Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1787288_0001.png
11. september 2017
J.nr. 2017 - 5142
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 532 af 18. august 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 532: Spm. om en opgørelse over fordelingen af den skattelettelse i antal kroner, det måtte give at afskaffe loftet over beskæftigelsesfradraget, opgjort på kommuner, til skatteministeren
1787288_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oversende en opgørelse over fordelingen af den skattelettelse i antal
kroner, det måtte give at afskaffe loftet over beskæftigelsesfradraget, opgjort på kommu-
ner. I opgørelsen bedes den kommune, der har flest indbyggere, der opnår en skattelet-
telse ved at loftet over beskæftigelsesfradraget afskaffes, pr. 1000 indbygger fremgå først.
Svar
Beskæftigelsesfradraget udgør i 2017 8,75 pct. af arbejdsmarkedsbidragsgrundlaget fra-
trukket eventuelle indskud på pensionsordninger, dog højst 30.000 kr. Frem til 2022 for-
højes satsen gradvist til 10,65 pct. og det maksimale beskæftigelsesfradrag til 36.500 kr.
(2017-niveau). Beskæftigelsesfradraget er et ligningsmæssigt fradrag og gives i den skatte-
pligtige indkomst. I 2017 er den skattemæssige fradragsværdi 26,9 pct. i en gennemsnits-
kommune ekskl. kirkeskat. Frem til 2019 reduceres den skattemæssige fradragsværdi til
24,9 pct.
Det maksimale beskæftigelsesfradrag opnås ved en indkomst på knap 343.000 kr. Ved en
afskaffelse af det maksimale beskæftigelsesfradrag vil beskæftigelsesfradraget vokse med
arbejdsindkomsten uanset indkomstens størrelse, hvorved indkomster over ca. 343.000
kr. vil få en skattelempelse svarende til en reduktion af marginalskattesatsen på ca. 2,7
pct.-point.
1
I en gennemsnitskommune reduceres den højeste marginalskat således fra
55,9 pct. til 53,2 pct. (ekskl. kirkeskat).
En afskaffelse af det maksimale beskæftigelsesfradrag skønnes at medføre en skattened-
sættelse i Gentofte kommune for ca. 350 personer pr. 1.000 indbyggere. Den gennemsnit-
lige nedsættelse pr. indbygger i Gentofte kommune skønnes til 4.670 kr. For hele landet
skønnes ca. 250 personer pr. 1.000 indbyggere at blive berørt af ændringen, med en gen-
nemsnitlige skattenedsættelse på indbygger på ca. 1.330 kr.
jf. tabel 1.
Beregningerne er foretaget i forhold til gældende regler. Regeringen har med JobReform
II bl.a. foreslået, at indbetaling til pension skal give ret til beskæftigelsesfradrag. Dette er
ikke indregnet i skønnene.
1
Beregnet som 0,1065*24,9 pct.= 2,65 pct. (ekskl. kirkeskat) ved 2022-regler. Inkl. kirkeskat reduceres marginalskatten med
2,73 pct.-point.
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 532: Spm. om en opgørelse over fordelingen af den skattelettelse i antal kroner, det måtte give at afskaffe loftet over beskæftigelsesfradraget, opgjort på kommuner, til skatteministeren
1787288_0003.png
Tabel 1. Gennemsnitlig skattenedsættelse pr. indbygger ved en afskaffelse af loftet over beskæfti-
gelsesfradraget (2022-regler i 2017-niveau)
2017-niveau
Gentofte
Egedal
Furesø
Allerød
Solrød
Frederiksberg
Hørsholm
Rudersdal
Fredensborg
Gribskov
Tårnby
Lyngby-Taarbæk
Hillerød
Greve
Lejre
Skanderborg
Gladsaxe
Ballerup
Herlev
Favrskov
Høje-Taastrup
Vallensbæk
Glostrup
København
Stevns
Helsingør
Frederikssund
Varde
Hvidovre
Roskilde
Billund
Holbæk
Silkeborg
Antal med skattenedsættelse
pr. 1.000 indbyggere
350
345
325
325
320
320
320
315
310
305
305
300
300
300
300
290
290
290
285
285
285
285
280
275
275
275
270
270
270
270
265
260
260
Gns. skattenedsættelse
pr. indbygger (kr.)
4.670
2.340
2.830
2.600
1.770
3.220
9.570
3.660
2.390
1.620
1.360
3.020
2.020
1.710
1.640
1.480
1.780
1.580
1.330
1.210
1.290
1.970
1.190
1.340
1.110
1.460
1.540
1.010
1.190
1.650
820
1.200
1.350
fortsættes
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 532: Spm. om en opgørelse over fordelingen af den skattelettelse i antal kroner, det måtte give at afskaffe loftet over beskæftigelsesfradraget, opgjort på kommuner, til skatteministeren
1787288_0004.png
Tabel 1. Gennemsnitlig skattenedsættelse pr. indbygger ved en afskaffelse af loftet over beskæfti-
gelsesfradraget (2022-regler i 2017-niveau)
2017-niveau
Faxe
Køge
Lemvig
Hedensted
Albertslund
Ringsted
Hele landet
Middelfart
Ringkøbing-Skjern
Vejle
Rebild
Viborg
Horsens
Esbjerg
Kalundborg
Sorø
Rødovre
Næstved
Kolding
Fredericia
Odder
Syddjurs
Aarhus
Brønderslev
Herning
Aalborg
Holstebro
Dragør
Halsnæs
Ikast-Brande
Brøndby
Aabenraa
Faaborg-Midtfyn
Antal med skattenedsættelse
pr. 1.000 indbyggere
260
255
255
255
250
250
250
250
250
250
250
250
245
245
245
245
245
240
240
240
240
240
240
240
240
235
235
235
235
230
230
225
225
Gns. skattenedsættelse
pr. indbygger (kr.)
1.020
1.250
1.310
1.110
1.030
1.260
1.330
1.040
1.010
1.120
1.240
1.090
1.010
1.170
880
1.290
1.110
1.050
1.060
1.250
1.090
1.080
1.180
960
930
1.100
900
1.920
840
1.120
880
960
830
fortsættes
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 532: Spm. om en opgørelse over fordelingen af den skattelettelse i antal kroner, det måtte give at afskaffe loftet over beskæftigelsesfradraget, opgjort på kommuner, til skatteministeren
1787288_0005.png
Tabel 1. Gennemsnitlig skattenedsættelse pr. indbygger ved en afskaffelse af loftet over beskæfti-
gelsesfradraget (2022-regler i 2017-niveau)
2017-niveau
Vesthimmerlands
Mariagerfjord
Randers
Haderslev
Odense
Jammerbugt
Frederikshavn
Sønderborg
Nyborg
Vordingborg
Skive
Assens
Struer
Kerteminde
Hjørring
Nordfyns
Odsherred
Fanø
Slagelse
Thisted
Vejen
Tønder
Norddjurs
Guldborgsund
Samsø
Svendborg
Morsø
Ishøj
Læsø
Langeland
Ærø
Lolland
Bornholm
Antal med skattenedsættelse
pr. 1.000 indbyggere
225
220
220
220
220
220
220
215
215
215
215
210
210
210
210
205
205
205
205
200
200
200
195
195
190
190
185
180
175
175
170
170
160
Gns. skattenedsættelse
pr. indbygger (kr.)
850
860
930
990
1.030
1.010
850
1.130
1.030
830
740
910
760
980
910
800
780
690
770
620
710
690
750
790
800
930
630
660
1.190
470
730
640
590
Kilde: Lov modelberegninger på data f ra 2014 f remskrev et til 2018 med f orudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, au-
gust 2017.
Side 5 af 5