Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1793243_0001.png
Folketingets Skatteudvalg
Christiansborg
27. september 2017
Svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 570 (Alm. del) af 13.
september 2017 stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse og specificere samtlige konkrete forudsætninger i antal kro-
ner, der er lagt til grund for henholdsvis en enlig HK’er og en enlig direktørs rå-
dighedsbeløb anvendt i Venstreregeringens Jobreform II, jf. svaret på SAU alm.
del
spørgsmål 28, og ligeledes ønskes oplyst de konkrete forudsætninger i antal
kroner, der er lagt til grund for en enlig HK’ers og en enlig direktørs rådighedsbe-
løb, som det anvendes i den nuværende regerings udspil ”Sådan forlænger vi op-
svinget”
herunder de konkret antagede boligudgifter.
Svar
I forbindelse med offentliggørelsen af Venstreregeringens helhedsplan
DK2025
Et stærkere Danmark
blev der foretaget en lang række familietypeberegninger. I den
pågældende besvarelse af
Skatteudvalgets spørgsmål nr. 28 fra den 11. oktober 2016
blev
der udleveret familietypeberegninger for
direktørfamilie med to børn i ejerbolig, ufaglært
HK’er uden børn i lejebolig, LO-par
med to børn i ejerbolig
og
højtlønnet funktionærfamilie
med to børn i ejerbolig.
Der blev således ikke foretaget familietypeberegninger for en
enlig direktør
i den
pågældende besvarelse. Imidlertid indeholdt publikationen
DK2025
Et stærkere
Danmark
familietypeberegninger for en
enlig direktør i ejerbolig.
Til sammenligning indeholdt udspillet
Sådan forlænger vi opsvinget
familietypebereg-
ninger for en
enlig direktør i lejebolig.
Da ingen af udspillene indeholdt andre enlige
direktører vil sammenligningen altså bygge på to familietyper, der afviger i bolig-
form.
Nedenstående sammenligning af de beregningsmæssige forudsætninger for de to
efterspurgte familietyper tager udgangspunkt i de beregnede rådighedsbeløb i de
anvendte grundforløb i publikationerne
DK2025
Et stærkere Danmark
og
Sådan
forlænger vi opsvinget.
Grundforløbet viser familietypernes beregnede rådighedsbeløb eksklusiv virknin-
gen af udspillene, og kan derfor bruges til at illustrere ændringer i de beregnings-
tekniske forudsætninger. Forskelle i grundforløbene kan imidlertid også skyldes
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 570: Spm. om at oplyse og specificere samtlige konkrete forudsætninger i antal kroner, der er lagt til grund for henholdsvis en enlig HK’er og en enlig direktørs rådighedsbeløb anvendt i Venstreregeringens Jobreform II, til finansministeren
1793243_0002.png
Side 2 af 5
mellemliggende ændringer i pris- og lønudviklingen eller ændringer i skattesyste-
met mv. Fx medførte
Aftale om afskaffelse af PSO-afgiften
fra november 2016 bl.a., at
bundskattesatsen blev hævet, og satserne for grøn check blev ændret.
Da ændringer i pris- og lønudviklingen og ændringer i skattesystemet ikke er be-
regningstekniske forudsætninger, er disse ændringer blevet indregnet i grundforlø-
bet for familietypeberegningerne fra publikationen
DK2025
Et stærkere Danmark.
Tabel 1 viser forskellene i de beregningstekniske forudsætninger for en
enlig HK’er,
der blev benyttet ved beregningerne af ændringer i rådighedsbeløbet i publikatio-
nerne
DK2025
Et stærkere Danmark
og
Sådan forlænger vi opsvinget.
Af tabellen ses det, at den
enlige HK’er
har en
lønindkomst (ekskl. ATP og arbejdsmar-
kedspension),
der er 5.400 kr. højere i publikationen
Sådan forlænger vi opsvinget
end i
publikationen
DK2025
Et stærkere Danmark.
Det skal bemærkes, at Finansministeriet har øget den
enlige HK’ers
lønindkomst
med 8.600 kr. som følge af omlægning til aldersopsparing, idet det antages, at der
efter skat indbetales 5.100 kr. til ordningen. Den forudsatte
lønindkomst (ekskl. ind-
betalinger til ATP og arbejdsmarkedspension)
før omlægning til aldersopsparing er
i
Sådan forlænger vi opsvinget
derfor reelt 3.200 kr. lavere end i publikationen
DK2025
Et stærkere Danmark.
Den højere
lønindkomst (ekskl. ATP og arbejdsmarkedspension)
som følge af antagelsen
om omlægning til aldersopsparing medfører, at den
enlige HK’er
modtager 100 kr.
mindre i boligstøtte. Den
enlige HK’er
har derfor sammenlagt en samlet indkomst,
der er 5.300 kr. højere i publikationen
Sådan forlænger vi opsvinget
end i publikationen
DK2025
Et stærkere Danmark.
Den højere lønindkomst medfører endvidere at den
enlige HK’er
i publikationen
Sådan forlænger vi opsvinget
betaler 400 kr. mere i arbejdsmarkedsbidrag og 1.900 kr.
mere i indkomstskat end den
enlige HK’er
fra publikationen
DK2025
Et stærkere
Danmark.
Sammenlagt medfører forskellene i de beregningstekniske forudsætninger, at den
enlige HK’er i lejebolig
fra publikationen
Sådan forlænger vi opsvinget
har en
disponibel
indkomst før boligudgifter,
der er 3.000 kr. højere end i publikationen
DK2025
Et
stærkere Danmark
1
.
I forhold til publikationen
DK2025
Et stærkere Danmark
er der i
Sådan forlænger vi
opsvinget
blevet ændret i de bagvedliggende forudsætninger vedrørende boligudgif-
ter. I førstnævnte publikation har den
enlige HK’er
årlige boligudgifter for 53.700
kr., mens den
enlige HK’er
i sidstnævnte publikation har boligudgifter for 75.600
kr., svarende til medianhuslejen for de 25 pct. boligstøttemodtagere i København
1
Det bemærkes, at i
Sådan forlænger vi opsvinget
er det beregningsteknisk antaget, at indbetalinger til aldersopsparing indgår i
rådighedsbeløbet på samme måde som anden beskattet opsparing i familietypeeksemplerne til præsentationen af JobRe-
form II. Det betyder, at de forudsatte omlægninger til aldersopsparing isoleret set bidrager til at øge rådighedsbeløbet.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 570: Spm. om at oplyse og specificere samtlige konkrete forudsætninger i antal kroner, der er lagt til grund for henholdsvis en enlig HK’er og en enlig direktørs rådighedsbeløb anvendt i Venstreregeringens Jobreform II, til finansministeren
1793243_0003.png
Side 3 af 5
med de højeste huslejer blandt personer med en lønindkomst omtrent svarende til
HK’eren på mindsteløn.
Den
enlige HK’er
fra publikationen
Sådan forlænger vi opsvin-
get
har således boligudgifter, der er 22.000 kr. højere end i publikationen
DK2025
Et stærkere Danmark.
De ændrede løn- og boligforhold medfører, at den
enlige HK’er
i lejebolig
i publikati-
onen
Sådan forlænger vi opsvinget
har en 18.900 kr. lavere
rådighedsbeløb efter boligudgifter
end i publikationen
DK2025
Et stærkere Danmark.
Tabel 1
Forskellene i de beregningstekniske forudsætninger for en
enlig HK’er i lejlighed
mellem udspillene
DK2025
Et stærkere Danmark
og
Sådan forlænger vi opsvinget
DK2025
Et
stærkere Dan-
mark
Lønindkomst (ekskl. indbetalinger til ATP og fra-
dragsberettiget arbejdsmarkedspension)
Samlet indbetaling til ATP
Bruttoløn (ekskl. indbetalinger til fradragsberetti-
gede arbejdsmarkedspension)
Overførselsindkomst
Samlet indkomst
Fagforeningskontingent
A-kassekontingent
Efterlønsbidrag
Samlet indbetaling til ATP
Arbejdsmarkedsbidrag
Indkomstskat
Rådighedsbeløb før boligudgifter
Boligudgift
Rådighedsbeløb efter boligudgifter
217.500
3.400
220.900
7.500
228.300
6.100
5.500
6.000
3.400
17.400
47.400
142.500
53.700
88.800
Sådan forlænger
vi opsvinget
222.900
3.400
226.300
7.400
233.700
6.100
5.500
6.000
3.400
17.800
49.300
145.500
75.600
69.800
Forskel
5.400
0
5.400
-100
5.300
0
0
0
0
400
1.900
3.000
22.000
-18.900
Anm.: Alle beløb er opgjort efter 2023 regler i 2018 pris- og lønniveau. Det bemærkes, at pris- og
lønudviklingen er blevet opdateret siden offentliggørelsen af
DK2025
Et stærkere Danmark.
Ligeledes
bemærkes det, at satserne for ATP-bidrag er opdateret sidenhen. Endelig bemærkes det, at det som følge
af
Aftale om afskaffelse af PSO-afgiften
fra november 2016 blev ændret i bundskattesatsen og satserne
for grøn check. I ovenstående sammenligning er der korrigeret for disse ændringer, således at fx
indkomstskat
i begge tilfælde afspejler den opdaterede pris- og lønudvikling, satserne for ATP-bidrag og
ændringerne i skattesystemet.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Lovmodellens familietypemodel.
Tabel 2 viser forskellene i de beregningstekniske forudsætninger for en enlig di-
rektør, der blev benyttet ved beregningerne af ændringer i rådighedsbeløbet i pub-
likationerne
DK2025
Et stærkere Danmark
og
Sådan forlænger vi opsvinget.
Beregningsteknisk er det forudsat i publikationen
Sådan forlænger vi opsvinget,
at den
enlige direktør tjener det dobbelte af en privatansat funktionær. Dette medfører,
at den enlige direktør har en
lønindkomst (ekskl. indbetalinger til ATP og arbejdsmar-
kedspension),
der er 2.000 kr. højere end det, der blev forudsat i publikationen
DK2025
Et stærkere Danmark.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 570: Spm. om at oplyse og specificere samtlige konkrete forudsætninger i antal kroner, der er lagt til grund for henholdsvis en enlig HK’er og en enlig direktørs rådighedsbeløb anvendt i Venstreregeringens Jobreform II, til finansministeren
Side 4 af 5
I modsætning til den
enlige HK’er,
er der i beregningerne fra publikationen
Sådan
forlænger vi opsvinget
ikke antaget, at den
enlige direktør i lejebolig
omlægger til aldersop-
sparing, fordi direktøren betaler topskat.
Som følge af de ændrede beregningstekniske antagelser vedrørende boligform, har
den
enlige direktør i lejebolig
ikke en
nettoudgift vedrørende ejerbolig
på 10.800 kr. som
følge af udgifter til reparation og vedligeholdelse, ejendomsskat og rentebetalinger.
Forskellene i lønindkomst og
nettoindkomst vedrørende ejerbolig
medfører, at den
enlige
direktør i lejebolig
fra publikationen
Sådan forlænger vi opsvinget
har en samlet indkomst,
der er 8.800 kr. højere end den
enlige direktør i ejerbolig
fra publikationen
DK2025
Et stærkere Danmark.
Det bemærkes, at den
enlige direktør i lejebolig
fra publikationen
Sådan forlænger vi
opsvinget
betaler 2.300 kr. mindre i fagforeningskontingent end den
enlige direktør
ejerbolig
fra
DK2025
Et stærkere Danmark.
I sidstnævnte publikation betales et
fagforeningskontingent svarende til en privatansat funktionær (DJØF).
Da boligejere bl.a. kan trække renteudgifter fra i sin skattepligtige indkomst, med-
fører den lavere lønindkomst, og de ændrede boligforhold, at den
enlige direktør i
lejebolig
fra publikationen
Sådan forlænger vi opsvinget
betaler 6.100 kr. mere i ind-
komstskat end den
enlige direktør i ejerbolig
fra publikationen
DK2025
Et stærkere
Danmark
og 200 kr. mindre i arbejdsmarkedsbidrag.
Sammenlagt medfører forskellene i de beregningstekniske forudsætninger, at den
enlige direktør i lejebolig
har en
disponibel indkomst før boligudgifter,
der er 5.200 kr. højere
end den
enlige direktør i ejerbolig.
Da de ændrede boligforhold medfører, at den
enlige direktør i lejebolig
har boligudgif-
ter, der er 19.900 kr. højere end den
enlige direktør i ejerbolig,
har førstnævnte imid-
lertid en 14.700 kr. lavere
disponibel indkomst efter boligudgifter.
Endeligt bemærkes det, at der til familietypeberegningerne i publikationen
Sådan
forlænger vi opsvinget
i modsætningen til i publikationen
DK2025
Et stærkere Dan-
mark
blev gjort beregningstekniske forudsætninger vedrørende familietypernes
pensionsindbetalinger. Således er det forudsat, at den
enlige HK’er i lejebolig
indbeta-
ler 17.200 kr. til en fradragsberettiget pensionsordning (før arbejdsmarkedsbidrag),
mens den
enlige direktør i lejebolig
indbetaler 178.700 kr. til pension. (før arbejdsmar-
kedsbidrag)
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 570: Spm. om at oplyse og specificere samtlige konkrete forudsætninger i antal kroner, der er lagt til grund for henholdsvis en enlig HK’er og en enlig direktørs rådighedsbeløb anvendt i Venstreregeringens Jobreform II, til finansministeren
1793243_0005.png
Side 5 af 5
Tabel 2
Forskellene i de beregningstekniske forudsætninger for en enlig direktør mellem udspillene
DK2025
Et
stærkere Danmark
og
Sådan forlænger vi opsvinget
DK2025
Et stærkere
Danmark
Lønindkomst (ekskl. indbetalinger til
ATP og arbejdsmarkedspension)
Samlet indbetaling til ATP
Bruttoløn (ekskl. indbetalinger til
arbejdsmarkedspension)
Beregnet afkast af egen bolig
1)
Udgifter til reparation og vedligehol-
delse af hus
Ejendomsskat
Prioritetsrenter
Nettoindkomst vedrørende ejer-
bolig
Samlet indkomst
Fagforeningskontingent
A-kassekontingent
Efterlønsbidrag
Samlet indbetaling til ATP
Arbejdsmarkedsbidrag
Skat
Heraf ejendomsværdiskat
Rådighedsbeløb før boligudgift
Boligudgift
2)
Rådighedsbeløb efter boligudgift
1.045.900
3.400
1.049.300
55.700
14.100
10.200
42.300
-10.800
1.038.500
6.100
5.500
6.000
3.400
83.700
394.900
8.200
538.800
55.700
483.100
Sådan forlænger vi
opsvinget
1.043.800
3.400
1.047.200
0
0
0
0
0
1.047.200
3.800
5.500
6.000
3.400
83.500
400.900
0
544.000
75.600
468.400
Forskel
-2.000
0
-2.000
-55.700
-14.100
-10.200
-42.300
10.800
8.800
-2.300
0
0
0
-200
6.100
-8.200
5.200
19.900
-14.700
Anm.: Note 1): Afkastet af egen bolig tillægges boligejeres disponible indkomst med henblik på, at deres
indkomstforhold kan sammenlignes med indkomstforholdene for lejere, hvor sidstnævnte skal afholde
udgifter til husleje.
Note 2): Boligudgiften for ejere er i familietypemodellen beregningsteknisk forudsat at svare til det
beregnede afkast af egen bolig, og indeholder således ikke boligskatter og udgifter til vedligeholdelse
mv.
Jf. anmærkningstekst til tabel 1.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Lovmodellens familietypemodel.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister