Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1691094_0001.png
22. november 2016
J.nr. 16-1629357
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 61 af 25. oktober 2016 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Brian Mikkelsen (KF).
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 61: Spm. om, hvilken rentesats er anvendt i regeringens beregninger af konsekvenserne af et ACE-fradrag, til skatteministeren
1691094_0002.png
Spørgsmål
Regeringen foreslår, at rentesatsen opgøres som den gennemsnitlige rente for selskabers
lån i banker med op til 2 års løbetid. Hvilken rentesats giver det med dagens renteniveau?
Hvilken rentesats er anvendt i regeringens beregninger af konsekvenserne af et ACE-
fradrag?
Svar
Den normalafkastsats, der danner grundlag for opgørelsen af virksomhedernes ACE-
fradrag, fastsættes efter forslaget med udgangspunkt i den gennemsnitlige rente for dan-
ske selskabers nye lån med op til to års løbetid (ekskl. kassekreditter). Denne
referencerente
opgøres af Nationalbanken på månedsbasis, og sikrer så vidt muligt en skattemæssig lige-
stilling af gælds- og egenkapitalfinansiering. Der foreslås et loft over normalafkastsatsen
på 3 pct. Renten på nye udlån til ikke-finansielle selskaber udgjorde i gennemsnit 1,6 pct.
i 2015,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Rente på nye lån til ikke-finansielle selskaber
Pct.
Statsobligationer mv.
Rente på nye udlån til ikke-
finansielle selskaber
2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015
3,4 3,3 2,8 3,7 4,3 4,1 3,0 2,2 2,1 0,9 1,1 0,9 0,4
3,4
3,1
3,2
4,2
5,5
5,8
3,4
2,6
2,7
2,2
2,0
1,8
1,6
Anm.: Renten på statsobligationer mv. er en gennemsnitsrente for statens gæld, givet det enkelte års sammensætning af
løbetider.
Kilde.: Danmarks Nationalbank – Statistikbanken (DNRNUPI).
For perioden 2003-2015 var renten på nye udlån i gennemsnit ca. ¾ pct.-point højere end
for statsobligationer, der også har længere gennemsnitlig løbetid. Renten på nye udlån
indeholder således en vis risikopræmie, der bl.a. afspejler risikoen for, at virksomheden
går konkurs (hvorved ACE-fradraget bortfalder.)
I Finansministeriets mellemfristede fremskrivninger
Danmarks Konvergensprogram 2016
forventes en normalisering af renteniveauet i de kommende år. I konsekvensvurderingen
af forslaget om ACE-fradrag er på denne baggrund forudsat en betydelig stigning i renten
på 10-årige statsobligationer (dvs. den 10-årige risikofri rente) frem mod 2030. Den 10-
årige risikofrie rente forudsættes således at stige fra ca. 0,5 pct. i 2015 til 4,5 pct. i 2030.
Ud fra fremskrivning af den 10-årige statsobligationsrente beregnes en kort statsobligati-
onsrente ved at fratrække en løbetidspræmie. Hertil lægges en risikopræmie svarende til
det observerede spænd mellem renten på nye udlån til ikke-finansielle selskaber og den
beregnede korte statsobligationsrente. Der tages endvidere højde for, at risikopræmien
afhænger af niveauet for den risikofrie rente, bl.a. fordi pengepolitikken i de senere år har
presset renten på statsobligationer nedad, uden at udlånsrenterne for den private sektor er
faldet tilsvarende.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 61: Spm. om, hvilken rentesats er anvendt i regeringens beregninger af konsekvenserne af et ACE-fradrag, til skatteministeren
1691094_0003.png
Det skønnes på denne baggrund, at renten på nye lån fra pengeinstitutter til ikke-
finansielle selskaber på længere sigt vil være omkring 4,6 pct.,
jf. tabel 2.
Normalafkastsat-
sen vil dog pga. loftet ikke kunne overstige 3. pct. Dette niveau forventes nået i 2021.
Tabel 2. Forventet rente på nye lån til ikke-finansielle selskaber 2016-2030
Pct.
Rente på nye udlån til ikke-finansielle selskaber
2016 2017 2018 2019 2020 2025 2030
1,4
1,5
1,8
2,1
2,6
4,4
4,6
Kilde.: Egne beregninger på baggrund af rentefremskrivningen i
Danmarks Konvergensprogram 2016.
Side 3 af 3