Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1785406_0001.png
4. september 2017
J.nr. 2017 - 4832
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 480 af 29. juni 2017 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Andreas Steenberg (RV).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 480: Spm. om at redegøre for statens merprovenu ved en fastsættelse af spilafgiften for væddemål på henholdsvis 40 pct., 45 pct., 50 pct., 55 pct. og 60 pct. baseret på Spillemyndighedens opgørelser for 2015 og 2016, til skatteministeren
1785406_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for statens merprovenu ved en fastsættelse af spilafgiften for
væddemål på henholdsvis 40 pct., 45 pct., 50 pct., 55 pct. og 60 pct. baseret på Spillemyn-
dighedens opgørelser for 2015 og 2016?
Svar
Indledningsvis vil jeg beklage den sene besvarelse, som skyldes, at ministeriet afviklede
sommerferie i juli måned.
Ved den delvise liberalisering af det danske spillemarked, som trådte i kraft 1. januar
2012, blev der indført en lavere afgiftssats på væddemål og onlinekasino sammenlignet
med afgiften på landbaserede kasinoer og spilleautomater. Dette blev anmeldt til EU-
Kommissionen efter statsstøttereglerne. EU-Kommissionen konkluderede i C 25/2010,
at liberaliseringen af spilmarkedet i Danmark og den samtidige indførelse af den lavere af-
gift for onlinekasinoer end for landbaserede kasinoer, er i overensstemmelse med EU's
statsstøtteregler. Godkendelsen blev begrundet med, at liberaliseringens positive virknin-
ger mere end opvejer eventuelle konkurrenceforvridninger.
1
Afgiften på væddemål og onlinekasino blev således fastsat til 20 pct. af bruttospilleindtæg-
ten (indsats minus gevinst) under hensyntagen til, at det liberaliserede marked skulle være
attraktivt for udenlandske spiludbydere, således at de ville ansøge om en tilladelse til at
udbyde væddemålsspil (undtagen væddemål på heste- og hundevæddeløb) og onlinekasi-
nospil i Danmark.
Ved liberaliseringen blev det forudsat, at udbuddet af væddemål og onlinekasino med
dansk tilladelse ville stige. Som følge heraf blev det forventet, at danskernes spil på væd-
demål og onlinekasinospil i højere grad ville foregå på lovlige, dansk regulerede hjemmesi-
der, fremfor på uregulerede og ulovlige hjemmesider uden dansk tilladelse, således at spil-
let i højere grad blev omfattet af danske regler for bl.a. tilsyn og afgift.
Det umiddelbare merprovenu og merprovenuet efter tilbageløb ved de nævnte afgiftsfor-
højelser baseret på Spillemyndighedens opgørelse af afgiftsgrundlaget i form af bruttospil-
leindtægten fra væddemål i 2016 fremgår af tabel 1.
En fordobling af afgiften på væddemål til 40 pct. indebærer således et umiddelbart mer-
provenu på ca. 435 mio. kr., mens en afgiftsforhøjelse til 60 pct. forventes at medføre et
umiddelbart merprovenu på ca. 870 mio. kr., når det forudsættes, at afgiftsgrundlaget ikke
ændrer sig som følge af den højere afgift.
1
Afgiften for landbaserede kasinoer og spilleautomater udgør henholdsvis 45 pct. og 41 pct. af bruttospilleindtægten. Hertil
kommer tillægsafgifter, når bruttospilleindtægten overstiger et vist niveau.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 480: Spm. om at redegøre for statens merprovenu ved en fastsættelse af spilafgiften for væddemål på henholdsvis 40 pct., 45 pct., 50 pct., 55 pct. og 60 pct. baseret på Spillemyndighedens opgørelser for 2015 og 2016, til skatteministeren
1785406_0003.png
Tabel 1. Merprovenu ved diverse afgiftsforhøjelser på væddemål
Mio. kr.(2017-niveau)
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
40 pct.
435
335
145
45 pct.
545
420
205
50 pct.
655
500
265
55 pct.
760
585
320
60 pct.
870
670
380
Anm.: Det er ikke muligt at v urdere, hv or stor den af ledte v irkning af af giftsforhøjelsen v il v ære, men det er beregningstek-
nisk f orudsat, at bruttospilleindtægten f alder med 20 pct., idet af gif tsforhøjelsen bl.a. f orv entes at føre til øget spil hos udby -
dere uden dansk tilladelse og af gif t. Adf ærden er opgjort inkl. arbejdsudbud.
Kilde: Skatteministeriet.
Afgiftsforhøjelser fra 20 pct. til 40-60 pct. vil sandsynligvis medføre, at en større del af
spillet vil flytte til ulovlige hjemmesider hos spiludbydere uden dansk tilladelser. Det skyl-
des, at spiludbyderne skal acceptere et lavere overskud, såfremt de fortsat vil udbyde lige
så attraktive spil eller alternativt, at spillene vil være mindre attraktive for forbrugerne, så-
fremt udbyderne sænker tilbagebetalingsprocenten for at fastholde samme overskud som
ved den nuværende afgift.
Det er ikke muligt at sige, i hvilket omfang afgiftsforhøjelsen vil føre til, at spillet vil skifte
fra det regulerede marked med danske tilladelser og betaling af afgift til det uregulerede
eller udenlandske marked for væddemål. I ovennævnte skøn, er det forsigtigt lagt til
grund, at afgiftsforhøjelsen vil medføre en reduktion i afgiftsgrundlaget (bruttospilleind-
tægten) på 20 pct. Dermed reduceres merprovenuet ved en fordobling af afgiften fra et
umiddelbart merprovenu efter tilbageløb på 335 mio. kr. til et merprovenu efter tilbage-
løb og adfærd på 145 mio. kr. svarende til en selvfinansieringsgrad på knap 60 pct.
Adfærdsændringer kan dog vise sig at medføre et markant lavere merprovenu, end det der
fremgår i tabel 1. Potentialet for en sådan ændring af forbrugernes adfærd må forventes at
være betydeligt netop for onlinespil, hvor de praktiske hindringer for at skifte udbyder er
begrænsede.
Hertil kommer, at et skifte fra dansk regulerede udbydere til uregulerede eller udenland-
ske udbydere, som ikke er omfattet af dansk regulering, vil indebære en svækkelse af for-
brugerbeskyttelsen.
Det bemærkes, at en afgiftsstigning på væddemål og onlinekasino vil fordre en dialog med
EU-Kommissionen, hvor EU-Kommissionen vil skulle afveje de forskellige hensyn bag
afgiftssatsen.
Side 3 af 3