Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1793263_0001.png
Folketingets Skatteudvalg
Christiansborg
27. september 2017
Svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 560 (Alm. del) af 30.
august 2017 stillet efter ønske fra Rune Lund (EL)
Spørgsmål
I boks 2.2. i skatteudspillet redegøres for ændringerne i disponible indkomster for
en række grupper ved en fuldt indfaset skattereform. Ministeren bedes opgøre
ændringerne i den disponible indkomst i kroner og procent år for år og akkumule-
ret frem til 2023 med den indfasning af skattereformen, som regeringen foreslår.
Ministeren bedes derudover oversende en tilsvarende opstilling, hvor familiety-
perne antages at være henholdsvis under 50, 50, 60, 62 og 65 år?
Svar
Der efterspørges familietypeberegninger af ændringerne i den disponible indkomst
som følge af udspillet til Jobreformens fase II, hvor de pågældende familietypers
forudsættes at være henholdsvis under 50 år, 50 år, 60 år, 62 år og 65 år.
Typeberegningerne adskiller sig imidlertid alene aldersmæssigt for personer, der
har over 15 år til folkepensionsalderen, for personer der har mellem 15 år og 6 år
til folkepensionsalderen, og for personer der har fem år eller mindre til folkepen-
sionsalderen. Nedenstående beregninger er derfor alene foretaget for disse tre
aldersgrupper.
Økonomi- og Indenrigsministeriets familietypemodel er særligt velegnet til at illu-
strere ændringer i rådighedsbeløbet i et givet år som følge af ændringer i skatte- og
overførselssystemet for konkrete typeeksempler.
Familietypemodellen er derimod ikke beregnet til at følge en given familietype
over en årrække, da denne kun tager højde for regelændringer i skatte- og overfør-
selssystemet, og ikke ændrer på de grundlæggende forudsætninger familietyperne
bygger på, herunder fx alder og antal børn.
I nedenstående beregninger er det derfor antaget, at familietyperne er identiske
over tid, og dermed fx har samme alder. De beregningstekniske forudsætninger
for de pågældende familietyper i de tre aldersintervaller svarer til forudsætningerne
for de tilsvarende typeeksempler i besvarelsen af
Finansudvalgets spørgsmål nr. 551 af
d. 4. september 2017.
Det indebærer blandt andet, at personer, der ikke betaler top-
skat, antages at indbetale det størst mulige beløb på en aldersopsparing ud af de
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 560: Spm. om at opgøre ændringerne i den disponible indkomst i kroner og procent år for år og akkumuleret frem til 2023 med den indfasning af skattereformen, som regeringen foreslår, til finansministeren
1793263_0002.png
Side 2 af 6
samlede forudsatte pensionsindbetalinger for typepersonen. Baggrunden for den-
ne antagelse er, at det som hovedregel vil være en fordel at anvende aldersopspa-
ring for denne gruppe for derved at undgå modregning af offentlige pensionsydel-
ser og boligydelse som pensionist. Gevinsten ved aldersopsparing (der imidlertid
først kommer som pensionist) er således som hovedregel større end ved indbeta-
linger på en fradragsberettiget pensionsordning på trods af bortfaldet af pensions-
fradraget.
Tabel 1 viser ændringen i den disponible indkomst som følge af udspillet til Jobre-
formens fase II for familietyperne, der har over 15 år til folkepensionsalderen,
hvor ændringen er fordelt på det enkelte år for perioden 2018-2023. Da der som
nævnt ikke tages højde for at typepersonen bliver ældre, kan søjlerne alene tolkes
som ændringerne i den disponible indkomst for familietypeeksemplerne, der i det
pågældende år har over 15 år til folkepensionsalderen.
Af tabellen ses det, at ændringen i familietypernes disponible indkomst stiger i takt
med udspillet indfases. Den
enlige LO’er,
der har over 15 år til folkepensionsalde-
ren, får således øget sit rådighedsbeløb med 1.500 kr. i 2018 mod 5.000 kr. i 2023,
hvor udspillet er fuldt indfaset.
Endvidere ses det, at størstedelen af stigningen i den
enlige direktørs
disponible ind-
komst ligger i år 2023, hvor loftet over beskæftigelsesfradraget fjernes.
Den akkumulerede virkning af udspillet for hele perioden kan ikke tolkes som
familietypens akkumulerede ændring i dennes disponible indkomst, da beregnin-
gerne er statiske, og fx ikke tager højde for aldring.
For opgørelsen af ændringen i pct. af disponibel indkomst for familietyperne med
over 15 år til folkepensionsalderen henvises til tabel B.1 i bilaget. Den disponible
indkomst er her opgjort som samlet indkomst fratrukket indkomstskatter,
jf. besva-
relsen af Finansudvalgets spørgsmål nr. 551 af d. 4. september 2017.
Tabel 1
Ændring i disponibel indkomst for familietyper med over 15 år til folkepensionsalderen fordelt på år og
akkumuleret for hele perioden, 2018-2023
2018
Enlig HK’er
Enlig LO’er
Enlig funktionær
Enlig direktør
1.500
1.700
2.700
4.800
2019
1.700
2.000
3.100
4.700
2020
2.100
2.900
4.200
4.900
2021
3.000
4.300
5.700
6.200
2022
4.500
5.800
7.300
7.700
2023
5.000
6.400
9.400
26.700
2018-2023
17.800
23.100
32.300
55.100
Anm.: Ændringerne i den disponible indkomst er opgjort i 2018-niveauer. Personer der har over 15 år til
folkepensionsalderen kan maksimalt indbetale 5.100 kr. til aldersopsparing. Som følge af forslaget om et
skattefradrag for pensionsindbetalinger, får personer, der har over 15 år til folkepensionsalderen, et fradrag
på 15 pct. af deres pensionsindbetalinger i intervallet 16.000 kr. til 87.000 kr.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Økonomi- og Indenrigsministeriets familietypemodel.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 560: Spm. om at opgøre ændringerne i den disponible indkomst i kroner og procent år for år og akkumuleret frem til 2023 med den indfasning af skattereformen, som regeringen foreslår, til finansministeren
1793263_0003.png
Side 3 af 6
Tabel 2 viser ændringen i den disponible indkomst som følge af udspillet til Jobre-
formens fase II for familietyperne, der har mellem 15 år og 6 år til folkepensions-
alderen.
Ændringerne i den disponible indkomst for familietyperne i dette aldersinterval
adskiller sig fra familietyperne med over 15 år til folkepensionsalderen, da det
skattemæssige fradrag for pensionsindbetalinger for førstnævnte aldersgruppe
udgør 30 pct. af pensionsindbetalingerne i intervallet 16.000 kr. til 87.000 kr. For
personer med over 15 år til folkepensionsalderen udgør fradraget derimod 15 pct.
Da den
enlige HK’er
på mindsteløn med 15 til 6 år til folkepensionsalderen ikke har
tilstrækkeligt store pensionsindbetalinger til at udnytte fradraget, svarer stigninger-
ne i den disponible indkomst til den
enlige HK’er
på mindsteløn med over 15 år til
folkepensionsalderen. For de øvrige familietyper, der har tilstrækkeligt store pen-
sionsindbetalinger til at udnytte fradraget, er stigningen i den disponible indkomst
størst blandt aldersgruppen, der har mellem 15 år og 6 år til folkepensionsalderen,
som følge af det højere fradrag.
For en opgørelse af ændringen i pct. af den disponibel indkomst for familietyper-
ne med mellem 15 år og 6 år til folkepensionsalderen henvises til tabel B.2 i bila-
get.
Tabel 2
Ændring i disponibel indkomst for familietyper med 15 til 6 år til folkepensionsalderen fordelt på år og
akkumuleret for hele perioden, 2018-2023
2018
Enlig HK’er
Enlig LO’er
Enlig funktionær
Enlig direktør
1.500
2.200
4.300
6.800
2019
1.700
2.400
4.600
6.600
2020
2.100
3.400
5.800
7.000
2021
3.000
4.800
7.500
8.400
2022
4.500
6.400
9.100
9.900
2023
5.000
7.100
11.600
29.400
2018-2023
17.800
26.300
43.000
68.200
Anm.: Ændringerne i den disponible indkomst er opgjort i 2018-niveauer. Beregningsteknisk er det antaget, at alle
familietyperne har mellem ti og fem år til folkepensionsaldere, så familietyperne maksimalt kan indbetale
5.100 kr. til aldersopsparing. Som følge af forslaget om et skattefradrag for pensionsindbetalinger, får
personer, der har 15 år eller mindre til folkepensionsalderen, et fradrag på 30 pct. af deres
pensionsindbetalinger i intervallet 16.000 kr. til 87.000 kr.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Økonomi- og Indenrigsministeriets familietypemodel.
Tabel 3 viser ændringen i den disponible indkomst som følge af udspillet til Jobre-
formens fase II for familietyperne, der har fem år eller mindre til folkepensionsal-
deren.
Ændringerne i den disponible indkomst for familietyperne i dette aldersinterval
adskiller sig fra aldersgruppen med 15 til 6 år til folkepensionsalderen, ved at det
beregningsteknisk er forudsat, at familietyperne i førstnævnte aldersgruppe i større
omfang indbetaler til aldersopsparing, da loftet for denne aldersgruppe er 46.000
kr. i 2018 mod 5.100 kr. for de yngre aldersgrupper. Frem mod år 2023 øges loftet
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 560: Spm. om at opgøre ændringerne i den disponible indkomst i kroner og procent år for år og akkumuleret frem til 2023 med den indfasning af skattereformen, som regeringen foreslår, til finansministeren
1793263_0004.png
Side 4 af 6
for indbetalinger til aldersopsparinger til 51.000 kr. i 2018-niveau for personer
med under fem år til folkepensionsalderen.
Da den
enlige funktionær
har en personlig indkomst, der ligger tæt på topskattegræn-
sen, er det beregningsteknisk forudsat, at denne familietype indbetaler til aldersop-
sparing, indtil topskattegrænsen efter gældende regler nås.
Den
enlige direktør
forudsættes stadig ikke at indbetale til aldersopsparing, mens det
for de resterende familietyper forudsættes, at disse omlægger alle deres pensions-
indbetalinger til aldersopsparing.
Da indbetalingerne til aldersopsparing ikke indgår i grundlaget for skattefradraget
for pensionsindbetalinger, medfører de beregningstekniske forudsætninger vedrø-
rende indbetalinger til aldersopsparing, at hverken den
enlige LO’er
eller
enlige HK’er
på mindsteløn har store nok pensionsindbetalinger til at udnytte det foreslåede
fradrag for pensionsindbetalinger. Da den
enlige funktionær
også i større omfang
indbetaler til aldersopsparing, udnytter denne familietype også i mindre omfang
fradraget for pensionsindbetalinger. De nævnte familietyper, der har fem år eller
mindre til folkepensionsalderen, får derfor en mindre stigning i deres disponible
indkomst end de tilsvarende familietyper, der har 15-6 år til folkepensionsalderen,
jf. tabel 2.
Da den
enlige direktør
ikke indbetaler til aldersopsparing, er ændringen i dennes
disponible indkomst den samme som i tabel 2.
For en opgørelse af ændringen i pct. af den disponibel indkomst for familietyper-
ne med fem år eller mindre til folkepensionsalderen henvises til tabel B.3 i bilaget.
Tabel 3
Ændring i disponibel indkomst for familietyper med fem år eller mindre til folkepensionsalderen fordelt på
år og akkumuleret for hele perioden, 2018-2023
2018
Enlig HK’er
Enlig LO’er
Enlig funktionær
Enlig direktør
1.000
1.200
3.700
6.800
2019
1.200
1.500
3.800
6.600
2020
1.700
2.500
4.700
7.000
2021
2.600
3.800
6.100
8.400
2022
4.100
5.300
7.700
9.900
2023
4.500
5.700
9.800
29.400
2018-2023
15.000
19.900
35.900
68.200
Anm.: Ændringerne i den disponible indkomst er opgjort i 2018-niveauer. Beregningsteknisk er det antaget, at alle
familietyperne har fem år eller mindre til folkepensionsaldere, så familietyperne maksimalt kan indbetale
51.000 kr. til aldersopsparing i 2023. Som følge af forslaget om et skattefradrag for pensionsindbetalinger, får
disse familietyper et fradrag på 30 pct. af deres pensionsindbetalinger i intervallet 16.000 kr. til 87.000 kr. Det
bemærkes, at personer, der går på pension ved folkepensionsalderen ikke kan være omfattet af dette
typeeksempel i alle 6 år (2018-2023), fordi beregningsforudsætningerne kun dækker perioden fra 5 år før
folkepensionsalderen.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Økonomi- og Indenrigsministeriets familietypemodel.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 560: Spm. om at opgøre ændringerne i den disponible indkomst i kroner og procent år for år og akkumuleret frem til 2023 med den indfasning af skattereformen, som regeringen foreslår, til finansministeren
Side 5 af 6
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 560: Spm. om at opgøre ændringerne i den disponible indkomst i kroner og procent år for år og akkumuleret frem til 2023 med den indfasning af skattereformen, som regeringen foreslår, til finansministeren
1793263_0006.png
Side 6 af 6
Bilag
Tabel B.1
Procentvise ændring i disponibel indkomst for familietyper med over 15 år til folkepensionsalderen fordelt
på år og akkumuleret for hele perioden, 2018-2023
2018-
2023
1)
1,9
1,6
1,6
1,6
2018
Enlig HK’er
Enlig LO’er
Enlig funktionær
Enlig direktør
0,9
0,7
0,8
0,9
2019
1,0
0,8
0,9
0,8
2020
1,3
1,2
1,3
0,9
2021
1,9
1,8
1,7
1,1
2022
2,9
2,4
2,2
1,4
2023
3,2
2,7
2,9
4,8
Note 1) Den akkumulerede opgørelse for 2018-2023 angiver den akkumulerede ændring i den disponible indkomst
målt i forhold til den akkumulerede disponible indkomst i perioden.
Anm.: Se anmærkningstekst til tabel 1.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Økonomi- og Indenrigsministeriets familietypemodel.
Tabel B.2
Procentvise ændring i disponibel indkomst for familietyper med 15 til 6 år til folkepensionsalderen fordelt
på år og akkumuleret for hele perioden, 2018-2023
2018-
2023
1)
1,9
1,8
2,2
2,0
2018
Enlig HK’er
Enlig LO’er
Enlig funktionær
Enlig direktør
0,9
0,9
1,3
1,2
2019
1,0
1,0
1,4
1,2
2020
1,3
1,4
1,8
1,2
2021
1,9
2,0
2,3
1,5
2022
2,9
2,7
2,8
1,8
2023
3,2
3,0
3,5
5,3
Note 1) Den akkumulerede opgørelse for 2018-2023 angiver den akkumulerede ændring i den disponible indkomst
målt i forhold til den akkumulerede disponible indkomst i perioden.
Anm.: Se anmærkningstekst til tabel 2.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Økonomi- og Indenrigsministeriets familietypemodel.
Tabel B.3
Procentvise ændring i disponibel indkomst for familietyper med fem år eller mindre til folkepensionsalderen
fordelt på år og akkumuleret for hele perioden, 2018-2023
2018-
2023
1)
1,6
1,4
1,8
2,0
2018
Enlig HK’er
Enlig LO’er
Enlig funktionær
Enlig direktør
0,7
0,5
1,1
1,2
2019
0,8
0,6
1,2
1,2
2020
1,1
1,0
1,4
1,2
2021
1,7
1,6
1,9
1,5
2022
2,6
2,2
2,3
1,8
2023
2,9
2,4
3,0
5,3
Note 1) Den akkumulerede opgørelse for 2018-2023 angiver den akkumulerede ændring i den disponible indkomst
målt i forhold til den akkumulerede disponible indkomst i perioden.
Anm.: Se anmærkningstekst til tabel 3. Det bemærkes, at personer, der går på pension ved folkepensionsalderen
ikke kan være omfattet af dette typeeksempel i alle 6 år (2018-2023), fordi beregningsforudsætningerne kun
dækker perioden fra 5 år før folkepensionsalderen.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Økonomi- og Indenrigsministeriets familietypemodel.