Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1787277_0001.png
11. september 2017
J.nr. 2017 - 5471
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes det endelige svar på spørgsmål nr. 482 af 29. juni 2017 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 482: Spm. om en opgørelse over fordeling af den skattelettelse i antal kroner, det måtte give at hæve topskattegrænsen til henholdsvis 600.000 kr., 650.000 kr., 700.000 kr., 750.000 kr., 800.000 kr., 850.000 kr. og 900.000 kr., opgjort på kommuner, til skatteministeren
1787277_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oversende en opgørelse over fordelingen af den skattelettelse i antal
kroner, det måtte give at hæve topskattegrænsen til henholdsvis 600.000 kr., 650.000 kr.,
700.000 kr., 750.000 kr., 800.000 kr., 850.000 kr., 900.000 kr., opgjort på kommuner. I op-
gørelsen bedes den kommune, der har flest indbyggere, der opnår en skattelettelse ved at
topskattegrænsen hæves til henholdsvis 600.000 kr., 650.000 kr., 700.000 kr., 750.000 kr.,
800.000 kr., 850.000 kr., 900.000 kr. pr. 1000 indbygger fremgå først.
Svar
Topskattegrænsen udgør 499.700 kr. (2017-niveau) i 2022, når de gradvise forhøjelser fra
skattereformen i 2012 er fuldt indfaset.
En forhøjelse af topskattegrænsen til fx 600.000 kr. skønnes at medføre en skattereduk-
tion i Gentofte for ca. 210 personer pr. 1.000 indbyggere. Den gennemsnitlige reduktion
pr. indbygger i Gentofte kommune skønnes til godt 2.600 kr.,
jf . tabel 1.
For hele landet
skønnes ca. 75 personer pr. 1.000 indbyggere at blive berørt af ændringen med en gen-
nemsnitlige skattereduktion pr. indbygger på knap 800 kr.
Tabel 1 viser endvidere de tilsvarende skøn ved forhøjelse af topskattegrænsen til 600.000
kr., 650.000 kr., 700.000 kr., 750.000 kr., 800.000 kr., 850.000 kr., 900.000 kr.
Det bemærkes, at antallet af personer, der opnår en topskattereduktion, er uafhængigt af
forhøjelsens størrelse. Det skyldes, at alle som betaler topskat, opnår en skattereduktion,
uanset hvor meget topskattegrænsen forhøjes til.
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 482: Spm. om en opgørelse over fordeling af den skattelettelse i antal kroner, det måtte give at hæve topskattegrænsen til henholdsvis 600.000 kr., 650.000 kr., 700.000 kr., 750.000 kr., 800.000 kr., 850.000 kr. og 900.000 kr., opgjort på kommuner, til skatteministeren
1787277_0003.png
Tabel 1. Gennemsnitlig skattereduktion pr. indbygger ved en forhøjelse af topskattegrænsen (2025-
regler i 2017-niveau)
Antal med
skattere-
duktion pr.
1.000 ind-
byggere
210
210
210
180
175
170
140
140
135
130
125
120
115
110
110
110
105
100
90
90
90
90
85
85
85
85
80
75
75
75
75
75
70
70
Gns. skatteændring pr. indbygger (kr.)
Grænse Grænse
forhøjet forhøjet
til
til
600.000 650.000
kr.
kr.
2.620
2.620
2.650
2.140
2.130
2.030
1.650
1.590
1.470
1.440
1.480
1.340
1.260
1.250
1.240
1.210
1.160
1.090
980
970
930
960
900
940
890
920
820
790
830
720
810
780
720
730
3.640
3.640
3.690
2.900
2.920
2.780
2.240
2.130
1.950
1.950
1.970
1.790
1.690
1.660
1.650
1.610
1.550
1.470
1.310
1.270
1.220
1.260
1.180
1.220
1.150
1.210
1.060
1.050
1.090
950
1.070
1.020
940
950
Grænse Grænse Grænse Grænse Grænse
forhøjet forhøjet forhøjet forhøjet forhøjet
til
til
til
til
til
700.000 750.000 800.000 850.000 900.000
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
4.530
4.520
4.600
3.510
3.580
3.420
2.720
2.560
2.320
2.350
2.360
2.140
2.020
1.990
1.960
1.930
1.850
1.780
1.550
1.500
1.440
1.510
1.390
1.430
1.360
1.430
1.240
1.250
1.300
1.110
1.260
1.210
1.110
1.110
5.290
5.270
5.400
3.990
4.130
3.940
3.120
2.900
2.610
2.680
2.670
2.410
2.290
2.230
2.210
2.180
2.090
2.030
1.740
1.690
1.610
1.700
1.560
1.580
1.490
1.600
1.370
1.410
1.460
1.230
1.410
1.360
1.240
1.230
5.960
5.920
6.100
4.380
4.590
4.380
3.450
3.180
2.830
2.960
2.920
2.630
2.500
2.420
2.410
2.390
2.270
2.250
1.890
1.840
1.740
1.850
1.690
1.690
1.590
1.730
1.480
1.540
1.590
1.320
1.520
1.480
1.340
1.320
6.550
6.480
6.710
4.700
4.980
4.750
3.730
3.420
3.000
3.190
3.120
2.810
2.670
2.570
2.560
2.550
2.420
2.420
2.000
1.950
1.850
1.970
1.800
1.770
1.670
1.840
1.560
1.640
1.700
1.390
1.610
1.570
1.420
1.390
7.080
6.970
7.250
4.970
5.310
5.060
3.980
3.620
3.140
3.380
3.290
2.960
2.810
2.690
2.690
2.680
2.550
2.560
2.100
2.050
1.930
2.070
1.880
1.840
1.730
1.920
1.630
1.730
1.790
1.450
1.680
1.650
1.490
1.440
fortsættes
2017-niveau
Gentofte
Rudersdal
Hørsholm
Allerød
Lyngby-Taarbæk
Furesø
Dragør
Frederiksberg
Egedal
Fredensborg
Solrød
Hillerød
Roskilde
Greve
Gladsaxe
Vallensbæk
Lejre
Helsingør
Ballerup
København
Frederikssund
Gribskov
Skanderborg
Herlev
Glostrup
Køge
Tårnby
Hele Landet
Århus
Sorø
Høje-Taastrup
Vejle
Favrskov
Rødovre
Kilde: Egne beregninger på lovmodellen
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 482: Spm. om en opgørelse over fordeling af den skattelettelse i antal kroner, det måtte give at hæve topskattegrænsen til henholdsvis 600.000 kr., 650.000 kr., 700.000 kr., 750.000 kr., 800.000 kr., 850.000 kr. og 900.000 kr., opgjort på kommuner, til skatteministeren
1787277_0004.png
Tabel 1. Gennemsnitlig skattereduktion pr. indbygger ved en forhøjelse af topskattegrænsen (2025-
regler i 2017-niveau)
Gns. skatteændring pr. indbygger (kr.)
Antal med
skattereduk-
tion pr. 1.000
indbyggere
70
70
70
70
70
70
70
70
65
65
65
65
65
60
60
60
60
60
60
60
60
60
55
55
55
55
55
55
55
55
55
55
55
55
Grænse Grænse Grænse
forhøjet forhøjet forhøjet
til
til
til
600.000 650.000 700.000
kr.
kr.
kr.
740
730
710
660
740
700
720
710
650
620
670
640
620
640
590
590
650
560
580
610
620
580
570
560
610
580
530
550
480
540
520
540
490
550
960
960
910
870
970
930
940
930
850
800
890
840
790
830
770
750
840
740
740
790
820
740
750
720
780
760
680
710
630
700
670
690
650
710
1.130
1.140
1.070
1.030
1.160
1.100
1.100
1.100
990
930
1.030
990
920
980
900
860
990
860
860
930
980
870
890
850
910
890
790
820
730
830
780
800
770
840
Grænse Grænse
forhøjet forhøjet
til
til
750.000 800.000
kr.
kr.
1.250
1.280
1.190
1.160
1.300
1.240
1.230
1.240
1.100
1.030
1.150
1.110
1.010
1.100
1.010
950
1.110
960
940
1.040
1.100
970
990
960
1.010
1.000
870
910
820
930
850
880
870
940
1.350
1.400
1.280
1.250
1.410
1.340
1.330
1.350
1.170
1.100
1.240
1.210
1.080
1.190
1.090
1.010
1.200
1.030
1.010
1.120
1.190
1.050
1.070
1.040
1.080
1.080
930
970
890
1.010
910
940
960
1.010
Grænse Grænse
forhøjet forhøjet
til
til
850.000 900.000
kr.
kr.
1.430
1.490
1.350
1.330
1.510
1.430
1.410
1.440
1.230
1.150
1.310
1.290
1.140
1.270
1.160
1.060
1.270
1.090
1.060
1.190
1.270
1.110
1.140
1.110
1.140
1.150
970
1.030
950
1.080
960
990
1.050
1.080
1.490
1.570
1.410
1.390
1.590
1.510
1.470
1.510
1.280
1.190
1.360
1.360
1.180
1.330
1.210
1.110
1.330
1.140
1.100
1.240
1.340
1.160
1.200
1.160
1.180
1.200
1.010
1.070
1.010
1.140
1.000
1.040
1.130
1.130
fortsættes
2017-niveau
Hvidovre
Silkeborg
Stevns
Ringsted
Kolding
Middelfart
Holbæk
Fredericia
Rebild
Faxe
Fanø
Esbjerg
Albertslund
Aalborg
Hedensted
Halsnæs
Odder
Syddjurs
Kalundborg
Næstved
Odense
Billund
Sønderborg
Viborg
Brøndby
Horsens
Varde
Lemvig
Svendborg
Kerteminde
Mariagerfjord
Vordingborg
Læsø
Herning
Kilde: Egne beregninger på lovmodellen
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 482: Spm. om en opgørelse over fordeling af den skattelettelse i antal kroner, det måtte give at hæve topskattegrænsen til henholdsvis 600.000 kr., 650.000 kr., 700.000 kr., 750.000 kr., 800.000 kr., 850.000 kr. og 900.000 kr., opgjort på kommuner, til skatteministeren
1787277_0005.png
Tabel 1. Gennemsnitlig skattereduktion pr. indbygger ved en forhøjelse af topskattegrænsen (2025-
regler i 2017-niveau)
Gns. skatteændring pr. indbygger (kr.)
Antal med
skattere- Grænse Grænse Grænse Grænse Grænse Grænse Grænse
duktion pr. forhøjet forhøjet forhøjet forhøjet forhøjet forhøjet forhøjet
til
til
til
til
til
til
til
1.000 ind-
byggere 600.000 650.000 700.000 750.000 800.000 850.000 900.000
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
50
50
50
50
50
50
50
50
50
50
50
50
45
45
45
45
45
45
45
45
45
45
45
40
40
35
35
35
35
35
30
540
490
480
500
550
500
490
510
490
440
450
480
450
420
440
440
420
400
390
350
420
390
390
390
300
350
330
260
300
300
190
700
630
620
640
710
650
640
670
630
560
590
620
580
530
560
560
540
510
500
460
530
490
500
490
370
450
400
340
380
390
230
820
740
730
760
840
760
740
780
740
650
690
740
680
620
640
660
630
600
590
520
610
570
590
580
430
520
460
390
450
460
250
910
840
810
850
930
850
830
870
810
720
770
820
760
690
700
730
710
670
650
580
670
640
660
640
470
570
500
440
500
510
270
980
910
880
920
1.000
920
890
940
880
770
840
890
820
750
750
790
770
720
700
630
720
690
710
690
510
620
520
470
540
540
280
1.040
970
930
980
1.050
980
950
990
920
820
890
940
870
790
800
830
810
760
730
680
760
730
750
730
530
650
530
490
570
570
300
1.080
1.010
970
1.030
1.090
1.030
1.000
1.040
960
850
930
980
900
830
830
870
850
790
760
720
790
760
790
770
560
680
540
520
610
590
300
2017-niveau
Slagelse
Haderslev
Assens
Holstebro
Ishøj
Ringkøbing-Skjern
Aabenraa
Randers
Vejen
Nyborg
Frederikshavn
Ikast-Brande
Jammerbugt
Odsherred
Struer
Hjørring
Nordfyns
Faaborg-Midtfyn
Brønderslev
Ærø
Norddjurs
Guldborgsund
Skive
Thisted
Vesthimmerlands
Tønder
Samsø
Lolland
Morsø
Bornholm
Langeland
Kilde: Egne beregninger på lovmodellen
Side 5 af 5