Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1793566_0001.png
27. september 2017
J.nr. 2017 - 5142
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes revideret svar på spørgsmål nr. 532 af 18. august 2017 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 532: Spm. om en opgørelse over fordelingen af den skattelettelse i antal kroner, det måtte give at afskaffe loftet over beskæftigelsesfradraget, opgjort på kommuner, til skatteministeren
1793566_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oversende en opgørelse over fordelingen af den skattelettelse i antal
kroner, det måtte give at afskaffe loftet over beskæftigelsesfradraget, opgjort på kommu-
ner. I opgørelsen bedes den kommune, der har flest indbyggere, der opnår en skattelet-
telse ved at loftet over beskæftigelsesfradraget afskaffes, pr. 1000 indbygger fremgå først.
Svar
I det svar, som jeg sendte til udvalget den 11. september 2017, var anvendt beregninger
baseret på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. Denne stikprøve er tilstrækkelig præ-
cis i langt de fleste tilfælde, når de provenumæssige og fordelingsmæssige konsekvenser af
en eventuel ændring på skatteområdet skal belyses.
Det har imidlertid vist sig, at stikprøven i visse tilfælde ikke er tilstrækkelig præcis, når de-
taljerede fordelingsmæssige konsekvenser, fx på kommuneniveau, skal belyses. Således er
en lille stikprøve følsom overfor, om enkeltpersoner med meget særlige indkomstforhold
kommer med
eller ikke kommer med
i stikprøven. Det kan få stor betydning for bl.a.
opgørelsen af den gennemsnitlige skatteændring i en kommune. For de fleste kommuner
er der dog tale om relativt beskedne ændringer.
På den baggrund sender jeg hermed et revideret svar, hvor der ved beregningerne er an-
vendt en større stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen
1
. Jeg beklager, at mit tidligere svar
ikke var tilstrækkeligt præcist.
Beskæftigelsesfradraget udgør i 2017 8,75 pct. af arbejdsmarkedsbidragsgrundlaget fra-
trukket eventuelle indskud på pensionsordninger, dog højst 30.000 kr. Frem til 2022 for-
højes satsen gradvist til 10,65 pct. og det maksimale beskæftigelsesfradrag til 36.500 kr.
(2017-niveau). Beskæftigelsesfradraget er et ligningsmæssigt fradrag og gives i den skatte-
pligtige indkomst. I 2017 er den skattemæssige fradragsværdi 26,9 pct. i en gennemsnits-
kommune ekskl. kirkeskat. Frem til 2019 reduceres den skattemæssige fradragsværdi til
24,9 pct.
Det maksimale beskæftigelsesfradrag opnås ved en indkomst på knap 343.000 kr. Ved en
afskaffelse af det maksimale beskæftigelsesfradrag vil beskæftigelsesfradraget vokse med
arbejdsindkomsten uanset indkomstens størrelse, hvorved indkomster over ca. 343.000
kr. vil få en skattelempelse svarende til en reduktion af marginalskattesatsen på ca. 2,7
pct.-point.
2
I en gennemsnitskommune reduceres den højeste marginalskat således fra
55,9 pct. til 53,2 pct. (ekskl. kirkeskat).
For hele landet skønnes en afskaffelse af det maksimale beskæftigelsesfradrag at medføre
en skattenedsættelse for 250 personer pr. 1.000 indbyggere. Den gennemsnitlige skatte-
nedsættelse pr. indbygger skønnes til ca. 1.300 kr.
jf. tabel 1.
1
Endvidere er der korrigeret for udvandrede og døde i fordelingstabellerne. De indgår i provenuberegningerne.
Beregnet som 0,1065*24,9 pct.= 2,65 pct. (ekskl. kirkeskat) ved 2022-regler. Inkl. kirkeskat reduceres marginalskatten med
2,73 pct.-point.
2
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 532: Spm. om en opgørelse over fordelingen af den skattelettelse i antal kroner, det måtte give at afskaffe loftet over beskæftigelsesfradraget, opgjort på kommuner, til skatteministeren
1793566_0003.png
Beregningerne er foretaget i forhold til gældende regler. Regeringen har med JobReform
II bl.a. foreslået, at indbetaling til pension skal give ret til beskæftigelsesfradrag. Dette er
ikke indregnet i skønnene.
Tabel 1. Gennemsnitlig skattenedsættelse pr. indbygger ved en afskaffelse af loftet over beskæfti-
gelsesfradraget (2022-regler i 2017-niveau)
2017-niveau
Egedal
Allerød
Gentofte
Frederiksberg
Rudersdal
Lyngby-Taarbæk
Hørsholm
Furesø
Lejre
Solrød
Hillerød
Dragør
Vallensbæk
Tårnby
Fredensborg
Glostrup
Roskilde
Greve
Gladsaxe
Skanderborg
Frederikssund
Gribskov
Herlev
Køge
Favrskov
Ballerup
Hvidovre
København
Ringsted
Billund
Helsingør
Sorø
Rebild
Antal med skattenedsættelse
pr. 1.000 indbyggere
350
335
325
320
320
320
315
315
310
310
305
300
300
290
290
290
290
285
285
280
280
280
275
275
275
270
270
270
265
265
265
260
260
Gns. skattenedsættelse
pr. indbygger (kr.)
2.210
2.630
3.880
2.050
3.490
2.840
3.940
2.800
1.790
2.070
2.010
2.290
1.790
1.200
2.110
1.250
1.840
1.640
1.620
1.490
1.460
1.480
1.270
1.390
1.300
1.490
1.260
1.390
1.310
1.040
1.690
1.270
1.150
fortsættes
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 532: Spm. om en opgørelse over fordelingen af den skattelettelse i antal kroner, det måtte give at afskaffe loftet over beskæftigelsesfradraget, opgjort på kommuner, til skatteministeren
1793566_0004.png
Tabel 1. Gennemsnitlig skattenedsættelse pr. indbygger ved en afskaffelse af loftet over beskæfti-
gelsesfradraget (2022-regler i 2017-niveau)
2017-niveau
Rødovre
Hedensted
Høje-Taastrup
Stevns
Faxe
Silkeborg
Holbæk
Hele landet
Vejle
Odder
Viborg
Middelfart
Kolding
Næstved
Varde
Halsnæs
Aarhus
Lemvig
Kalundborg
Fredericia
Esbjerg
Aalborg
Herning
Ringkøbing-Skjern
Syddjurs
Holstebro
Albertslund
Horsens
Mariagerfjord
Ikast-Brande
Brøndby
Slagelse
Randers
Antal med skattenedsættelse
pr. 1.000 indbyggere
260
255
255
255
255
250
250
250
250
250
245
245
245
245
245
240
240
240
240
240
235
235
235
235
235
230
230
230
230
230
225
225
225
Gns. skattenedsættelse
pr. indbygger (kr.)
1.210
1.100
1.230
1.140
1.130
1.290
1.180
1.300
1.190
1.060
1.070
1.260
1.250
1.040
980
1.090
1.250
1.030
1.070
1.190
1.140
1.120
980
1.020
1.050
970
1.030
1.010
980
960
940
920
950
fortsættes
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 532: Spm. om en opgørelse over fordelingen af den skattelettelse i antal kroner, det måtte give at afskaffe loftet over beskæftigelsesfradraget, opgjort på kommuner, til skatteministeren
1793566_0005.png
Tabel 1. Gennemsnitlig skattenedsættelse pr. indbygger ved en afskaffelse af loftet over beskæfti-
gelsesfradraget (2022-regler i 2017-niveau)
2017-niveau
Jammerbugt
Vejen
Brønderslev
Haderslev
Norddjurs
Struer
Odense
Frederikshavn
Assens
Faaborg-Midtfyn
Aabenraa
Vordingborg
Vesthimmerlands
Kerteminde
Hjørring
Skive
Sønderborg
Thisted
Svendborg
Nordfyns
Ishøj
Nyborg
Guldborgsund
Odsherred
Tønder
Morsø
Fanø
Bornholm
Lolland
Læsø
Samsø
Ærø
Langeland
Antal med skattenedsættelse
pr. 1.000 indbyggere
225
220
220
220
220
220
215
215
215
215
215
215
215
215
210
210
210
210
210
210
205
205
200
200
195
190
185
175
170
170
165
160
155
Gns. skattenedsættelse
pr. indbygger (kr.)
970
910
910
980
830
870
1.020
910
940
840
930
890
810
990
910
820
1.050
810
990
850
880
900
810
840
710
680
930
610
630
910
610
670
520
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen. Data fra 2014 fremskrevet til 2017 med forudsæt-
ningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2017.
Side 5 af 5