Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1810559_0001.png
Notat
25. august 2017
J.nr. 17-1350558
Indsats
SKATs indsats i 1. halvår 2017 mod illegal indførsel og
handel med chokolade- og sukkervarer
Med baggrund i SAU alm. del spørgsmål 477 af 28. juni 2017 er SKAT blevet bedt om at
opdatere ”Redegørelse vedrørende SKATs kontrol med afgiftspligtige chokolade- og suk-
kervarer” jf. SAU alm. del – bilag 148 (samling 2015-16) med tal, bemærkninger og kon-
klusioner for 2016 og 1. halvår 2017.
Denne redegørelse beskriver SKATs kontrol i 1. halvår 2017 med afgiftspligtige choko-
lade- og sukkervarer, som indføres og handles i Danmark uden afregning eller med for-
kert afregning af danske punktafgifter. Beskrivelse af SKATs kontrol i 2016 fremgår af
særskilt notat.
Tallene for 1. halvår 2017 er trukket i SKATs systemer den 4. august 2017.
Hovedkonklusi oner
Afslutning af kontroller sker ikke jævnt over hele året. Det er derfor ikke muligt at sam-
menligne antallet af afsluttede kontroller, sager sendt til ansvarsvurdering og regulerings-
beløb i 1. halvår 2017 med tal fra tidligere år.
Det er SKATs vurdering, at de talmæssige resultater for 1. halvår 2017 er for spinkelt et
grundlag til at drage nye konklusioner i forhold til 2016. Der henvises derfor til redegø-
relse for 2016.
SKATs indsats i 1. halvår 2017
Antal gennemførte kontroller
Der blev i 1. halvår 2017 gennemført 356 kontroller. De fordeler sig på henholdsvis 14
private/ikke momsregistrerede, 102 registrerede detailhandlere, 124 uregistrerede detail-
handlere samt 116 grossister,
jf. tabel 1.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 477: Spm. om at tage initiativ til at orientere Skatteudvalget om SKATs indsats i 2016 og ligeledes om indsatsen i starten af 2017, jf. (SKATs indsats i 2015 mod illegal indførsel og handel med chokolade- og sukkervarer), til skatteministeren
1810559_0002.png
Tabel 1. Antal kontroller i 2017 (Januar - Juni) opdelt på handelsled og punktafgiftstype
Private og ure-
gistrerede
Chokolade- og
sukkerafgift
Dækningsafgift/
Chokolade- og
sukkervarer
Råstofafgift/
Nødder
Total
14
Detailhandlere regi-
Detailhandlere -
streret som varemod-
ikke registreret
tager
som varemodtager
82
100
Grossister/ Im-
portører
73
I alt
269
-
6
4
24
34
-
14
14
102
20
124
19
116
53
356
Kilde: SKAT
Anm.: Af de 356 kontroller omf atter 317 kontroller målrettet indsats mod illegal indf ørsel af punktaf gif tspligtige v arer. De
resterende 39 kontroller er gennemf ørt med andet hov edf ormål.
I hele 2016 blev der gennemført 794 kontroller, fordelt på henholdsvis 36 private/ikke-
momsregistrerede, 294 registrerede detailhandlere, 196 uregistrerede detailhandlere samt
268 grossister.
I forhold til tallene for 2016 er der sket en stigning i antallet af kontroller hos detailhand-
lere, som ikke er registreret som varemodtager. Det skyldes, at der i 2017 gennemføres en
nulpunktsmåling, som tager udgangspunkt i denne virksomhedsgruppe (se sidste afsnit i
denne redegørelse).
SKAT oplever fortsat, at mange virksomheder efter modtagelse af første bøde enten op-
hører eller flytter aktiviteterne over i et nyt selskab, eller lader et familiemedlem drive
virksomheden videre. Siden maj 2015 har SKAT haft en procedure, hvorefter virksomhe-
der, som har fået en skærpet ordensbøde, genbesøges tre uger efter bødesagens afgørelse.
Antal kontroller opdelt efter geografisk placering
De gennemførte kontroller er ikke ligelig fordelt over hele landet, da kontrolerfaringer fra
2016 og tidligere år har vist, at problemet med illegale chokolade- og sukkervarer ikke er
lige udbredt over hele landet.
Erfaringer fra 2015 og 2016 viser, at hovedparten af de uefterrettelige virksomheder er
beliggende øst for Storebælt. For at opnå den bedste udnyttelse af kontrolressourcerne er
hovedparten af kontrollerne i 1. halvår 2017 derfor gennemført i de mest risikobetonede
områder.
Der er således i 1 halvår 2017 fx gennemført 189 kontroller af chokolade- og sukkervare-
afgift i København og øvrige områder øst for Storebælt mod 80 kontroller vest for Store-
bælt, hvor SKATs erfaringer viser, at omfanget af illegal handel med chokolade og suk-
kervarer er mindre,
jf. tabel 2.
Side 2 af 8
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 477: Spm. om at tage initiativ til at orientere Skatteudvalget om SKATs indsats i 2016 og ligeledes om indsatsen i starten af 2017, jf. (SKATs indsats i 2015 mod illegal indførsel og handel med chokolade- og sukkervarer), til skatteministeren
1810559_0003.png
Tabel 2. Antal kontroller i 2017 (Januar - Juni) opdelt på geografisk placering
Chokolade- og
sukkervareafgift
København og Nordsjælland
Øvrige Sjælland samt Lolland og
Falster
Nordjylland
Midtjylland
Sydjylland & Fyn
Total
127
62
32
22
26
269
Dækningsafgift/
Chokolade- og
sukkervarer
17
3
-
5
9
34
Råstofafgift/
Nødder
22
14
5
4
8
53
I alt
166
79
37
31
43
356
Kilde: SKAT
Anm.: Af de 356 kontroller omf atter 317 kontroller målrettet indsats mod illegal indf ørsel af punktaf gif tspligtige v arer. De
resterende 39 kontroller er gennemf ørt med andet hov edf ormål.
Reguleringstallene for 2016 viser også at reguleringer vest for Storebælt er stigende. På
baggrund af tallene og tilbagemeldinger fra SKATs kontrolmedarbejdere er det SKATs
vurdering, at snyd med bland slik er et stigende problem vest for Storebælt. Denne vurde-
ring er indgået i SKATs geografiske planlægning af kontroller for 2017.
Antal kontroller sendt til ansvarsvurderi ng
I nogle tilfælde er der tale om simple fejl, andre gange er der tale om grov uagtsomhed el-
ler bevidst skatteunddragelse. For at foretage denne vurdering kan SKAT sende en afslut-
tet kontrolsag til såkaldt ansvarsvurdering.
De fleste kontrolsager, der sendes til ansvarsvurdering, er kontroller af chokolade- og
sukkerafgift. Således blev 124 kontroller vedrørende chokolade- og sukkervareafgiften
sendt til ansvarsvurdering i 1. halvår 2017,
jf. tabel 3.
Tabel 3. Antal kontroller der er oversendt til ansvarsvurdering i 2017 (Januar - Juni)
Chokolade- og
sukkervareafgift
Private og uregistrerede
Detailhandlere – registreret
som varemodtager
Detailhandlere - ikke registre-
ret som varemodtager
Grossister/ Importører
Total
Kilde: SKAT
Anm.: De i tabellen anf ørte 153 kontroller v edrører i alt 93 sager. Af disse sager v edrører 91 målrettet indsats mod illegal
indf ørsel af punktaf gif tspligtige varer.
Anm.: Tallene omf atter kontroller hv or den endelige af slutning af kontrollen er sket i 1. halv år 2017. Tallene omf atter desuden kontroller, som er
kontrolmæssigt af sluttet, men af venter udløb af klagef rist, før kontrollen kan sendes til ansv arsv urdering. Opgørelsen omf att er ligeledes kontroller i
sager, der er påklaget, og i sager hv or politiet skal bistå med en politimæssig ef terf orskning.
Dækningsafgift/
Chokolade- og suk-
kervarer
-
-
3
3
6
Råstof- af-
gift/ Nødder
-
6
11
6
23
I alt
8
50
60
35
153
8
44
46
26
124
I hele 2016 blev der sendt 309 kontroller vedrørende chokolade- og sukkervareafgifter til
ansvarsvurdering.
Side 3 af 8
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 477: Spm. om at tage initiativ til at orientere Skatteudvalget om SKATs indsats i 2016 og ligeledes om indsatsen i starten af 2017, jf. (SKATs indsats i 2015 mod illegal indførsel og handel med chokolade- og sukkervarer), til skatteministeren
1810559_0004.png
Antal straffe sager og samlet bødestørrel se
SKAT har i 2017 påbegyndt 48 straffesager, hvor afgiftskontrollen er påbegyndt og afslut-
tet i perioden mellem den 1. januar 2017 og den 30. juni 2017. 2 sager er henlagt, og 46 var
igangværende den 30. juni 2017.
Af disse 48 sager udgør 45 skærpede ordensbødesager, og tre sager vedrører unddragelse af
punktafgift.
Skærpede ordensbødesager omfatter sager, hvor formelle regler i chokoladeafgiftsloven er
overtrådt. Skærpede ordensbøder kan udstedes, uden at unddragelsen er opgjort.
Unddragelsessager er sager, hvor betingelserne er til stede for enten at udstede en bøde be-
regnet på grundlag af unddragelsens størrelse, eller idømme frihedsstraf og tillægsbøde ved
domstolene.
Af de 45 sager, som vedrører skærpede ordensbøder, er to henlagt. De øvrige er berostillet,
indtil der er ført et antal prøvesager, hvor domstolene har taget stilling til det skærpede bø-
deniveau, der er fastsat i forarbejderne til lov nr. 1554 af 13. december 2016 om ændring af
chokoladeafgiftsloven. Rigsadvokaten skal på grundlag af disse domme godkende bødeni-
veauet i de sager, der i fremtiden kan sluttes administrativt af SKAT.
Af de 45 sager vedrører 43 sager førstegangsforseelser, og to vedrører tredjegangsforseel-
ser,
jf. tabel 4.
Tabel 4. Oversigt over skærpede ordensbøder på chokoladeafgift 201 7
Samlet antal
sager
Afsluttede
30.06.17
Igangvæ-
rende
30.06.17*
Total
2
Forseelsesgang
1.
2.
3.
4.
gang gang gang gang
2
-
-
-
Afgiftstype
Dæk-
Slik
ning
Råstof
2
-
-
Beløb
I alt (kr.)
0
43
45
41
43
-
-
2
2
-
-
39
41
12
12
2
2
0
De tre sager om unddragelse af chokoladeafgift er ikke afsluttet i perioden mellem den 1.
januar 2017 og den 30. juni 2017,
jf. tabel 5.
Side 4 af 8
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 477: Spm. om at tage initiativ til at orientere Skatteudvalget om SKATs indsats i 2016 og ligeledes om indsatsen i starten af 2017, jf. (SKATs indsats i 2015 mod illegal indførsel og handel med chokolade- og sukkervarer), til skatteministeren
1810559_0005.png
Tabel 5. Unddragelse af chokoladeafgift 2017
Sagsstatus
Afsluttede
30.06.17
Igangværende
30.06.17*
Total
Kilde: SKAT
* Én af sagerne indeholder f lere af gif tstyper, hv orfor summen af igangv ærende sager er mindre end optællingen af de en-
kelte af gif tstyper.
Samlet antal sager
Råstof
-
3
3
-
-
-
Afgiftstype
Dækning
-
1
1
Slik
-
3
3
De opgjorte tal angiver kun sammenhængen mellem kontroller og ansvarsvurderinger,
der påbegyndes og afsluttes i samme indkomstår. Tallene viser derfor ikke det samlede
antal afsluttede straffesager på området.
Dette skyldes, at straffesagen først starter efter kontrolsagens afslutning. De forhold, der i
et år blev konstateret i forbindelse med SKATs kontrol, vil først senere føre til fastsæt-
telse af en sanktion. Tidspunkterne for kontrollens afslutning og den senere strafferetslige
vurdering er derfor forskudt. Dette vil særligt være tilfældet i de sager, der skal overgives
til Politi- og anklagemyndigheden med henblik på, at straffesagerne indbringes for dom-
stolene.
SKAT har i alt afsluttet 72 straffesager indenfor området i perioden mellem den 1. januar
2017 og den 30. juni 2017. Heraf er 47 sager sluttet med skærpede ordensbøder, og 25 sa-
ger er unddragelsessager. SKAT har i 2017 udstedt skærpede ordensbøder for et samlet
bødebeløb på 237.500 kr. Unddragelsesbøder udgør i alt 361.000 kr.
Reguleringsbel øb og nettoprovenu
Når SKAT gennemfører kontroller, kan det resultere i reguleringer af afgiftsgrundlaget.
Det kan i visse tilfælde medføre øget skattebetaling (merprovenu). Der er i 1. halvår 2017
sket en beløbsmæssig regulering på ca. 19,4 mio. kr., mens der har været et nettoprovenu
på ca. 18 mio. kr.,
jf. tabel 6.
Reguleringsbeløb er udtryk for de korrektioner, SKAT foreta-
ger. Reguleringsbeløbet er opgjort som summen af efterbetalinger tillagt tilbagebetalinger.
Nettoprovenu er udtryk for forskellen mellem efterbetalinger og tilbagebetalinger.
I hele 2016 blev der foretaget beløbsmæssige reguleringer på 92,2 mio. kr., mens der er
opgjort et nettoprovenu på 67,7 mio. kr.
Side 5 af 8
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 477: Spm. om at tage initiativ til at orientere Skatteudvalget om SKATs indsats i 2016 og ligeledes om indsatsen i starten af 2017, jf. (SKATs indsats i 2015 mod illegal indførsel og handel med chokolade- og sukkervarer), til skatteministeren
1810559_0006.png
Tabel 6. Reguleringsbeløb og nettoprovenu (kr.) i 2017 (Januar - Juni) opdelt på handelsled og punktafgiftstype
Reguleringsbeløb i kr.
Nettoprovenu i kr.
Chokolade- og
sukkervareafgift
Dækningsafgift/
Chokolade- og
sukkervarer
Råstof- afgift/
Nødder
I alt
Chokolade- og
sukkervareafgift
Dækningsafgift/
Chokolade- og
sukkervarer
Råstof- af-
gift/ Nød-
der
I alt
Private og uregistrerede
843.882
-
-
843.882
843.882
-
-
843.882
Detailhandlere – registre-
ret som varemodtager
Detailhandlere - ikke regi-
streret som varemodtager
Grossister/ Importører
Total
Kilde: SKAT
3.501.501
140.303
15.788
3.657.592
2.742.599
140.303
10.656
2.893.558
4.524.118
8.629.359
17.498.860
445
1.208.132
1.348.880
16.070
546.948
578.806
4.540.633
10.384.439
19.426.546
4.524.118
8.152.899
16.263.498
445
1.092.324
1.233.072
16.070
432.470
459.196
4.540.633
9.677.693
17.955.766
Anm.: Af det samlede reguleringsbeløb på 19.426.546 kr. vedrører 18.145.453 kr. målrettet indsats mod illegal indførsel af punktafgiftspligtige varer. Af det samlede nettoprovenu på
17.955.766 kr. vedrører 17.707.701 kr. målrettet indsats mod illegal indførsel af punktafgiftspligtige varer.
Afslutning af de forskellige typer af kontroller sker ikke jævnt over hele året. Det er der-
for ikke muligt at sammenligne reguleringsbeløbene for i 1. halvår 2017 med tal fra tidli-
gere år. Det kan ikke på baggrund af tallene for 1. halvår 2017 konkluderes, at den uefter-
rettelige del af branchen er blevet mindre. SKATs kontrolmedarbejdere har meldt tilbage,
at de ikke oplever et fald i uefterretteligheden.
Det hører med til det foreløbige billede, at der i 2017 gennemføres en nulpunktsmåling
(se sidste afsnit i denne redegørelse), som er rettet mod nyregistrerede detailvirksomhe-
der, som ikke er registreret som varemodtager. Denne type kontroller medfører erfarings-
vis meget små reguleringer. Der blev ikke gennemført nulpunktsmåling i 2016.
SKAT gennemførte i juni måned en større kontrolaktion i samarbejde med Fødevaresty-
relens rejsehold. Sagerne fra denne aktion er stadig under behandling og indgår derfor
ikke i opgørelsen.
SKATs kontroller viser fortsat, at de største reguleringer sker ved kontroller hos grossi-
ster/importører.
SKAT fastholder den øgede fokus på grossister og registrerede varemodtager i 2017.
Det er dog nødvendigt fortsat at have fokus på detailhandlere, som ikke er registreret som
varemodtager, da disse er aftagere af grossisternes varer. Uden kontroltryk på detailhand-
lerne og dermed opdagelsesrisiko kan en større andel af detailhandlerne føle sig fristet til
at tage illegale varer ind i deres varesortiment.
Det bemærkes, at formålet med kontrollerne er at mindske skattegabet. Derfor er højere
reguleringsbeløb ikke det eneste succeskriterium.
Side 6 af 8
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 477: Spm. om at tage initiativ til at orientere Skatteudvalget om SKATs indsats i 2016 og ligeledes om indsatsen i starten af 2017, jf. (SKATs indsats i 2015 mod illegal indførsel og handel med chokolade- og sukkervarer), til skatteministeren
1810559_0007.png
Reguleringsbel øb og nettoprovenu opdelt efter geografisk placering
SKAT har i 1. halvår 2017 regulereret for ca. 15,9 mio. kr. øst for Storebælt mod 3,5 mio.
kr. vest for Storebælt.
jf. tabel 7.
Størstedelen af reguleringerne er foretaget øst for Store-
bælt, hvor SKAT har konstateret den største illegale indførsel af punktafgiftspligtige va-
rer. Dette skyldes, at flere store grossistvirksomheder og store registrerede detailforretnin-
ger findes øst for Storebælt.
Tabel 7. Reguleringsbeløb og nettoprovenu (kr.) i 2017 (Januar – Juni) opdelt på geografisk placing
Reguleringsbeløb i kr.
Chokolade- og
sukkervareafgift
Dækningsafgift/ Cho-
kolade- og sukkerva-
rer
Råstof- afgift/
Nødder
I alt
Chokolade- og
sukkervareafgift
Nettoprovenu i kr.
Dækningsafgift/ Cho-
kolade- og sukkervarer
Råstof- afgift/
Nødder
I alt
København og Nord-
sjælland
Øvrige Sjælland samt
Lolland og Falster
Nordjylland
Midtjylland
Sydjylland & Fyn
Total
Kilde: SKAT
13.815.093
41.547
429.930
14.286.570
13.399.657
41.547
424.798
13.866.002
1.466.128
974.909
385.640
857.090
17.498.860
57.904
-
140.681
1.108.748
1.348.880
139.785
1.496
4.934
2.661
578.806
1.663.817
976.405
531.255
1.968.499
19.426.546
1.405.616
974.907
-373.772
857.090
16.263.498
-57.904
-
140.681
1.108.748
1.233.072
25.307
1.496
4.934
2.661
459.196
1.373.019
976.403
-228.157
1.968.499
17.955.766
Anm.: Af det samlede reguleringsbeløb på 19.426.546 kr. vedrører 18.145.453 kr. målrettet indsats mod illegal indførsel af punktafgiftspligtige varer. Af det samlede nettoprovenu på
17.955.766 kr. vedrører 17.707.701 kr. målrettet indsats mod illegal indførsel af punktafgiftspligtige varer.
I hele 2016 blev der reguleret for ca. 63,3 mio. kr. øst for Storebælt og 28,9 mio. kr. vest
for Storebælt.
Nulpunktsmåli nger
SKAT gennemførte i 2014 og 2015 såkaldte nulpunktsmålinger for at måle nye virksom-
heders efterretlighed. Nulpunktsmålingerne blev gennemført ved at kontrollere, om der i
100 tilfældigt udvalgte nyregistrerede detailforretninger fandtes punktafgiftspligtige varer,
der ikke var betalt afgift af.
I 2015 blev der foretaget regulering eller udstedt påbud i forbindelse med ca. 42 pct. af de
gennemførte kontroller. Tallet for 2014 lå på ca. 36 pct.
Tallene viste, at kontrolindsatsen trods stigning i både antal kontroller og størrelsen af re-
guleringsbeløbene ikke har haft den ønskede effekt på antallet af detailforretninger, som
sælger punktafgiftspligtige varer uden, at der er betalt korrekt afgift.
Nulpunktsmålingen gennemføres i forhold til samtlige punktafgiftspligtige varer, som fin-
des i de kontrollerede virksomheder og ikke kun i forhold til varer omfattet af chokolade-
afgiftsloven.
Der blev ikke gennemført en nulpunktsmåling i 2016. SKAT gennemfører nulpunktsmå-
ling igen i 2017.
Side 7 af 8
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 477: Spm. om at tage initiativ til at orientere Skatteudvalget om SKATs indsats i 2016 og ligeledes om indsatsen i starten af 2017, jf. (SKATs indsats i 2015 mod illegal indførsel og handel med chokolade- og sukkervarer), til skatteministeren
1810559_0008.png
I forbindelse med kontrol i de nyregistrerede virksomheder oplever SKATs kontrolmed-
arbejdere i stigende grad, at de møder allerede kendte personer. Der er juridisk set tale om
nye virksomheder, men det er de samme personer, som fortsat driver virksomhederne.
Ejerskabet er blot flytter til et andet familiemedlem eller over i selskabsform (IVS og
ApS). Der er således reelt set ikke tale om nyregistrerede virksomheder.
Udviklingen har gjort, at resultatet af nulpunktsmålingen for 2017 skal tages med et vist
forbehold. SKAT overvejer, om der fremadrettet kan udvikles en anden metode til måling
af efterretteligheden.
Side 8 af 8