereform 2012, til skatteministeren
1792944_0003.png
elementer således at have medført en skattenedsættelse på ca. 3.570 kr. pr. indbygger over
17 år,
jf. tabel 2.
Tabellen viser endvidere fordelingen på kommuner. Den gennemsnitligt mindste skatte-
nedsættelse var ca. 2.380 kr. i Langeland kommune, mens Allerød kommune har fået den
største skattenedsættelse på ca. 5.310 kr. pr. indbygger over 17 år.
Side 3 af 6
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 647: Spm. om at oplyse den gennemsnitlige skattelettelse pr. indbygger over 18 år i hver enkelt af de 98 kommuner som følge af forhøjelsen af beskæftigelsesfradraget og forhøjelsen af topskattegrænsen i Skattereform 2012, til skatteministeren
1792944_0004.png
Tabel 2. Gennemsnitlig skattenedsættelse pr. indbygger ved ændringer i 2012-skattereformen
Forhøjelse af
beskæftigelses-
fradraget
2.510
2.220
2.170
2.190
2.410
2.860
2.320
2.360
2.480
2.530
2.580
2.410
2.500
2.210
2.380
2.640
2.270
2.230
2.650
2.410
2.340
2.340
2.380
2.260
2.590
2.330
2.250
2.300
2.570
2.420
2.560
2.430
2.460
Ekstra
besk.fradrag
til enlige for-
sørgere
100
100
90
120
110
130
120
120
130
120
110
110
110
100
110
110
110
110
100
120
140
100
120
110
90
110
140
120
120
120
90
100
120
Forhøjelse af
topskatte-
grænse
2.700
2.940
2.960
2.830
2.570
2.100
2.510
2.160
1.980
1.840
1.760
1.910
1.800
2.050
1.740
1.430
1.750
1.740
1.240
1.410
1.440
1.440
1.390
1.490
1.150
1.380
1.440
1.360
1.070
1.190
1.080
1.180
1.130
Kr. (2018-niveau)
Allerød
Gentofte
Rudersdal
Hørsholm
Furesø
Egedal
Lyngby-Taarbæk
Dragør
Solrød
Hillerød
Lejre
Fredensborg
Vallensbæk
Frederiksberg
Roskilde
Skanderborg
Greve
Gladsaxe
Favrskov
Frederikssund
Ballerup
Gribskov
Køge
Helsingør
Rebild
Glostrup
Herlev
Tårnby
Ringsted
Hvidovre
Hedensted
Silkeborg
Sorø
Samlet
5.310
5.260
5.230
5.150
5.100
5.090
4.940
4.640
4.590
4.490
4.450
4.420
4.420
4.360
4.240
4.180
4.130
4.090
3.990
3.940
3.920
3.880
3.880
3.860
3.830
3.820
3.820
3.790
3.750
3.740
3.730
3.710
3.710
fortsættes
Side 4 af 6
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 647: Spm. om at oplyse den gennemsnitlige skattelettelse pr. indbygger over 18 år i hver enkelt af de 98 kommuner som følge af forhøjelsen af beskæftigelsesfradraget og forhøjelsen af topskattegrænsen i Skattereform 2012, til skatteministeren
1792944_0005.png
Tabel 2. Gennemsnitlig skattenedsættelse pr. indbygger ved ændringer i 2012-skattereformen
Forhøjelse af
beskæftigelses-
fradraget
2.370
2.200
2.250
2.360
2.380
2.480
2.300
2.270
2.410
2.180
2.440
2.430
2.250
2.260
2.260
2.370
2.280
2.310
2.390
2.340
2.100
2.200
2.360
2.160
2.390
2.300
2.360
2.250
2.340
2.210
2.220
2.350
2.310
Ekstra
besk.fradrag
til enlige for-
sørgere
110
90
90
90
100
90
110
90
110
90
90
80
80
100
90
80
100
90
80
60
80
120
60
90
90
90
90
90
80
100
90
70
80
Forhøjelse af
topskatte-
grænse
1.170
1.360
1.280
1.170
1.130
1.030
1.190
1.210
1.030
1.240
980
980
1.150
1.080
1.080
970
1.040
1.010
940
990
1.210
1.060
950
1.120
890
970
890
980
900
1.000
990
820
830
Kr. (2018-niveau)
Rødovre
København
Høje-Taastrup
Kolding
Middelfart
Billund
Holbæk
Hele landet
Faxe
Vejle
Viborg
Varde
Stevns
Odder
Fredericia
Herning
Næstved
Esbjerg
Holstebro
Lemvig
Aarhus
Albertslund
Ringkøbing-Skjern
Kalundborg
Mariagerfjord
Syddjurs
Vejen
Horsens
Ikast-Brande
Halsnæs
Aalborg
Jammerbugt
Haderslev
Samlet
3.650
3.640
3.620
3.610
3.610
3.600
3.600
3.570
3.550
3.510
3.510
3.490
3.480
3.440
3.430
3.430
3.430
3.410
3.410
3.390
3.390
3.380
3.370
3.360
3.360
3.360
3.340
3.320
3.320
3.310
3.290
3.240
3.220
fortsættes
Side 5 af 6
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 647: Spm. om at oplyse den gennemsnitlige skattelettelse pr. indbygger over 18 år i hver enkelt af de 98 kommuner som følge af forhøjelsen af beskæftigelsesfradraget og forhøjelsen af topskattegrænsen i Skattereform 2012, til skatteministeren
1792944_0006.png
Tabel 2. Gennemsnitlig skattenedsættelse pr. indbygger ved ændringer i 2012-skattereformen
Forhøjelse af
beskæftigelses-
fradraget
2.400
2.270
2.230
2.260
2.450
2.300
2.130
2.230
2.170
2.220
2.300
2.290
2.270
2.040
2.050
2.230
2.210
2.190
2.210
2.010
2.040
2.140
2.210
1.860
2.240
2.070
2.030
2.010
2.010
1.960
1.850
1.760
1.920
Ekstra
besk.fradrag
til enlige for-
sørgere
80
90
100
90
90
80
90
90
90
80
70
70
80
90
80
90
90
90
80
90
90
90
70
90
70
90
90
60
90
80
80
50
50
Forhøjelse af
topskatte-
grænse
720
840
860
820
640
780
930
830
880
840
760
750
750
970
960
760
760
790
750
910
870
780
680
980
590
680
700
600
550
490
590
650
410
Kr. (2018-niveau)
Brønderslev
Randers
Kerteminde
Assens
Vesthimmerlands
Hjørring
Slagelse
Struer
Sønderborg
Aabenraa
Skive
Thisted
Nordfyns
Brøndby
Odense
Frederikshavn
Faaborg-Midtfyn
Svendborg
Norddjurs
Vordingborg
Ishøj
Nyborg
Tønder
Fanø
Morsø
Guldborgsund
Odsherred
Læsø
Bornholm
Lolland
Samsø
Ærø
Langeland
Anm.: Fuldt indfasede ændringer.
Samlet
3.200
3.200
3.190
3.170
3.170
3.150
3.150
3.140
3.140
3.140
3.130
3.110
3.100
3.090
3.090
3.070
3.070
3.070
3.040
3.010
3.000
3.000
2.960
2.930
2.900
2.840
2.820
2.680
2.660
2.530
2.530
2.460
2.380
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen. 2014-data fremskrevet til 2018 med forudsætnin-
gerne i Økonomisk Redegørelse, august 2017.
Side 6 af 6