Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1791516_0001.png
21. september 2017
J.nr. 2017 - 5453
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 545 af 24. august 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 545: Spm. om at redegøre for, hvor stor en andel af de personer der i dag har arbejdsgiverbetalt telefon og telefoni, der har en indkomst over det nuværende loft for beskæftigelsesfradraget, til skatteministeren
1791516_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvor stor en andel af de personer der i dag har arbejdsgi-
verbetalt telefon og telefoni, der har en indkomst over det nuværende loft for beskæftigel-
sesfradraget.
Svar
Regeringen har med skatteudspillet ”sådan forlænger vi opsvinget –
Jobreformens fase
II” foreslået en række initiativer, der bl.a. skal sikre, at det bedre kan betale sig at arbejde,
at det bliver lettere at forsørge sig selv og sine, samt at danskerne har større frihed til selv
at bestemme, hvad deres penge bruges på.
Samlet set skønnes initiativerne at sænke skatter og afgifter med ca. 23 mia. kr. målt i
umiddelbar virkning. Arbejdsudbuddet skønnes at blive øget med ca. 7.600 personer og
strukturelt BNP med godt 6�½ mia. kr. Antallet af personer med en lille økonomisk ge-
vinst ved at arbejde reduceres svarende til ca. 21.000 personer. Jobreformens fase II vil
dermed være med til at sikre vækst og beskæftigelse.
En afskaffelse af beskatningen af fri telefon er ét af initiativerne, men skal naturligvis ses i
sammenhæng med de øvrige initiativer.
En lønmodtager, der får stillet fri telefon til rådighed af sin arbejdsgiver, skal betale skat
af 2.700 kr. i 2017. Det er den private rådighed, der beskattes. Hvis to ægtefæller er om-
fattet af beskatningen, nedsættes den skattepligtige værdi med ægtefællerabat på 25 pct.
Beskæftigelsesfradraget udgør i 2017 8,75 pct. af arbejdsmarkedsbidragsgrundlaget fra-
trukket eventuelle indskud på pensionsordninger, dog højst 30.000 kr. Frem til 2022 for-
højes satsen gradvist til 10,65 pct. og det maksimale beskæftigelsesfradrag til 36.500 kr.
(2017-niveau). Beskæftigelsesfradraget er et ligningsmæssigt fradrag og gives i den skatte-
pligtige indkomst. I 2017 er den skattemæssige fradragsværdi 26,9 pct. i en gennemsnits-
kommune ekskl. kirkeskat. Frem til 2019 reduceres den skattemæssige fradragsværdi til
24,9 pct. Det maksimale beskæftigelsesfradrag opnås ved en indkomst på knap 343.000
kr.
Det skønnes, at ca. 485.000 personer har fri telefon, heraf har ca. 425.000, svarende til 88
pct., det maksimale beskæftigelsesfradrag,
jf. tabel 1.
Det må forventes, at en afskaffelse af skatten af fri telefon medfører, at flere får fri tele-
fon
heraf mange, hvis arbejdsindkomst ikke er tilstrækkeligt stor til at opnå det maksi-
male beskæftigelsesfradrag.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 545: Spm. om at redegøre for, hvor stor en andel af de personer der i dag har arbejdsgiverbetalt telefon og telefoni, der har en indkomst over det nuværende loft for beskæftigelsesfradraget, til skatteministeren
1791516_0003.png
Tabel 1. Antal personer med fri telefon fordelt på størrelsen af beskæftigelsesfradraget (2017-ni-
veau)
Antal
Beskæftigelsesfradrag mindre end det maksimale
Maksimalt beskæftigelsesfradrag
Alle
Kilde: Lovmodelberegninger.
Andel (pct.)
12
88
100
61.000
425.000
485.000
Side 3 af 3