Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1795247_0001.png
30. september 2017
J.nr. 2017-5630
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 606 af 4. september 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Anders Johansson (KF).
Karsten Lauritzen
/ Annemette Ottosen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 606: Spm., om det – inden for den nuværende lovgivning – er tilladt for kommuner, regioner og statslige/offentlige institutioner og selskaber selv at opkræve deres eventuelle restancer, til skatteministeren
1795247_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes bekræfte, at det
inden for den nuværende lovgivning
er tilladt for
kommuner, regioner og statslige/offentlige institutioner og selskaber selv at opkræve de-
res eventuelle restancer samt beskrive, hvornår de pågældende er forpligtiget til at sende
gældsposten videre til inddrivelse hos SKAT.
Svar
Jeg kan bekræfte, at det efter gældende regler er tilladt for kommuner, regioner samt stats-
lige og offentlige institutioner og selskaber selv at stå for opkrævningen af deres krav.
Fordringshavere kan således sende rykkerskrivelser, yde henstand, indgå afdragsordninger
med skyldner eller foretage modregning med et beløb, som den enkelte fordringshaver el-
ler staten står til at skulle udbetale til skyldneren.
Det er en betingelse for oversendelse af krav til inddrivelse, at betalingsfristen er over-
skredet, og at den sædvanlige rykkerprocedure hos fordringshaveren er gennemført, uden
at det har ført til betaling af kravet.
Det er forudsat, at fordringshaveren oversender kravet til inddrivelse hos restanceinddri-
velsesmyndigheden, når fordringshaveren har udtømt mulighederne for at opkræve for-
dringen, dvs. når skyldner ikke overholder betalingsfristen eller misligholder en aftale om
betaling i rater på trods af en eller flere rykkerskrivelser. Restanceinddrivelsesmyndighe-
den vil herefter over for skyldner kunne anvende de tvangsinddrivelsesmidler, som for-
dringshaveren netop ikke selv råder over, og også have bedre muligheder for at afbryde
forældelsesfristen for fordringen.
Inddrivelsen af gæld til det offentlige er dog fortsat præget af suspenderingen i september
2015 af den automatiserede inddrivelse gennem it-systemet EFI. Suspenderingen af syste-
met var nødvendig, fordi EFI i nogle tilfælde foretog ulovlig inddrivelse.
Men som sagt kan kommuner, regioner samt statslige og offentlige institutioner og selska-
ber selv forestå opkrævningen af deres krav.
Side 2 af 2