Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1804009_0001.png
16. oktober 2017
J.nr. 2017 - 6140
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 640 af 19. september 2017 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 640: Spm. om at oplyse, hvor mange personer, der har en lønindkomst på mere end 1 mio. kroner, fordelt på køn m.v., til skatteministeren
1804009_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, dels hvor mange personer, der har en lønindkomst på mere end
1 mio. kroner, fordelt på køn, og dels oplyse hvor stor en gennemsnitlig skattelettelse i
antal kroner, fordelt på køn, en person med en lønindkomst på mere end 1 mio. kroner
forventes at få, hvis regeringens udspil 'Sådan forlænger vi opsvinget
Jobreformens fase
II’ og ’Sammen om fremtidens virksomheder –
erhvervs-
og iværksætterudspil’ gennem-
føres fuldt ud, når der ses bort fra forslaget om at sænke registreringsafgiften.
Svar
Regeringen har med skatteudspillet
”Sådan forlænger vi opsvinget – Jobreformens fase II”
fore-
slået en række initiativer, der bl.a. skal sikre, at det bedre kan betale sig at arbejde, at det
bliver lettere at forsørge sig selv og sine, samt at danskerne har større frihed til selv at be-
stemme, hvad deres penge bruges på.
I udspillet indgik et forslag om at nedsætte registreringsafgiften, så det bliver billigere at
købe en bil, og i forlængelse heraf har regeringen og Dansk Folkeparti den 21. september
2017 indgået en aftale om
Omlægning af bilafgifterne.
Initiativerne i skatteudspillet (ekskl. forslaget om at sænke registreringsafgiften) skønnes
samlet set at sænke skatterne med ca. 21 mia. kr. målt i umiddelbar virkning. Arbejdsud-
buddet skønnes at blive øget med ca. 6.800 personer og strukturelt BNP med knap 6 mia.
kr.
1
Antallet af personer med en lille økonomisk gevinst ved at arbejde reduceres med ca.
21.000. Jobreformens fase II vil dermed være med til at sikre vækst og beskæftigelse.
Regeringen har med erhvervs- og iværksætterudspillet
”Sammen om fremtidens virksomheder”
præsenteret en række initiativer, der har til formål at styrke dansk iværksætter- og aktiekul-
tur og få flere danskere til at investere i virksomheder.
Initiativerne i erhvervs- og iværksætterudspillet skønnes fuldt indfaset at medføre et min-
dreprovenu på ca. 2�½ mia. kr. målt i umiddelbar virkning. Arbejdsudbuddet skønnes at
blive øget med ca. 500 personer og strukturelt BNP med i størrelsesordenen ca. ¾-1¼
mia. kr. I besvarelsen er alene medregnet de forslag i erhvervs- og iværksætterudspillet,
der direkte lemper den personlige beskatning (initiativ 1-4, 6, 14 og 18).
Med udgangspunkt i indkomstoplysningerne fra 2014 skønnes ca. 62.000 personer med
en arbejdsindkomst
2
på over 1 mio. kr. i dette år at opnå en samlet skatte- og afgiftsned-
sættelse på ca. 2.810 mio. kr. i 2025 svarende til en gennemsnitlig skattenedsættelse på ca.
45.000 kr.,
jf. tabel 1.
Heraf skønnes den samlede skatte- og afgiftsnedsættelse for kvinder
1
Inkl. forslaget om at sænke registreringsafgiften skønnes udspillet samlet set at sænke skatter og afgifter med ca. 23 mia.
kr. målt i umiddelbar virkning samt at øge arbejdsudbuddet med ca. 7.600 personer og strukturelt BNP med godt 6�½ mia.
kr.
Afgrænset ud fra grundlaget for arbejdsmarkedsbidraget, dvs. al arbejdsindkomst inkl. indbetalinger til arbejdsmarkeds-
pension og den del af overskud af egen virksomhed, der ikke er kapitalindkomst.
2
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 640: Spm. om at oplyse, hvor mange personer, der har en lønindkomst på mere end 1 mio. kroner, fordelt på køn m.v., til skatteministeren
1804009_0003.png
at udgøre ca. 400 mio. kr., hvilket skal ses i den sammenhæng, at kvinder udgør ca. 16 pct.
af personkredsen med arbejdsindkomster over 1 mio. kr.
Tabel 1. Skatte- og afgiftsnedsættelsen som følge af regeringens udspil til Jobreform fase II og er-
hvervs- og iværksætterpakken for personer med en arbejdsindkomst over 1 mio. kr. (2025-regler i
2018-niveau)
Antal
(pers.)
I alt
- heraf kvinder
- heraf mænd
62.000
10.000
51.000
Samlet nedsættelse
(mio. kr.)
2.810
400
2.410
Gns. nedsættelse
(kr.)
45.000
40.000
47.000
Anm.: I beregningerne er indregnet virkningerne af skatteudspillet
”Sådan forlænger vi
opsvinget
– Jobreformens fase II”
ekskl. forslaget om at sænke registreringsafgiften samt initiativerne 1-4, 6, 14 og 18 fra erhvervs- og iværksætterudspillet
”Sammen om fremtidens virksomheder”.
Det samlede erhvervs- og iværksætterudspil skønnes fuldt indfaset at udgøre ca.
2.555 mio. kr. i umiddelbar virkning, hvoraf de nævnte initiativer skønnes at udgøre ca. 2.170 mio. kr.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 33 pct. af befolkningen. Data for 2014 er fremskrevet til 2018 med forud-
sætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2017.
Det bemærkes, at omkring 2 pct. af de betragtede personer ikke umiddelbart vil opnå en
lavere skattebetaling som følge af udspillet til Jobreform fase II, da de enten har uden-
landsk arbejdsindkomst
3
eller er omfattet af forskerskatteordningen
4
. Dette har dog kun
marginal betydning for resultaterne i tabel 1.
Skatte- og afgiftslovgivningen er baseret på objektive, målbare kriterier som indkomst og
bopæl og er i sit udgangspunkt kønsneutral. Den forskellige fordeling mellem mænd og
kvinder i tabel 1, skyldes dermed ikke skattesystemet eller udspillene til Jobreform fase II
og erhvervs- og iværksætterpakken. Et af grundprincipperne i den danske skattelovgiv-
ning er det grundlæggende skatteøkonomiske princip om horisontal lighed, der tilsiger, at
personer med samme indkomst betaler samme skat.
Derfor giver det efter min opfattelse heller ikke mening at opdele skattelettelsen på køn,
som der spørges til.
3
Personer med bopæl i Danmark og arbejde i udlandet skal som udgangspunkt selvangive den udenlandske arbejdsind-
komst på den danske selvangivelse og betale dansk skat af lønnen. Hvis Danmark har en dobbeltbeskatningsaftale med
det pågældende land, eller arbejdet falder ind under hhv. ligningslovens § 33 eller § 33 A, kan der forekomme delvist eller
fuldt nedslag i den danske skattebetaling.
Forskerskatteordningen giver mulighed for bruttobeskatning med 26 pct. + arbejdsmarksbidrag af løn til forskere og nøg-
lemedarbejdere fra udlandet med en løn på minimum 65.100 kr. (2018-niveau) + bidrag til ATP pr. måned i en periode på
op til i alt 5 år.
4
Side 3 af 3