Spørgsmål
Finder ministeren det rimeligt, og hvilke initiativer vil ministeren tage for at rette op på de
problemer, der omtales i artiklen i fagbladet 3F, hvor en borger i forbindelse med en kon-
trolaktion fra SKAT ikke længere kan indberette sit kørselsfradrag og skal vente i fem må-
neder på at få sin klagesag behandlet, jf. https://www.fagbladet3f.dk/artikel/skats-bloke-
ring-af-fleksjobbers-koerselsfradrag-tages-op-i-folketinget?
Svar
Jeg må efter skatteforvaltningsloven ikke gå ind i den konkrete skattesag, og jeg kan der-
for ikke kommentere på den omtalte sag.
Men det ligger mig meget på sinde, at vi i takt med, at vi bevæger os videre mod et stadig
mere digitaliseret skattevæsen, sørger for at give borgeren en ordentlig beskyttelse. Derfor
har regeringen netop lanceret sit udspil til
Retssikkerhedspakke III
–
Klar og præcis lovgivning,
som indeholder en omfattende modernisering af central lovgivning på skattekontrolområ-
det
–
herunder forbedrer rammerne for danskernes årsopgørelse.
Et element i denne modernisering er at indføre en ny funktion i TastSelv, hvor borgere
og selvstændigt erhvervsdrivende har mulighed for direkte at tilkendegive uenighed, når
eksempelvis en digital kontrol
–
også kaldet digital stopklods - i TastSelv afviser en bor-
gers ændring til sin årsopgørelse.
Digitale kontroller er for mig intelligent kontrol. Kontrollerne skal sikre, at mange oplagte
fejl og misforståelser undgås, når borgerne indtaster supplerende oplysninger til deres års-
opgørelse. Kontrollen bliver fx aktiveret, når fradragene ud fra en gennemsnitsbetragt-
ning om forholdet mellem indtægter og fradrag ser uforholdsmæssigt store ud. I sådanne
tilfælde kan borgeren ikke indberette det pågældende fradrag via TastSelv, men bliver i
stedet vejledt om at kontakte SKAT, der herefter tager stilling til, om fradraget konkret
kan godkendes. At man i første omgang ikke kan få godkendt sit fradrag via TastSelv, er
således ikke ensbetydende med, at man ikke konkret kan få godkendt sit fradrag i SKAT.
Den første opgørelse for de digitale stopklodser i forbindelse med årsopgørelsen 2016 vi-
ser, at ca. 25.000 borgere inden for selvangivelsesfristen har aktiveret en stopklods i for-
bindelse med deres indtastning af supplerende oplysninger til årsopgørelsen via TastSelv.
Det har de, fordi de fx har indberettet et fradrag, som umiddelbart virker for stort i for-
hold til den skattepligtige indkomst. Af de 25.000 borgere har ca. 15 pct. rettet henven-
delse til SKAT med henblik på enten at få vejledning om reglerne eller at dokumentere
fradragets størrelse. På den baggrund mener SKAT at kunne udlede, at ca. 85 pct. af disse
borgere selv har korrigeret den første fejlindstastning af fx befordringsfradrag og indtastet
et beløb, som ikke er uforholdsmæssig stort, eller ikke har valgt at kontakte SKAT i for-
hold til at fastholde det fradrag, de i første omgang havde indtastet.
SKAT har oplyst, at ovennævnte resultater viser, at ordningen tilsyneladende modvirker
et stort antal fejlindtastninger af fx befordringsfradrag, således at det bliver understøttet,
at borgerne betaler den skat, de skal, hverken for meget eller for lidt. I forhold til de 15
pct., som retter henvendelse til SKAT, vil nogle opleve en sagsbehandlingstid på op til 5
Side 2 af 3
måneder, blandt andet fordi der skal indhentes dokumentation, for at man opfylder betin-
gelserne for at have ret til fradraget.
Jeg medgiver, at det er et vidtgående
–
men også effektivt skridt - at blokere en borgers
mulighed for at ændre årsopgørelsen med tal, som den digitale stopklodser afskærer. Men
uden de digitale stopklodser vil fejlene i årsopgørelsen skulle findes manuelt i forbindelse
med kontrolarbejdet.
Fem måneders sagsbehandlingstid er for lang tid i disse sager. SKAT har oplyst, at SKAT
nu er i gang med at evaluere resultaterne af årets digitale stopklodser og i den forbindelse
vil undersøge, hvad der kan gøres for at sikre en væsentlig kortere sagsbehandlingstid.
Side 3 af 3