Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1795990_0001.png
28. september 2017
J.nr. 2017 - 6042
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 574 af 31. august 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 574: Spm. om at opgøre fordelingen af den skattelettelse i antal kroner, det måtte give at afskaffe beskatningen af fri telefon, opgjort på kommuner i 2025, til skatteministeren
1795990_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes opgøre fordelingen af den skattelettelse i antal kroner, det måtte give at
afskaffe beskatningen af fri telefon, opgjort på kommuner i 2025. I opgørelsen bedes de
kommuner, der har flest indbyggere, der opnår en skattelettelse ved at beskatningen af fri
telefon afskaffes, pr. 1000 indbygger fremgå først.
Svar
Regeringen har med skatteudspillet
”Sådan forlænger vi opsvinget –
Jobreformens
fase II”
fore-
slået en række initiativer, der bl.a. skal sikre, at det bedre kan betale sig at arbejde, at det
bliver lettere at forsørge sig selv og sine, samt at danskerne har større frihed til selv at be-
stemme, hvad deres penge bruges på.
I udspillet indgik et forslag om at nedsætte registreringsafgiften, så det bliver billigere at
købe en bil, og i forlængelse heraf har regeringen og Dansk Folkeparti den 21. september
2017 indgået en aftale om
Omlægning af bilafgifterne.
Initiativerne i skatteudspillet (ekskl. forslaget om at sænke registreringsafgiften) skønnes
samlet set at sænke skatterne med ca. 21 mia. kr. målt i umiddelbar virkning. Arbejdsud-
buddet skønnes at blive øget med ca. 6.800 personer og strukturelt BNP med knap 6 mia.
kr.
1
Antallet af personer med en lille økonomisk gevinst ved at arbejde reduceres med ca.
21.000. Jobreformens fase II vil dermed være med til at sikre vækst og beskæftigelse.
Et af initiativerne er at fritage fri telefon for beskatning, hvilket skønnes at medføre et
umiddelbart mindreprovenu på ca. 0,6 mia. kr. En fordeling på kommuner af konsekven-
serne fremgår nedenfor, men forslaget skal naturligvis ses i sammenhæng med de øvrige
initiativer i regeringens udspil.
Det skønnes, at i hele landet vil en skattefritagelse for fri telefon medføre en skattened-
sættelse for ca. 90 personer pr. 1.000 indbyggere. Den gennemsnitlige skattenedsættelse
pr. indbygger skønnes til ca. 100 kr.,
jf. tabel 2,
der endvidere viser den ønskede kommu-
nefordeling.
1
Inkl. forslaget om at sænke registreringsafgiften skønnes udspillet samlet set at sænke skatter og afgifter med ca. 23 mia.
kr. målt i umiddelbar virkning samt at øge arbejdsudbuddet med ca. 7.600 personer og strukturelt BNP med godt 6�½ mia.
kr.
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 574: Spm. om at opgøre fordelingen af den skattelettelse i antal kroner, det måtte give at afskaffe beskatningen af fri telefon, opgjort på kommuner i 2025, til skatteministeren
1795990_0003.png
Tabel 1. Gennemsnitlig skattenedsættelse pr. indbygger ved en fritagelse af fri telefon for beskat-
ning (2025-regler i 2018-niveau)
2018-niveau
Hørsholm
Gentofte
Rudersdal
Allerød
Dragør
Lyngby-Taarbæk
Furesø
Solrød
Egedal
Frederiksberg
Vallensbæk
Fredensborg
Greve
Lejre
Skanderborg
Roskilde
Hillerød
Gladsaxe
København
Silkeborg
Glostrup
Kolding
Køge
Favrskov
Ballerup
Helsingør
Vejle
Aarhus
Tårnby
Frederikssund
Herlev
Hedensted
Hele landet
Antal med skattenedsættelse pr.
1.000 indbyggere
180
175
170
160
150
150
150
145
140
140
130
125
120
115
115
115
115
110
100
100
100
100
100
95
95
95
95
95
95
90
90
90
90
Gns. skattenedsættelse pr.
indbygger (kr.)
210
200
200
190
180
170
180
170
170
150
150
150
140
140
130
140
130
130
110
120
110
110
120
110
110
110
110
110
110
110
100
100
100
fortsættes
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 574: Spm. om at opgøre fordelingen af den skattelettelse i antal kroner, det måtte give at afskaffe beskatningen af fri telefon, opgjort på kommuner i 2025, til skatteministeren
1795990_0004.png
Tabel 1. Gennemsnitlig skattenedsættelse pr. indbygger ved en fritagelse af fri telefon for beskat-
ning (2025-regler i 2018-niveau)
2018-niveau
Fredericia
Herning
Aalborg
Hvidovre
Høje-Taastrup
Odder
Gribskov
Middelfart
Rødovre
Ringsted
Rebild
Faxe
Esbjerg
Horsens
Odense
Randers
Syddjurs
Sorø
Billund
Stevns
Viborg
Mariagerfjord
Holbæk
Jammerbugt
Næstved
Brønderslev
Varde
Kerteminde
Vejen
Ikast-Brande
Assens
Aabenraa
Haderslev
Antal med skattenedsættelse pr.
1.000 indbyggere
85
85
85
85
85
85
85
85
85
85
80
80
80
80
80
80
75
75
75
75
75
75
70
70
70
70
70
70
70
70
70
65
65
Gns. skattenedsættelse pr.
indbygger (kr.)
100
90
100
100
100
100
90
100
100
100
100
100
90
90
90
90
90
90
90
90
80
90
80
80
80
80
80
80
80
80
80
80
80
fortsættes
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 574: Spm. om at opgøre fordelingen af den skattelettelse i antal kroner, det måtte give at afskaffe beskatningen af fri telefon, opgjort på kommuner i 2025, til skatteministeren
1795990_0005.png
Tabel 1. Gennemsnitlig skattenedsættelse pr. indbygger ved en fritagelse af fri telefon for beskat-
ning (2025-regler i 2018-niveau)
2018-niveau
Sønderborg
Nordfyns
Hjørring
Holstebro
Svendborg
Nyborg
Albertslund
Ringkøbing-Skjern
Skive
Brøndby
Thisted
Slagelse
Faaborg-Midtfyn
Halsnæs
Vordingborg
Ishøj
Vesthimmerlands
Frederikshavn
Fanø
Norddjurs
Struer
Kalundborg
Lemvig
Odsherred
Ærø
Guldborgsund
Morsø
Bornholm
Læsø
Tønder
Langeland
Samsø
Lolland
Antal med skattenedsættelse pr.
1.000 indbyggere
65
65
65
65
65
65
65
65
60
60
60
60
60
60
60
60
55
55
55
55
55
50
50
50
50
45
45
45
45
45
35
35
35
Gns. skattenedsættelse pr.
indbygger (kr.)
80
70
70
70
70
70
70
70
70
70
70
70
70
70
70
60
60
70
60
60
60
60
60
60
50
60
50
50
50
50
40
40
40
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen. 2014-data fremskrevet til 2018 med forudsætnin-
gerne i Økonomisk Redegørelse, august 2017.
Side 5 af 5