Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1787350_0001.png
12. september 2017
J.nr. 2017 - 5041
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 528 af 15. august 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Roger Matthisen (ALT).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 528: MFU spm. hvad det øgede bilsalg i 2015 og 2016 betyder for danske drivhusgasudledninger, til skatteministeren
1787350_0002.png
Spørgsmål
Hvad betyder det øgede bilsalg i 2015 og 2016 for danske drivhusgasudledninger?
Svar
Antallet af årligt nyregistrerede personbiler har stort set været stigende siden 2009,
jf. figur
1.
Det er imidlertid vanskeligt at vurdere betydningen for danske CO
2
-udledninger ud fra
enkelte års salg af nye biler.
Nye bilers brændstofeffektivitet forbedres løbende i takt med den teknologiske udvikling,
og i de senere år er der sket en markant forbedring af brændstofeffektiviteten i nye biler. I
2005 kørte en gennemsnitlig nyregistreret bil ca. 15,5 km pr. liter. I 2016 er den gennem-
snitlige brændstoføkonomi i nyregistrerede biler på godt 23 km pr. liter,
jf. figur 1.
Figur 1. Antal nyregistrerede personbiler og brændstoføkonomi, 1998-2016
1.000 stk.
250
200
150
100
Km. pr. liter
25
20
15
10
50
0
5
0
1998
2000
2002
2004
2006
2008
2010
2012
2014
2016
Nyregistrerede perosnbiler (v. akse)
Km pr. liter (h. akse)
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
Med den løbende udskiftning af ældre biler med nye biler i bestanden sker der således en
reduktion af drivhusgasudledningen på grund af den forbedrede brændstofeffektivitet. I
det omfang flere nyregistreringer afspejler en højre udskiftning i bestanden, vil et øget
nybilsalg bidrage til et større fald i CO
2
-udledningerne end ellers.
Hvis et øget bilsalg medfører flere biler og et øget kørselsomfang, trækker det i retning af
øgede CO
2
-udledninger. Mange nyregistreringer i et enkelt år kan afløses af færre nyregi-
streringer i efterfølgende år. Det er derfor ikke givet på forhånd, hvad antallet af nybilsalg
i de enkelte år vil betyde for bestanden eller kørselsomfanget på længere sigt.
Side 2 af 2