Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1794407_0001.png
28. september 2017
J.nr. 2017 - 5679
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 580 af 31. august 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Jacob Jensen (V).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 580: Spm. om, hvorledes det vil påvirke statens provenu at nedsætte registreringsafgiften til samme niveau som i Norge, til skatteministeren
1794407_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvorledes det vil påvirke statens provenu at nedsætte regi-
streringsafgiften til samme niveau som i Norge.
Svar
Det bemærkes indledningsvist, at det er antaget, at spørgers hensigt med spørgsmålet går
på, hvad det vil have af provenumæssige konsekvenser, hvis registreringsafgiften for auto-
campere sættes ned til samme niveau som i Norge.
I Norge ligger registreringsafgiften for autocampere fladt på 22 pct. af, hvad registrerings-
afgiften (engangsafgiften) ville være, hvis den i stedet blev indregistreret som personbil.
1
Dermed er afgiftsniveauet for autocampere i Norge betydeligt lavere end i Danmark.
Nedsættes registreringsafgiften for autocampere til samme niveau som i Norge, vil det
være en meget betydelig reduktion i beskatningen af autocampere i forhold til andre biler.
I svar på
SAU, alm. del, spørgsmål 147 (2015-16)
skønnes det med betydelig usikkerhed, at
en fritagelse for registreringsafgiften for autocampere vil medføre et varigt mindrepro-
venu efter tilbageløb og adfærd på 300 mio. kr. Altså et mindre provenu i samme størrel-
sesorden som en fuld fritagelse. Der ligger de samme antagelser til grund for skønnet, jf.
mit svar på
SAU, spørgsmål 579.
En nedsættelse til en flad registreringsafgift på 22 pct. for
autocampere vurderes således med en vis usikkerhed at medføre et mindreprovenu i
samme størrelsesorden som en fritagelse af afgiften, da det
nuværende ”værn” i afgifts-
reglerne mod anvendelsen af autocampere på lav afgift i stedet for biler på almindelig af-
gift også afskaffes ved en flad, lav registreringsafgift.
Det kan tilføjes, at antagelsen underbygges af den udstrakte brug af ombyggede personbi-
ler til varebiler til privat brug, hvor afgiften er 50 pct. af værdien af bilen.
Det skal bemærkes, at regeringen og Dansk Folkeparti den 21. september 2017 er blevet
enige om at nedsætte mindsteafgiften for autocampere fra 60 pct. til 45 pct. som led i af-
talen om
Omlægning af bilafgifterne.
Jeg henviser i øvrigt til mit svar på
SAU, spørgsmål 579.
1
Det bemærkes, at den norske registreringsafgift (engangsavgift) er en teknisk afgift, som baserer sig på køretøjets tekniske
parametre, som vægt, CO2-udledning m.v., mens den danske registreringsafgift er værdibaseret. Den norske og danske
registreringsafgift er dermed forskellige i udgangspunktet, og en nedsættelse af den danske registreringsafgift for autocam-
pere til 22 pct. er ikke umiddelbart sammenlignelig med den norske registreringsafgift for autocampere.
Side 2 af 2