Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1790617_0001.png
20. september 2017
J.nr. 2017 - 4179
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 484 af 30. juni 2017 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Mads Peter Rostock Jacobsen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 484: Spm., om der er foretaget endelige provenuberegninger for henholdsvis projektet Mindre anpartsvirksomheder og investorer heri og projektet Revisorforbehold, jf. tabel 6 i Statsrevisorernes beretning nr. 6/2015 Beretning om SKAT’s kontrolindsats over for små og mellemstore virksomheder, til skatteministeren
1790617_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes på baggrund af tabel 6 i Statsrevisorernes beretning nr. 6/2015 Beret-
ning om SKAT’s kontrolindsats over for små og
mellemstore virksomheder redegøre for,
om der er foretaget endelige provenuberegninger for henholdsvis projektet ”Mindre an-
partsvirksomheder og investorer heri” og projektet ”Revisorforbehold”. I bekræftende
fald, bedes ministeren redegøre for provenuet pr. årsværk for de to projekter, på samme
vis som det fremgår af tabel 2 i svar på SAU alm. del - spørgsmål 80.
Svar
Jeg vil gerne henvise til mine generelle forbehold ved at sammenstille og fortolke sam-
menhængen mellem konkrete kontrolprojekters driftsudgifter og de tilhørende kontrol-
provenuer i mit svar på SAU alm. del spm. 80 (folketingsår 2016-17).
Vedrørende de i spørgsmålet omtalte beregninger kan jeg henholde mig til følgende, som
jeg har modtaget fra SKAT:
”Tabel
1 viser realiseret årsværksforbrug, personaleomkostninger, nettoprovenu, netto-
provenu fratrukket personaleomkostninger, nettoprovenu fratrukket personaleomkost-
ninger pr. årsværk samt nettoprovenuet divideret med den opgjorte personaleomkostning
for SKATs indsatsprojekt
”Mindre
anpartsvirksomheder og investorer” for 2015.
Side 2 af 6
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 484: Spm., om der er foretaget endelige provenuberegninger for henholdsvis projektet Mindre anpartsvirksomheder og investorer heri og projektet Revisorforbehold, jf. tabel 6 i Statsrevisorernes beretning nr. 6/2015 Beretning om SKAT’s kontrolindsats over for små og mellemstore virksomheder, til skatteministeren
1790617_0003.png
Tabel 1. Nettoprovenu og omkostninger pr. måned, 2015
– ” Mindre anpartsvirksomheder og investorer”
Måned
Jan
Feb
Mar
Apr
Maj
Jun
Jul
Aug
Sep
Okt
Nov
Dec
Total
Realiseret
0,5
årsværksfor-
brug (års-
værk)
1
Personale-
omkostning
(mio. kr.)
2
Nettopro-
venu (mio.
kr.)
3
0,3
0,6
0,6
0,5
0,4
0,5
0,3
0,4
0,6
0,6
0,5
0,3
5,8
0,4
0,4
0,3
0,3
0,3
0,2
0,2
0,3
0,4
0,3
0,2
3,5
0,3
1,1
1,8
4,2
6,0
2,9
-0,5
4,6
2,0
5,1
7,4
19,2
54,0
Nettopro-
0,0
venu fratruk-
ket persona-
leomkostnin-
ger (mio. kr.)
Nettopro-
0,0
venu fratruk-
ket persona-
leomkostnin-
ger pr. års-
værk
Nettopro-
1,1
venu divide-
ret med den
opgjorte per-
sonaleom-
kostning
1)
0,7
1,4
3,9
5,7
2,6
-0,7
4,4
1,7
4,7
7,1
19,0
50,6
1,3
2,4
7,6
13,7
5,0
-2,4
10,5
2,9
8,0
15,8
55,7
8,8
3,1
5,1
13,7
23,8
9,4
-3,0
18,6
5,9
14,4
27,3
93,8
15,6
Realiseret årsværksforbrug”
er opgjort på grundlag af det antal arbejdstimer, som SKATs medarbejdere har registreret på opga-
veløsningen i projektet. Der er taget udgangspunkt i, at et årsværk gennemsnitligt har præsteret 1.288 timer i 2015, idet der herved
er taget hensyn til lederressourcer, ferie, sygdom, kurser og andet overhead.
”Personaleomkostning” er beregnet som antallet af årsværk ganget med en fast årsværkspris på 600.000 kr.
2)
3)
Dataindholdet i SKATs systemer er dynamisk og ændres løbende i forbindelse med nye kontrolaktiviteter for det enkelte år. Op-
gørelsen af nettoprovenuet for 2015 bygger på et fastlåst øjebliksbillede, der er udarbejdet den 8. februar 2016 til brug for SKATs
årlige gennemsigtighedsrapport. Tidsforbruget er opgjort ved opgørelse den 15. august 2017. Senere opgørelser vil derfor kunne
udvise mindre forskelle. Det er ikke givet, at en forhøjelse af skatter og afgifter kan inddrives. Derfor er nettoprovenuet ikke lig med
det beløb, som staten modtager
Note: Differencen mellem sum af posteringer og total skyldes afrundinger.
Tabel 2 viser realiseret årsværksforbrug, personaleomkostninger, nettoprovenu, nettopro-
venu fratrukket personaleomkostninger, nettoprovenu fratrukket personaleomkostninger
pr. årsværk samt nettoprovenuet divideret med den opgjorte personaleomkostning for
SKATs indsatsprojekt ”Mindre
anpartsvirksomheder og investorer” for 2016.
Side 3 af 6
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 484: Spm., om der er foretaget endelige provenuberegninger for henholdsvis projektet Mindre anpartsvirksomheder og investorer heri og projektet Revisorforbehold, jf. tabel 6 i Statsrevisorernes beretning nr. 6/2015 Beretning om SKAT’s kontrolindsats over for små og mellemstore virksomheder, til skatteministeren
1790617_0004.png
Tabel 2. Nettoprovenu og omkostninger pr. måned, 2016
– ” Mindre anpartsvirksomheder og investorer”
Måned
Jan
Feb
Mar
Apr
Maj
Jun
Jul
Aug
Sep
Okt
Nov
Dec
Total
Realiseret
0,5
årsværksfor-
brug (års-
værk)
1
Personale-
omkostning
(mio. kr.)
2
Nettopro-
venu (mio.
kr.)
3
0,3
0,4
0,5
0,5
0,6
0,6
0,3
0,5
0,5
0,5
0,6
0,5
6,0
0,3
0,3
0,3
0,3
0,4
0,2
0,3
0,3
0,3
0,4
0,3
3,6
3,8
12,2
1,2
3,2
1,9
11,2
1,6
7,6
7,2
1,1
2,2
18,7
71,9
Nettopro-
3,5
venu fratruk-
ket persona-
leomkostnin-
ger (mio. kr.)
Nettopro-
7,3
venu fratruk-
ket persona-
leomkostnin-
ger pr. års-
værk
Nettopro-
13,2
venu divide-
ret med den
opgjorte per-
sonaleom-
kostning
1)
12,0
0,9
2,9
1,6
10,8
1,5
7,3
6,9
0,8
1,8
18,4
68,3
26,9
1,9
6,1
2,8
16,9
4,9
13,7
13,3
1,6
2,8
38,5
11,3
45,9
4,2
11,1
5,6
29,1
9,2
23,8
23,2
3,7
5,6
65,2
19,9
Realiseret årsværksforbrug”
er opgjort på grundlag af det antal arbejdstimer, som SKATs medarbejdere har registreret på opga-
veløsningen i projektet. Der er taget udgangspunkt i, at et årsværk gennemsnitligt har præsteret 1.293 timer i 2016, idet der herved
er taget hensyn til lederressourcer, ferie, sygdom, kurser og andet overhead. Særlig Kontrol bidrager i 2016 med 3,6 årsværk.
”Personaleomkostning”
er beregnet som antallet af årsværk ganget med en fast årsværkspris på 600.000 kr.
3)
2)
Dataindholdet i SKATs systemer er dynamisk og ændres løbende i forbindelse med nye kontrolaktiviteter for det enkelte år. Op-
gørelsen af nettoprovenuet for 2016 bygger på et fastlåst øjebliksbillede, der er udarbejdet den 15. februar 2017 til brug for SKATs
årlige gennemsigtighedsrapport. Tidsforbruget er opgjort ved opgørelse den 15. august 2017. Senere opgørelser vil derfor kunne
udvise mindre forskelle. Det er ikke givet, at en forhøjelse af skatter og afgifter kan inddrives. Derfor er nettoprovenuet ikke lig med
det beløb, som staten modtager.
Note: Differencen mellem sum af posteringer og total skyldes afrundinger.
Tabel 3 viser realiseret årsværksforbrug, personaleomkostninger, nettoprovenu, nettopro-
venu fratrukket personaleomkostninger, nettoprovenu fratrukket personaleomkostninger
pr. årsværk samt nettoprovenuet divideret med den opgjorte personaleomkostning for
SKATs indsatsprojekt
”Revisorforbehold”
for 2015.
Side 4 af 6
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 484: Spm., om der er foretaget endelige provenuberegninger for henholdsvis projektet Mindre anpartsvirksomheder og investorer heri og projektet Revisorforbehold, jf. tabel 6 i Statsrevisorernes beretning nr. 6/2015 Beretning om SKAT’s kontrolindsats over for små og mellemstore virksomheder, til skatteministeren
1790617_0005.png
Tabel 3. Nettoprovenu og omkostninger pr. måned, 2015
– ”Revisorforbehold”
Måned
Jan
Feb
Mar
Apr
Maj
Jun
Jul
Aug
Sep
Okt
Nov
Dec
Total
Realiseret
1,8
årsværksfor-
brug (års-
værk)
1
Personale-
omkostning
(mio. kr.)
2
Nettopro-
venu (mio.
kr.)
3
1,1
1,5
1,5
1,6
1,6
1,9
1,3
1,9
2,0
1,9
2,1
1,7
20,9
0,9
0,9
1,0
1,0
1,1
0,8
1,1
1,2
1,1
1,3
1,0
12,6
3,7
8,0
13,7
17,4
6,9
7,7
3,4
3,5
5,4
4,1
4,0
14,7
92,7
Nettopro-
2,6
venu fratruk-
ket persona-
leomkostnin-
ger (mio. kr.)
Nettopro-
1,4
venu fratruk-
ket persona-
leomkostnin-
ger pr. års-
værk
Nettopro-
3,4
venu divide-
ret med den
opgjorte per-
sonaleom-
kostning
1)
7,1
12,8
16,4
6,0
6,5
2,6
2,4
4,2
3,0
2,8
13,7
80,1
4,6
8,5
10,0
3,7
3,4
2,0
1,3
2,1
1,6
1,3
7,8
3,8
8,7
15,2
17,7
7,2
6,7
4,3
3,2
4,6
3,6
3,2
14,1
7,4
Realiseret årsværksforbrug”
er opgjort på grundlag af det antal arbejdstimer, som SKATs medarbejdere har registreret på opga-
veløsningen i projektet. Der er taget udgangspunkt i, at et årsværk gennemsnitligt har præsteret 1.288 timer i 2015, idet der herved
er taget hensyn til lederressourcer, ferie, sygdom, kurser og andet overhead.
”Personaleomkostning” er beregnet som antallet af årsværk ganget med en fast årsværkspris på 600.000 kr.
2)
3)
Dataindholdet i SKATs systemer er dynamisk og ændres løbende i forbindelse med nye kontrolaktiviteter for det enkelte år. Op-
gørelsen af nettoprovenuet for 2015 bygger på et fastlåst øjebliksbillede, der er udarbejdet den 8. februar 2016 til brug for SKATs
årlige gennemsigtighedsrapport. Tidsforbruget er opgjort ved opgørelse den 15. august 2017. Senere opgørelser vil derfor kunne
udvise mindre forskelle. Det er ikke givet, at en forhøjelse af skatter og afgifter kan inddrives. Derfor er nettoprovenuet ikke lig med
det beløb, som staten modtager.
Note: Differencen mellem sum af posteringer og total skyldes afrundinger.
Tabel 4 viser realiseret årsværksforbrug, personaleomkostninger, nettoprovenu, nettopro-
venu fratrukket personaleomkostninger, nettoprovenu fratrukket personaleomkostninger
pr. årsværk samt nettoprovenuet divideret med den opgjorte personaleomkostning for
SKATs indsatsprojekt
”Revisorforbehold”
for 2016.
Side 5 af 6
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 484: Spm., om der er foretaget endelige provenuberegninger for henholdsvis projektet Mindre anpartsvirksomheder og investorer heri og projektet Revisorforbehold, jf. tabel 6 i Statsrevisorernes beretning nr. 6/2015 Beretning om SKAT’s kontrolindsats over for små og mellemstore virksomheder, til skatteministeren
1790617_0006.png
Tabel 4. Nettoprovenu og omkostninger pr. måned, 2016
– ”Revisorforbehold”
Måned
Jan
Feb
Mar
Apr
Maj
Jun
Jul
Aug
Sep
Okt
Nov
Dec
Total
Realiseret
2,1
årsværksfor-
brug (års-
værk)
1
Personale-
omkostning
(mio. kr.)
2
Nettopro-
venu (mio.
kr.)
3
1,3
2,1
1,6
1,4
1,6
1,8
1,2
1,5
1,6
1,9
2,0
1,5
20,5
1,3
1,0
0,9
1,0
1,1
0,7
0,9
1,0
1,2
1,2
0,9
12,3
8,0
7,9
5,6
2,9
6,1
6,3
16,7
3,3
4,5
4,2
7,5
7,0
79,9
Nettopro-
6,7
venu fratruk-
ket persona-
leomkostnin-
ger (mio. kr.)
Nettopro-
3,2
venu fratruk-
ket persona-
leomkostnin-
ger pr. års-
værk
Nettopro-
6,3
venu divide-
ret med den
opgjorte per-
sonaleom-
kostning
1)
6,6
4,6
2,1
5,2
5,2
16,0
2,4
3,5
3,0
6,2
6,1
67,6
3,1
2,8
1,4
3,3
2,9
13,3
1,6
2,2
1,6
3,1
4,1
3,3
6,2
5,7
3,4
6,4
5,8
23,2
3,7
4,6
3,6
6,1
7,8
6,5
Realiseret årsværksforbrug”
er opgjort på grundlag af det antal arbejdstimer, som SKATs medarbejdere har registreret på opga-
veløsningen i projektet. Der er taget udgangspunkt i, at et årsværk gennemsnitligt har præsteret 1.293 timer i 2016, idet der herved
er taget hensyn til lederressourcer, ferie, sygdom, kurser og andet overhead. Særlig Kontrol bidrager i 2016 med 3,6 årsværk.
”Personaleomkostning”
er beregnet som antallet af årsværk ganget med en fast årsværkspris på 600.000 kr.
3)
2)
Dataindholdet i SKATs systemer er dynamisk og ændres løbende i forbindelse med nye kontrolaktiviteter for det enkelte år. Op-
gørelsen af nettoprovenuet for 2016 bygger på et fastlåst øjebliksbillede, der er udarbejdet den 15. februar 2017 til brug for SKATs
årlige gennemsigtighedsrapport. Tidsforbruget er opgjort ved opgørelse den 15. august 2017. Senere opgørelser vil derfor kunne
udvise mindre forskelle. Det er ikke givet, at en forhøjelse af skatter og afgifter kan inddrives. Derfor er nettoprovenuet ikke lig med
det beløb, som staten modtager.
Note: Differencen mellem sum af posteringer og total skyldes afrundinger.
Det bemærkes, at nettoprovenuet, der fremgår af tabellerne, er beregnet efter en optælling
af nettoreguleringerne, som SKAT har gennemført ved kontrolindsatsen. Reguleringer,
der har medført nedsættelser, er fratrukket ved optællingen. Nettoreguleringerne er om-
regnet til provenu med udgangspunkt i gennemsnitlige skatteprocenter for de enkelte
skatte- og afgiftsarter. Derfor kan det faktiske provenu afvige fra det beregnede nettopro-
venu.
Som det ses, svinger nettoprovenuet for begge projekter hen over perioden. Dette skyl-
des, at den løbende afslutning af kontrollerne sker med et varierende antal og varierende
beløb, der bestemmes af den enkelte kontrols tidsmæssige forløb og resultat.
Opgørelsen medtager ikke den strukturelle effekt i form af kontrolindsatsens påvirkning
af virksomhedernes fremadrettede adfærd og regelefterlevelse.”
Side 6 af 6