Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1804818_0001.png
17. oktober 2017
J.nr. 2017 - 6517
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 639 af 19. september 2017 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 639: Spm. om, hvordan de 23 mia., som regeringen planlægger at give i skattelettelser, forventes at fordele sig på tværs af køn og aldersgrupper, til skatteministeren
1804818_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvordan de 23 mia., som regeringen planlægger at give i skatte-
lettelser, forventes at fordele sig på tværs af køn og aldersgrupper, når der ses bort fra
forslaget om at sænke registreringsafgiften. Der bedes oversendes to lister, som begge
inddeles i henholdsvis køn og aldersgrupper fra 10-19, 20-29, 30-39 og så fremdeles. Den
ene liste bedes angive, hvor stor en andel af de samlede skattelettelser hver enkelt gruppe
modtager af de 23 mia., mens den anden angiver beløbet i kroner.
Svar
Regeringen har med skatteudspillet
”Sådan forlænger vi opsvinget – Jobreformens fase II”
fore-
slået en række initiativer, der bl.a. skal sikre, at det bedre kan betale sig at arbejde, at det
bliver lettere at forsørge sig selv og sine, samt at danskerne har større frihed til selv at be-
stemme, hvad deres penge bruges på.
I udspillet indgik et forslag om at nedsætte registreringsafgiften, så det bliver billigere at
købe en bil, og i forlængelse heraf har regeringen og Dansk Folkeparti den 21. september
2017 indgået en aftale om
Omlægning af bilafgifterne.
Initiativerne i skatteudspillet (ekskl. forslaget om at sænke registreringsafgiften) skønnes
samlet set at sænke skatterne med ca. 21 mia. kr. målt i umiddelbar virkning. Arbejdsud-
buddet skønnes at blive øget med ca. 6.800 personer og strukturelt BNP med knap 6 mia.
kr.
1
Antallet af personer med en lille økonomisk gevinst ved at arbejde reduceres med ca.
21.000. Jobreformens fase II vil dermed være med til at sikre vækst og beskæftigelse.
Spørgsmålet forstås således, at der ønskes en fordeling på køn og aldersgrupper af den
samlede provenuvirkning samt af den gennemsnitlige skattenedsættelse. Det skønnes, at
af den umiddelbare virkning på ca. 21 mia. kr. kan ca. 40 pct. henføres til kvinder og ca.
60 pct. til mænd,
jf. tabel 1,
der ligeledes viser fordelingen på aldersgrupper. Den gennem-
snitlige skattereduktion skønnes til ca. 3.400 kr. for kvinder og ca. 5.200 kr. for mænd.
Med hensyn til opdelingen på køn skal bemærkes, at skatte- og afgiftslovgivningen er ba-
seret på objektive, målbare kriterier som indkomst og bopæl og i sit udgangspunkt er
kønsneutral. Den forskellige fordeling mellem mænd og kvinder i tabel 1 skyldes dermed
ikke skattesystemet eller udspillene til Jobreformens fase II. Et af grundprincipperne i den
danske skattelovgivning er det grundlæggende skatteøkonomiske princip om horisontal
lighed, der tilsiger, at personer med samme indkomst betaler samme skat.
Derfor giver det efter min opfattelse ikke mening at opdele skattelettelsen på køn, som
der spørges til.
1
Inkl. forslaget om at sænke registreringsafgiften skønnes udspillet samlet set at sænke skatter og afgifter med ca. 23 mia.
kr. målt i umiddelbar virkning samt at øge arbejdsudbuddet med ca. 7.600 personer og strukturelt BNP med godt 6�½ mia.
kr.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 639: Spm. om, hvordan de 23 mia., som regeringen planlægger at give i skattelettelser, forventes at fordele sig på tværs af køn og aldersgrupper, til skatteministeren
1804818_0003.png
Tabel 1. Fordeling af den umiddelbare provenuvirkning samt den gennemsnitlige skattereduktion
fordelt på køn og alder (2025-regler i 2018-niveau)
Fordeling af umiddelbar
provenuvirkning (pct.)
Kvinder
10-19
20-29
30-39
40-49
50-59
60-69
70 og ældre
Alle
0,0
2,9
8,4
12,5
12,6
3,7
0,2
40,2
Mænd
0,1
4,3
11,3
18,2
18,2
7,1
0,6
59,8
Alle
0,1
7,3
19,6
30,7
30,8
10,8
0,8
100,0
Gns. skattereduktion (kr.)
Kvinder
0
1.700
5.100
6.400
6.800
2.100
100
3.400
Mænd
100
2.500
6.900
9.200
9.900
4.200
400
5.200
Alle
0
2.100
6.000
7.800
8.300
3.200
200
4.300
Anm.: Omfatter kun skattepligtige personer. Personer under 16 år er som udgangspunkt ikke skattepligtige.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen. 2014-data fremskrevet til 2018 med forudsætnin-
gerne i Økonomisk Redegørelse, august 2017.
Side 3 af 3