Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1791500_0001.png
21. september 2017
J.nr. 2017 - 5453
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 540 af 24. august 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 540: Spm. om at redegøre for den skattelettelse de 100 rigeste personer vil få i antal kroner såfremt loftet over beskæftigelsesfradraget afskaffes, til skatteministeren
1791500_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for den skattelettelse de 100 rigeste personer vil få i antal kro-
ner såfremt loftet over beskæftigelsesfradraget afskaffes.
Svar
Regeringen har med skatteudspillet ”sådan forlænger vi opsvinget –
Jobreformens fase
II” foreslået en række initiativer, der bl.a. skal sikre, at det bedre kan betale sig at arbejde,
at det bliver lettere at forsørge sig selv og sine, samt at danskerne har større frihed til selv
at bestemme, hvad deres penge bruges på.
Samlet set skønnes initiativerne at sænke skatter og afgifter med ca. 23 mia. kr. målt i
umiddelbar virkning. Arbejdsudbuddet skønnes at blive øget med ca. 7.600 personer og
strukturelt BNP med godt 6�½ mia. kr. Antallet af personer med en lille økonomisk ge-
vinst ved at arbejde reduceres svarende til ca. 21.000 personer. Jobreformens fase II vil
dermed være med til at sikre vækst og beskæftigelse.
En afskaffelse af loftet over beskæftigelsesfradraget er ét af initiativerne, men skal natur-
ligvis ses i sammenhæng med de øvrige initiativer.
Beskæftigelsesfradraget udgør i 2017 8,75 pct. af arbejdsmarkedsbidragsgrundlaget fra-
trukket eventuelle indskud på pensionsordninger, dog højst 30.000 kr. Frem til 2022 for-
højes satsen gradvist til 10,65 pct. og det maksimale beskæftigelsesfradrag til 36.500 kr.
(2017-niveau). Beskæftigelsesfradraget er et ligningsmæssigt fradrag og gives i den skatte-
pligtige indkomst. I 2017 er den skattemæssige fradragsværdi 26,9 pct. i en gennemsnits-
kommune ekskl. kirkeskat. Frem til 2019 reduceres den skattemæssige fradragsværdi til
24,9 pct.
Det maksimale beskæftigelsesfradrag opnås ved en indkomst på knap 343.000 kr. Ved en
afskaffelse af det maksimale beskæftigelsesfradrag vil beskæftigelsesfradraget vokse med
arbejdsindkomsten uanset indkomstens størrelse, hvorved indkomster over ca. 343.000
kr. vil få en skattelempelse svarende til en reduktion af marginalskattesatsen på ca. 2,7
pct.-point.
1
I en gennemsnitskommune reduceres den højeste marginalskat således fra
55,9 pct. til 53,2 pct. (ekskl. kirkeskat).
Med udgangspunkt i indkomstoplysninger fra 2014 skønnes de 100 danskere med de hø-
jeste indkomster
2
at betale i gennemsnit ca. 28,1 mio. kr. i personlige indkomstskatter
inkl. arbejdsmarkedsbidrag (2022-regler i 2017-niveau). Endvidere skønnes, at en isoleret
Beregnet som 0,1065*24,9 pct.= 2,65 pct. (ekskl. kirkeskat) ved 2022-regler.
2
Afgrænset ud fra bruttoindkomsten, defineret som personlig indkomst før fradrag af arbejdsmarkedsbidrag med tillæg af
positiv nettokapitalindkomst og positiv aktieindkomst.
1
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 540: Spm. om at redegøre for den skattelettelse de 100 rigeste personer vil få i antal kroner såfremt loftet over beskæftigelsesfradraget afskaffes, til skatteministeren
1791500_0003.png
afskaffelse af det maksimale beskæftigelsesfradrag medfører en skattenedsættelse på i gen-
nemsnit ca. 185.000 kr. for denne gruppe
3,4
.
Jeg synes, at det er værd at være opmærksom på, at personerne i denne gruppe i gennem-
snit betaler ca. 280 gange mere i skat end den gennemsnitlige skattepligtige person, og det
vil de fortsat gøre
også selv om loftet over beskæftigelsesfradraget afskaffes.
Da beregningerne er baseret på en stikprøve og vedrører en relativt begrænset person-
kreds, er de behæftet med stor usikkerhed. Dertil kommer, at der er stor årlig udskiftning
i gruppen af personer med de højeste indkomster.
Beregningerne er foretaget i forhold til gældende regler. I Jobreformens fase II indgår
bl.a. et forslag om, at indbetaling til pension skal give ret til beskæftigelsesfradrag. Dette
er ikke indregnet i skønnene.
3
I svaret på SAU alm. del spørgsmål 539 skønnes en gennemsnitlig skattenedsættelse på 183.000 kr. for de 500 personer
med højest indkomst. Den beskedne forskel mellem de to grupper på den gennemsnitlige skattenedsættelse ved en afskaf-
felse af loftet over beskæftigelsesfradraget kan henføres til, at der er en relativt beskeden forskel i arbejdsindkomst mellem
de 100 med højest indkomst og de 500 med højest indkomst. Den væsentligste indkomstforskel mellem de to grupper er
størrelsen af aktieindkomsten, der ikke påvirker grundlaget for beskæftigelsesfradraget.
4
Egne beregninger på lovmodellen.
Side 3 af 3