Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1853724_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
7. februar 2018
Svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 558 (Alm. del) af 30.
august 2017
Spørgsmål
I anmærkningerne til
bilag 2a kan man læse, at ”Arbejdsudbudseffekterne af ned-
sættelser af registreringsafgiften er revideret ift. tidligere, da der er indikationer af,
at effekterne er lavere end hidtil antaget”. Ministeren bedes redegøre for 1) hvad
denne revision betyder og hvor store adfærdseffekter, herunder arbejdsudbudsef-
fekter, man nu forventer, 2) hvilke indikationer der henvises til, 3) om revisionen
betyder, at de to tidligere sænkelser af registreringsafgiften var underfinansierede,
og 4) hvad det i så fald betyder for det økonomiske råderum.
Svar
Registreringsafgiften er hovedsageligt værdibaseret og udgør for personbiler 85
pct. af bilens afgiftspligtige værdi op til 185.100 kr. (2017-niveau) og 150 pct. der-
over,
jf. aftale om Omlægning af bilafgifterne.
En nedsættelse af registreringsafgiften vil medføre en række adfærdsændringer,
herunder også en ændring i incitamentet til at arbejde. Generelt indregnes der ved
ændringer i afgifter en adfærdsvirkning på arbejdsudbuddet, idet fx en afgiftsned-
sættelse øger indkomstens købekraft på samme måde som en nedsættelse af en
indkomstskat med tilsvarende fordelingsvirkning.
Det skal ses i lyset af, at en skattelempelse
uafhængigt af om denne gives gen-
nem lavere indirekte eller direkte skat
forøger realindkomsten og dermed for-
brugsmulighederne,
jf. FIU nr. 185 (Alm. del) af 13. januar 2017.
Der spørges til de skønnede effekter i udspillet
Sådan forlænger vi opsvinget - Jobrefor-
mens fase II.
Det bemærkes hertil, at der d. 21. september 2017 blev indgået aftale
om
Omlægning af bilafgifterne
mellem regeringen og Dansk Folkeparti.
I udspillet blev der foreslået en afskaffelse af den høje registreringsafgiftssats og
nedsættelse af den lave sats til 100 pct., således at der fremover kun var én regi-
streringsafgiftssats på 100 pct. af bilens afgiftspligtige værdi. Initiativet blev skøn-
net til at medføre et mindreprovenu opgjort efter tilbageløb og adfærd på 0,9 mia.
kr. i 2018 faldende til 0,8 mia. kr. i 2025,
jf. tabel 1.
Det skal understreges, at de
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 558: Spm. om at redegøre for, hvad revision betyder og hvor store adfærdseffekter, herunder arbejdsudbudseffekter, man nu forventer, jf. anmærkningerne til bilag 2, til finansministeren
1853724_0002.png
Side 2 af 3
skønnede virkninger ved nedsættelse af registreringsafgiften, herunder arbejdsud-
budsvirkningen, er behæftet med usikkerhed.
Tabel 1
Økonomiske konsekvenser af udspil til nedsættelse af registreringsafgiften i Jobreformens fase II
2018-niveau, mia. kr.
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu opgjort efter tilbageløb
Mindreprovenu opgjort efter tilbageløb og adfærd
2018
2,1
1,6
0,9
2019
2,1
1,6
0,9
2020
2,1
1,6
0,9
2021
2,1
1,6
0,9
2022
2,1
1,6
0,9
2023
2,1
1,6
0,9
2024
2,1
1,6
0,9
2025
2,1
1,6
0,8
Kilde: Egne beregninger.
Med aftale om
Omlægning af bilafgifterne
blev der foretaget en række justeringer i
registreringsafgiften og den grønne ejerafgift. Omlægningen omfattede blandt
andet, at den lave registreringsafgiftssats blev sænket betydeligt og at det såkaldte
skalaknæk for, hvornår den høje registreringsafgiftssats skal betales, blev forhøjet.
Samlet set skønnes ændringerne i registreringsafgiften og ejerafgiften at medføre
et mindreprovenu på 0,3 mia. kr. i 2025. Bilafgiftsomlægningen blev finansieret
ved indføre periodebaserede vejafgifter for person- og varebiler fra 2020.
I beregningerne af nedsættelser af registreringsafgiften i udspillet til Jobreformens
fase II og i aftalen om
Omlægning af bilafgifterne
er det indregnede bidrag fra ar-
bejdsudbudsvirkningen nedjusteret lidt i forhold til de antagelser, der er lagt til
grund ved tidligere ændringer i registreringsafgiften. Med udgangspunkt i spørgs-
målet, der konkret henviser til udspillet til Jobreformens fase II, er finansierings-
behovet sammenlignet med tidligere beregningsforudsætninger således isoleret set
forøget med knap 0,1 mia. kr.
Den nævnte ændring i beregningsforudsætningerne skyldes, at arbejdsudbudsvirk-
ningen af en ændring i personskatterne med samme fordelingsvirkning som regi-
streringsafgiften vurderes at være lavere end hidtil forudsat. Opdateringen skal ses
i lyset af ændringer i selvfinansieringsgraderne i forbindelse med personskatter.
Det bemærkes, at der ikke er justeret i de umiddelbare effekter eller anden adfærd
(ekskl. arbejdsudbudsvirkninger), og ændringer i registreringsafgiften skønnes
fortsat at være forbundet med en relativt høj selvfinansieringsgrad.
De økonomiske ministerier anvender en lang række regneprincipper og økonomi-
ske modeller, som overordnet bygger på en række konkrete forudsætninger. De
metoder og forudsætninger, der anvendes, har grundlæggende til hensigt at kunne
understøtte udarbejdelse af skøn, som er ”middelrette” –
dvs. at afvigelser i den
ene eller den anden retning bør være nogenlunde lige sandsynlige. De anvendte
metoder og forudsætninger videreudvikles og forbedres regelmæssigt for at sikre,
at skønnede konsekvensvurderinger mv. vedvarende er så retvisende som muligt.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 558: Spm. om at redegøre for, hvad revision betyder og hvor store adfærdseffekter, herunder arbejdsudbudseffekter, man nu forventer, jf. anmærkningerne til bilag 2, til finansministeren
Side 3 af 3
I forbindelse med den omtalte marginale justering af den skønnede arbejdsud-
budsvirkning af ændringer i registreringsafgifter er der i Skatteministeriet igangsat
en større analyse af incidens og afledte virkninger af registreringsafgiften. Når der
foreligger resultater af denne analyse og eventuelt nye skøn for virkningen af regi-
streringsafgiften på arbejdsudbuddet, vil disse blive anvendt fremadrettet.
I fastlæggelsen af den strukturelle saldo
som er det primære finanspolitiske sty-
ringsmål i henhold til budgetloven
indgår effekten af ændringer på fx skatteom-
rådet efter tilbageløb og adfærd. Finansministeriet opdaterer løbende skønnet for
udviklingen i den strukturelle saldo i lyset af den økonomiske udvikling. Det sker
ved opdateringer af 2025-forløbet i forbindelse med fastlæggelsen af udgiftslofter-
ne i august og med offentliggørelsen af Konvergensprogrammet, der normalt sen-
des til EU i april.
Ændringer i skønnet for den strukturelle saldo afspejler dels nye politiske tiltag og
dels realiserede ændringer i de strukturelle niveauer. I det omfang den strukturelle
saldo udvikler sig svagere end forudsat reduceres det økonomiske råderum og
omvendt hvis den strukturelle saldo udvikler sig mere positivt end forudsat vil det
økonomiske råderum vokse.
Der foretages som hovedregel ikke genberegninger af virkninger af gennemførte
regelændringer. I stedet indgår disse virkninger i forbindelse med de løbende gen-
beregninger af den strukturelle saldo og det finanspolitiske råderum. Såfremt den
realiserede effekt af et vedtaget tiltag, fx lavere registreringsafgift eller højere tops-
kattegrænse, er anderledes end det forudsatte, vil dette således løbende blive af-
spejlet i de mellemfristede fremskrivninger og derfor også i det beregnede finans-
politiske råderum.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister