Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1784952_0001.png
31. august 2017
J.nr. 2017 - 5259
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 537 af 18. august 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 537: Spm. om at redegøre for effekten af at afskaffe loftet over beskæftigelsesfradraget fordelt på indkomstdeciler, til skatteministeren
1784952_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for effekten af at afskaffe loftet over beskæftigelsesfradraget for-
delt på indkomstdeciler?
Svar
Beskæftigelsesfradraget udgør i 2017 8,75 pct. af arbejdsmarkedsbidragsgrundlaget fra-
trukket eventuelle indskud på pensionsordninger, dog højst 30.000 kr. Frem til 2022 for-
højes satsen gradvist til 10,65 pct. og det maksimale beskæftigelsesfradrag til 36.500 kr.
(2017-niveau). Beskæftigelsesfradraget er et ligningsmæssigt fradrag og gives i den skatte-
pligtige indkomst. I 2017 er den skattemæssige fradragsværdi 26,9 pct. i en gennemsnits-
kommune ekskl. kirkeskat. Frem til 2019 reduceres den skattemæssige fradragsværdi til
24,9 pct.
Det maksimale beskæftigelsesfradrag opnås ved en indkomst på knap 343.000 kr. Ved en
afskaffelse af det maksimale beskæftigelsesfradrag vil beskæftigelsesfradraget vokse med
arbejdsindkomsten uanset indkomstens størrelse, hvorved indkomster over ca. 343.000
kr. vil få en skattelempelse svarende til en reduktion af marginalskattesatsen på ca. 2,7
pct.-point.
1
I en gennemsnitskommune reduceres den højeste marginalskat således fra
55,9 pct. til 53,2 pct. (ekskl. kirkeskat).
Det skønnes, at en isoleret afskaffelse af det maksimale beskæftigelsesfradrag vil medføre
et mindreprovenu på ca. 7,7 mia. kr. i umiddelbar virkning og ca. 4,2 mia. kr. efter tilbage-
løb og adfærd (2022-regler i 2017-niveau).
Endvidere skønnes, at en isoleret afskaffelse af det maksimale beskæftigelsesfradrag med-
fører en forøgelse af den disponible indkomst med i gennemsnit 0,7 pct. I første ind-
komstdecil er der kun en beskeden ændring, mens den disponible indkomst i 10. ind-
komstdecil forøges med ca. 1,6 pct.,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Ændring i disponibel indkomst ved en afskaffelse af det maksimale beskæftigelsesfradrag
(2022-regler)
Indkomstdecil
1.
Ændring (pct.)
0,0
2.
0,0
3.
0,1
4.
0,1
5.
0,3
6.
0,4
7.
0,6
8.
0,8
9.
1,0
10.
1,6
Alle
0,7
Kilde: Egne beregninger på lov modellen.
Beregningerne er foretaget i forhold til gældende regler. Regeringen har med JobReform
II bl.a. foreslået, at indbetaling til pension skal give ret til beskæftigelsesfradrag. Dette er
ikke indregnet i skønnene.
1
Beregnet som 0,1065*24,9 pct.= 2,65 pct. (ekskl. kirkeskat) ved 2022-regler.
Side 2 af 2