Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1793871_0001.png
Klik og vælg dato
J.nr. 2017 - 6042
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 576 af 31. august 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 573: Spm. om at opgøre fordelingen af den skattelettelse i antal kroner, det måtte give at afskaffe loftet over beskæftigelsesfradraget, opgjort på kommuner i 2025, til skatteministeren
1793871_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes opgøre fordelingen af den gns. skattelettelse i antal kroner, det måtte
give at fjerne loftet over beskæftigelsesfradraget samt og udvidelsen af grundlaget for be-
skæftigelsesfradrag, opgjort på kommuner i 2025. I opgørelsen bedes de kommuner, hvor
borgerne gennemsnitligt opnår den største skattelettelse ved, at loftet over beskæftigelses-
fradraget afskaffes og grundlaget for beskæftigelsesfradrag udvides, pr. 1000 indbygger
fremgå først.
Svar
Regeringen har med skatteudspillet
”Sådan forlænger vi opsvinget – Jobreformens fase II”
fore-
slået en række initiativer, der bl.a. skal sikre, at det bedre kan betale sig at arbejde, at det
bliver lettere at forsørge sig selv og sine, samt at danskerne har større frihed til selv at be-
stemme, hvad deres penge bruges på.
I udspillet indgik et forslag om at nedsætte registreringsafgiften, så det bliver billigere at
købe en bil, og i forlængelse heraf har regeringen og Dansk Folkeparti den 21. september
2017 indgået en aftale om
Omlægning af bilafgifterne.
Initiativerne i skatteudspillet (ekskl. forslaget om at sænke registreringsafgiften) skønnes
samlet set at sænke skatterne med ca. 21 mia. kr. målt i umiddelbar virkning. Arbejdsud-
buddet skønnes at blive øget med ca. 6.800 personer og strukturelt BNP med knap 6 mia.
kr.
1
Antallet af personer med en lille økonomisk gevinst ved at arbejde reduceres med ca.
21.000. Jobreformens fase II vil dermed være med til at sikre vækst og beskæftigelse.
Beskæftigelsesfradraget udgør i 2018 9,50 pct. af arbejdsmarkedsbidragsgrundlaget fra-
trukket eventuelle indskud på pensionsordninger, dog højst 33.300 kr. Frem til 2022 for-
højes satsen gradvist til 10,65 pct. og det maksimale beskæftigelsesfradrag til 37.400 kr.
(2018-niveau). Beskæftigelsesfradraget er et ligningsmæssigt fradrag. I 2018 er den skatte-
mæssige fradragsværdi ca. 26,9 pct. i en gennemsnitskommune ekskl. kirkeskat. Frem til
2019 reduceres den skattemæssige fradragsværdi til ca. 24,9 pct. Det maksimale beskæfti-
gelsesfradrag opnås ved en indkomst på knap 351.000 kr. (2018-niveau).
Som led i regeringens skatteudspil foreslås, at grundlaget for beskæftigelsesfradraget udvi-
des til også at omfatte pensionsindbetalinger (baseudvidelse), samt at loftet over beskæfti-
gelsesfradraget fjernes. Samtidig foreslås et jobfradrag, der indkomstaftrappes, således at
det målrettes de laveste arbejdsindkomster.
Forslagene om et jobfradrag hhv. ændringerne i beskæftigelsesfradraget skal ses i sam-
menhæng. For det første har baseudvidelsen betydning for jobfradraget, herunder især
indkomstaftrapningen af jobfradraget. For det andet har en del af forhøjelsen af det mak-
simale beskæftigelsesfradrag til formål at opveje indkomstaftrapningen af jobfradraget for
at modvirke en højere marginalskat og dermed et lavere arbejdsudbud. På den baggrund
1
Inkl. forslaget om at sænke registreringsafgiften skønnes udspillet samlet set at sænke skatter og afgifter med ca. 23 mia.
kr. målt i umiddelbar virkning samt at øge arbejdsudbuddet med ca. 7.600 personer og strukturelt BNP med godt 6�½ mia.
kr.
Side 2 af 6
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 573: Spm. om at opgøre fordelingen af den skattelettelse i antal kroner, det måtte give at afskaffe loftet over beskæftigelsesfradraget, opgjort på kommuner i 2025, til skatteministeren
1793871_0003.png
kan forslagene om et jobfradrag hhv. at ændre i beskæftigelsesfradraget ikke meningsfuldt
holdes adskilte, og de ønskede beregninger vedrørende beskæftigelsesfradraget er derfor
suppleret med virkningerne af jobfradraget.
Det skønnes, at i hele landet vil ændringerne i beskæftigelsesfradraget medføre en skatte-
nedsættelse for ca. 385 personer pr. 1.000 indbyggere. Den gennemsnitlige skattenedsæt-
telse pr. indbygger som følge af baseudvidelsen skønnes til ca. 70 kr., mens den gennem-
snitlige skattenedsættelse ved forhøjelse og afskaffelse af loftet skønnes til ca. 1.900 kr.
Dertil kommer en skattenedsættelse på i gennemsnit 1.000 kr. pr. indbygger som følge af
jobfradraget, hvorved den samlede skattenedsættelse for disse elementer udgør ca. 2.960
kr.,
jf. tabel 1,
der endvidere viser den ønskede kommunefordeling.
Side 3 af 6
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 573: Spm. om at opgøre fordelingen af den skattelettelse i antal kroner, det måtte give at afskaffe loftet over beskæftigelsesfradraget, opgjort på kommuner i 2025, til skatteministeren
1793871_0004.png
Tabel 1. Gennemsnitlig skattenedsættelse pr. indbygger ved ændringer i beskæftigelsesfradraget og
indførelse af et jobfradrag (2025-regler i 2018-niveau)
Gns. skattenedsættelse pr. indbygger
Antal med Udvidelse
ændring i af grundlag Afskaffelse
beskæft.-
for
af loft over
fradrag pr.
beskæft.-
beskæft.-
1.000 indb.
fradrag
fradrag
450
435
425
420
420
420
420
420
420
420
415
410
410
410
410
405
405
405
405
405
400
400
400
400
400
395
395
395
395
395
395
395
395
50
80
60
80
40
40
50
70
90
50
90
50
50
40
90
50
90
70
90
90
80
80
80
80
40
90
80
60
100
60
70
60
50
3.120
1.630
2.560
1.970
3.560
2.820
1.850
2.220
1.700
1.800
1.790
2.830
2.830
3.770
1.530
2.530
1.630
1.930
1.520
1.540
1.640
1.720
1.940
1.830
4.990
1.580
1.870
1.860
1.330
2.120
1.760
2.010
2.110
Jobfradrag
inkl.
indkomst-
aftrapning
910
1.160
960
1.120
680
730
1.000
1.050
1.190
950
1.150
870
840
670
1.190
850
1.130
1.140
1.140
1.160
1.140
1.090
1.060
1.060
540
1.130
1.080
1.010
1.200
980
950
990
990
Samlet
ændring af
beskæft.-
fradrag
3.170
1.710
2.620
2.050
3.590
2.860
1.910
2.290
1.790
1.850
1.880
2.880
2.870
3.810
1.620
2.580
1.720
2.000
1.610
1.630
1.720
1.810
2.010
1.900
5.020
1.670
1.950
1.910
1.430
2.180
1.830
2.070
2.170
Samlet
ændring,
beskæft.-
fradrag og
jobfradrag
4.070
2.870
3.580
3.170
4.280
3.590
2.900
3.340
2.990
2.800
3.020
3.750
3.720
4.470
2.810
3.430
2.850
3.140
2.750
2.790
2.860
2.890
3.070
2.960
5.570
2.800
3.040
2.920
2.630
3.160
2.770
3.050
3.160
fortsættes
2018-niveau
Egedal
Billund
Lejre
Favrskov
Allerød
Frederiksberg
Glostrup
Skanderborg
Hedensted
Tårnby
Rebild
Hillerød
Solrød
Lyngby-Taarbæk
Varde
Vallensbæk
Lemvig
Ringsted
Herning
Holstebro
Viborg
Esbjerg
Silkeborg
Kolding
Gentofte
Ringkøbing-
Skjern
Middelfart
Hvidovre
Skive
Frederikssund
Vejle
Køge
Gribskov
Side 4 af 6
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 573: Spm. om at opgøre fordelingen af den skattelettelse i antal kroner, det måtte give at afskaffe loftet over beskæftigelsesfradraget, opgjort på kommuner i 2025, til skatteministeren
1793871_0005.png
Tabel 1. Gennemsnitlig skattenedsættelse pr. indbygger ved ændringer i beskæftigelsesfradraget og
indførelse af et jobfradrag (2025-regler i 2018-niveau)
Gns. skattenedsættelse pr. indbygger
Antal med Udvidelse
ændring i af grundlag Afskaffelse
beskæft.-
for
af loft over
fradrag pr.
beskæft.-
beskæft.-
1.000 indb.
fradrag
fradrag
395
395
390
390
390
390
390
390
390
390
390
390
390
390
390
390
390
390
385
385
385
385
385
385
385
385
385
385
385
380
380
380
380
50
50
50
40
50
80
80
90
70
100
60
50
40
40
100
100
70
90
70
40
50
60
40
90
70
100
60
80
80
70
80
60
90
2.600
2.910
1.870
4.510
1.980
1.500
1.530
1.510
1.690
1.340
1.890
2.300
3.760
5.000
1.340
1.460
1.700
1.420
1.900
3.130
2.160
1.800
2.320
1.410
1.770
1.450
1.580
1.540
1.470
1.640
1.590
1.790
1.420
Jobfradrag
inkl.
indkomst-
aftrapning
860
850
900
550
900
1.140
1.180
1.200
1.130
1.290
1.060
830
660
590
1.200
1.180
1.030
1.180
1.000
740
900
1.010
780
1.130
1.020
1.190
1.070
1.060
1.120
1.010
1.090
940
1.170
Samlet
ændring af
beskæft.-
fradrag
2.650
2.960
1.920
4.540
2.030
1.580
1.620
1.600
1.750
1.440
1.960
2.350
3.800
5.040
1.440
1.560
1.770
1.510
1.960
3.170
2.220
1.860
2.360
1.500
1.840
1.550
1.650
1.620
1.540
1.710
1.670
1.850
1.510
Samlet
ændring,
beskæft.-
fradrag og
jobfradrag
3.500
3.810
2.820
5.090
2.930
2.720
2.800
2.810
2.880
2.730
3.020
3.180
4.460
5.630
2.640
2.740
2.800
2.690
2.960
3.910
3.120
2.880
3.140
2.630
2.860
2.740
2.720
2.680
2.670
2.720
2.760
2.790
2.680
fortsættes
2018-niveau
Roskilde
Fredensborg
Herlev
Rudersdal
København
Ikast-Brande
Mariagerfjord
Jammerbugt
Faxe
Vesthimmerlands
Sorø
Greve
Furesø
Hørsholm
Thisted
Hjørring
Aalborg
Vejen
Hele landet
Dragør
Ballerup
Rødovre
Gladsaxe
Struer
Fredericia
Brønderslev
Næstved
Horsens
Randers
Odder
Syddjurs
Høje-Taastrup
Frederikshavn
Side 5 af 6
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 573: Spm. om at opgøre fordelingen af den skattelettelse i antal kroner, det måtte give at afskaffe loftet over beskæftigelsesfradraget, opgjort på kommuner i 2025, til skatteministeren
1793871_0006.png
Tabel 1. Gennemsnitlig skattenedsættelse pr. indbygger ved ændringer i beskæftigelsesfradraget og
indførelse af et jobfradrag (2025-regler i 2018-niveau)
Gns. skattenedsættelse pr. indbygger
Antal med Udvidelse
ændring i af grundlag Afskaffelse
beskæft.-
for
af loft over
fradrag pr.
beskæft.-
beskæft.-
1.000 indb.
fradrag
fradrag
380
380
375
375
375
375
375
375
375
375
375
370
370
370
365
365
365
360
355
355
350
350
345
345
345
340
330
330
320
320
315
315
315
60
60
80
60
90
80
90
60
50
100
90
80
90
60
80
60
80
70
80
80
50
50
90
80
60
100
70
60
100
80
60
90
100
1.680
1.740
1.520
1.840
1.430
1.330
1.600
1.620
2.340
1.160
1.320
1.430
1.160
1.620
1.500
1.400
1.310
1.530
1.380
1.490
1.550
1.420
1.020
1.270
1.360
1.340
1.290
1.310
1.010
1.060
1.380
880
1.020
Jobfradrag
inkl.
indkomst-
aftrapning
1.030
1.010
1.150
880
1.100
1.160
1.070
1.020
910
1.270
1.190
1.110
1.220
940
1.110
1.040
1.120
940
1.080
1.050
930
930
1.160
1.090
980
1.230
1.060
940
1.040
1.110
880
1.150
1.010
Samlet
ændring af
beskæft.-
fradrag
1.740
1.810
1.610
1.900
1.520
1.410
1.690
1.680
2.390
1.260
1.410
1.520
1.250
1.690
1.590
1.470
1.390
1.590
1.460
1.570
1.610
1.480
1.110
1.350
1.420
1.440
1.360
1.370
1.110
1.140
1.440
970
1.120
Samlet
ændring,
beskæft.-
fradrag og
jobfradrag
2.770
2.810
2.750
2.780
2.620
2.570
2.770
2.710
3.300
2.530
2.600
2.630
2.470
2.630
2.700
2.510
2.510
2.540
2.530
2.620
2.540
2.400
2.280
2.440
2.400
2.670
2.420
2.310
2.160
2.260
2.320
2.120
2.130
2018-niveau
Stevns
Holbæk
Haderslev
Aarhus
Aabenraa
Norddjurs
Sønderborg
Halsnæs
Helsingør
Morsø
Nordfyns
Assens
Tønder
Kalundborg
Kerteminde
Slagelse
Faaborg-Midtfyn
Odense
Nyborg
Svendborg
Albertslund
Brøndby
Bornholm
Guldborgsund
Vordingborg
Læsø
Odsherred
Ishøj
Samsø
Lolland
Fanø
Langeland
Ærø
Anm.: Fordelingen på de enkelte elementer afhænger af beregningsrækkefølgen.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen. 2014-data fremskrevet til 2018 med forudsætnin-
gerne i Økonomisk Redegørelse, august 2017.
Side 6 af 6