Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
7. februar 2018
Svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 558 (Alm. del) af 30.
august 2017
Spørgsmål
I anmærkningerne til
bilag 2a kan man læse, at ”Arbejdsudbudseffekterne af ned-
sættelser af registreringsafgiften er revideret ift. tidligere, da der er indikationer af,
at effekterne er lavere end hidtil antaget”. Ministeren bedes redegøre for 1) hvad
denne revision betyder og hvor store adfærdseffekter, herunder arbejdsudbudsef-
fekter, man nu forventer, 2) hvilke indikationer der henvises til, 3) om revisionen
betyder, at de to tidligere sænkelser af registreringsafgiften var underfinansierede,
og 4) hvad det i så fald betyder for det økonomiske råderum.
Svar
Registreringsafgiften er hovedsageligt værdibaseret og udgør for personbiler 85
pct. af bilens afgiftspligtige værdi op til 185.100 kr. (2017-niveau) og 150 pct. der-
over,
jf. aftale om Omlægning af bilafgifterne.
En nedsættelse af registreringsafgiften vil medføre en række adfærdsændringer,
herunder også en ændring i incitamentet til at arbejde. Generelt indregnes der ved
ændringer i afgifter en adfærdsvirkning på arbejdsudbuddet, idet fx en afgiftsned-
sættelse øger indkomstens købekraft på samme måde som en nedsættelse af en
indkomstskat med tilsvarende fordelingsvirkning.
Det skal ses i lyset af, at en skattelempelse
–
uafhængigt af om denne gives gen-
nem lavere indirekte eller direkte skat
–
forøger realindkomsten og dermed for-
brugsmulighederne,
jf. FIU nr. 185 (Alm. del) af 13. januar 2017.
Der spørges til de skønnede effekter i udspillet
Sådan forlænger vi opsvinget - Jobrefor-
mens fase II.
Det bemærkes hertil, at der d. 21. september 2017 blev indgået aftale
om
Omlægning af bilafgifterne
mellem regeringen og Dansk Folkeparti.
I udspillet blev der foreslået en afskaffelse af den høje registreringsafgiftssats og
nedsættelse af den lave sats til 100 pct., således at der fremover kun var én regi-
streringsafgiftssats på 100 pct. af bilens afgiftspligtige værdi. Initiativet blev skøn-
net til at medføre et mindreprovenu opgjort efter tilbageløb og adfærd på 0,9 mia.
kr. i 2018 faldende til 0,8 mia. kr. i 2025,
jf. tabel 1.
Det skal understreges, at de
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk