Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1810558_0001.png
Notat
25. august 2017
J.nr. 17-1350558
Indsats
SKATs indsats i 2016 mod illegal indførsel og handel
med chokolade- og sukkervarer
Med baggrund i SAU alm. del spørgsmål 477 af 28. juni 2017 er SKAT blevet bedt om at
opdatere ”Redegørelse vedrørende SKATs kontrol med afgiftspligtige chokolade- og suk-
kervarer”, jf. SAU alm. del – bilag 148 (samling 2015-16) med tal, bemærkninger og kon-
klusioner for 2016 og 1. halvår 2017.
Denne redegørelse beskriver SKATs kontrol i 2016 med afgiftspligtige chokolade- og
sukkervarer, som indføres og handles i Danmark uden afregning eller med forkert afreg-
ning af danske punktafgifter. Beskrivelse af SKATs kontrol i 1. halvår 2017 fremgår af
særskilt notat.
Tallene i denne redegørelse er trukket i SKATs systemer den 9. august 2017. Da de sager,
som danner grundlag for talmaterialet, løbende gennemgår justeringer, er tallene i denne
redegørelse ikke i alle tilfælde direkte sammenlignelige med tal, som er anvendt i forbin-
delse med besvarelse af andre henvendelser.
Hovedkonklusi oner
SKAT arbejder løbende på at forbedre kontrolmetoderne på indsatsområdet for at blive
bedre til at målrette kontrolindsatsen.
Seneste skøn for skattegabet på den samlede illegale indførsel af afgiftspligtige varer, her-
under gabet vedrørende illegal indførsel af afgiftspligtig chokolade- og sukkervarer, frem-
går af
Kontrolaktiviteter 2016.
Der er ikke foretaget et opdateret skøn, siden udarbejdelsen
af SAU alm. del bilag 148 (Skatteudvalget 2015-2016), hvor det blev opgjort til ca. 200
mio. kr. Den andel af skattegabet, som udgøres af den illegale indførelse af afgiftspligtige
chokolade- og sukkervarer blev opgjort til 40 mio. kr.
I løbet af efteråret vil skattegabet for illegal indførsel af afgiftspligtige varer bliver opdate-
ret. Skønnet udarbejdes på baggrund af den senest offentliggjort grænsehandelsrapport
samt SKATs kontroller.
Denne redegørelse indeholder tal for antallet af kontroller, ansvarsvurderinger, straffesa-
ger og reguleringer. På baggrund af redegørelsen er det muligt at konkludere følgende:
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 477: Spm. om at tage initiativ til at orientere Skatteudvalget om SKATs indsats i 2016 og ligeledes om indsatsen i starten af 2017, jf. (SKATs indsats i 2015 mod illegal indførsel og handel med chokolade- og sukkervarer), til skatteministeren
1810558_0002.png
Kontrol:
Der er i 2016 sket en stigning i antallet af gennemførte kontroller i indsatsen
mod illegal handel med chokolade- og sukkervarer. Samtidig er der sket en stigning i de
gennemførte reguleringsbeløb.
Virksomhedernes svigsmetoder er under konstant udvikling. SKATs erfaringer fra 2016
viser, at svigsmetoderne hos specielt grossister og registrerede varemodtagere er blevet så
avancerede og vanskelige at afsløre og dokumentere, at kontroller mod disse typer af virk-
somheder bliver mere tidskrævende.
På trods af en stigning i kontroltrykket oplever SKAT, at den forholdsmæssige andel af
virksomheder, der overgives til ansvarsvurdering, er stigende.
Indsatsen i 2015 og 2016 indikerer, at SKAT kan opnå en større effekt af kontrolindsat-
sen ved at rette den mod engroshandlere og detailhandlere registreret som varemodtagere
(herefter omtalt som
registrerede detailhandlere).
Derfor vil SKAT i 2017 fastholde den øgede
fokus over for særligt disse virksomhedstyper.
Med en øget kontrolindsats mod grossister er det målet at reducere grossisternes leveran-
cer til detailforretninger af chokolade- og sukkervarer uden korrekt afregning af afgift.
Når opgørelse af reguleringsbeløb for hele 2017 foreligger vil der være grundlag for at
vurdere, om den øgede fokus på grossister i 2015 og 2016 har resulteret i, at færre detail-
forretninger sælger chokolade- og sukkervarer uden korrekt afregning af afgift.
SKAT har konstant fokus på trends og svigsmønstre, så kontrolindsatsen fortsat er mål-
rettet mod de områder og metoder, som har størst effekt.
Geografi:
Handel med illegale chokolade- og sukkervarer er ikke lige udbredt over hele
landet. Hovedparten af de uefterrettelige virksomheder er fortsat beliggende øst for Sto-
rebælt, hvilket bl.a. skyldes, at detailhandelsstrukturen er anderledes. SKAT har for 2016
oplevet en stigning i reguleringsbeløb hos virksomheder beliggende vest for Storebælt,
hvilket indikerer, at problemet med illegal handel med chokolade- og sukkervarer er ble-
vet en landsdækkende udfordring.
For at opnå den bedste udnyttelse af kontrolressourcerne vil hovedparten af kontrollerne
også fremadrettet blive gennemført i de mest risikobetonede områder. Samtidig har
SKAT konstant fokus på den geografiske udvikling på området og foretager en løbende
tilpasning af den geografiske spredning af kontrolindsatsen.
Gentagende overtrædelser:
SKAT oplever, at ca. hver tredje virksomhed efter modta-
gelse af første bøde enten ophører, flytter aktiviteterne over i et nyt selskab, eller lader et
familiemedlem drive virksomheden videre. SKAT har desuden konstateret, at 57 pct. af
de virksomheder, der tidligere har overtrådt chokolade- og afgiftsloven, fortsætter med at
overtræde lovgivningen.
Side 2 af 9
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 477: Spm. om at tage initiativ til at orientere Skatteudvalget om SKATs indsats i 2016 og ligeledes om indsatsen i starten af 2017, jf. (SKATs indsats i 2015 mod illegal indførsel og handel med chokolade- og sukkervarer), til skatteministeren
1810558_0003.png
Afgiftsstigninger:
SKAT kan ikke dokumentere, at den øgede illegale handel med cho-
kolade- og sukkervarer alene skyldes tidligere års afgiftsstigninger på chokolade- og suk-
kervarer. Men da chokolade- og sukkervarer ikke er belagt med afgift i vores nabolande,
formoder SKAT, at størrelsen af de danske afgifter er det væsentligste incitament til ille-
gal indførsel af chokolade- og sukkervarer fra Sverige og Tyskland.
SKATs indsats i 2016
Antal gennemførte kontroller
Der blev i 2016 gennemført 794 kontroller. De fordeler sig på henholdsvis 36 pri-
vate/ikke momsregistrerede, 294 registrerede detailhandlere, 196 uregistrerede detailhand-
lere samt 268 grossister,
jf. tabel 1
Tabel 1. Antal kontroller i 2016 opdelt på handelsled og punktafgiftstype
Detailhandlere
Detailhandlere
Private og
- ikke registre- Grossister/ Im-
registreret som
uregistrerede
ret som vare-
portører
varemodtager
modtager
Chokolade- og sukker-
afgift
Dækningsafgift/ Cho-
kolade- og sukkervarer
Råstofafgift/ Nødder
Total
35
-
1
36
228
31
35
294
175
4
17
196
213
27
28
268
I alt
651
62
81
794
Kilde: SKAT
Anm.: Af de 794 kontroller omf atter 700 kontroller målrettet indsats mod illegal indf ørsel af punktaf gif tspligtige v arer. De
resterende 94 kontroller er gennemf ørt med andet hov edf ormål.
Til sammenligning blev der i 2015 gennemført 715 kontroller, fordelt på henholdsvis 12
private/ikke-momsregistrerede, 194 registrerede detailhandlere, 275 uregistrerede detail-
handlere samt 234 grossister.
Siden maj 2015 har SKAT haft en procedure, hvorefter virksomheder, som har fået en
skærpet ordensbøde for overtrædelse af chokoladeafgiftsloven, genbesøges efter tre uger.
I 2016 har SKAT konstateret, at det ikke har været muligt at gennemføre genbesøg i 33
pct. af disse virksomheder. Det skyldes primært, at de enten er ophørt, flytter aktivite-
terne over i et nyt selskab eller lader et familiemedlem drive virksomheden videre efter
modtagelse af første bøde. SKATs genbesøg i de forsættende virksomheder har vist, at 57
pct. fortsætter med at overtræde lovgivningen i en sådan grad, at de overgives til fornyet
ansvarsvurdering.
Antal kontroller opdelt efter geografisk placering
De gennemførte kontroller er ikke ligelig fordelt over hele landet, da kontrolerfaringer fra
2015 og tidligere år har vist, at problemet med illegale chokolade- og sukkervarer ikke er
lige udbredt over hele landet.
Erfaringer fra 2015 viser, at hovedparten af de uefterrettelige virksomheder er beliggende
øst for Storebælt. For at opnå den bedste udnyttelse af kontrolressourcerne er hovedpar-
ten af kontrollerne i 2016 derfor gennemført i de mest risikobetonede områder.
Side 3 af 9
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 477: Spm. om at tage initiativ til at orientere Skatteudvalget om SKATs indsats i 2016 og ligeledes om indsatsen i starten af 2017, jf. (SKATs indsats i 2015 mod illegal indførsel og handel med chokolade- og sukkervarer), til skatteministeren
1810558_0004.png
Der er således gennemført 345 kontroller af chokolade- og sukkervareafgift i København
og Nordsjælland mod 52 i Nordjylland, hvor SKATs erfaringer fra 2015 viser, at omfan-
get af illegal handel med chokolade og sukkervarer er mindre,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Antal kontroller i 2016 opdelt på geografisk placering
Chokolade- og
sukkervareafgift
København og Nordsjælland
Øvrige Sjælland samt Lolland
og Falster
Nordjylland
Midtjylland
Sydjylland & Fyn
Total
Kilde: SKAT
Anm.: Af de 794 kontroller omf atter 700 kontroller målrettet indsats mod illegal indf ørsel af punktaf gif tspligtige v arer. De
resterende 94 kontroller er gennemf ørt med andet hov edf ormål.
Dækningsafgift/
Chokolade- og
sukkervarer
9
15
13
5
20
62
Råstofafgift/
Nødder
24
14
7
15
21
81
I alt
378
188
72
70
86
794
345
159
52
50
45
651
På baggrund af reguleringsbeløbene for 2016 (jf.
tabel 7)
og tilbagemeldinger fra SKATs
kontrolmedarbejdere er det SKATs vurdering, at snyd med bland selv slik fortsat er mest
udbredt øst for Storebælt.
Reguleringsbeløbene for 2016 (jf.
tabel 7)
viser også, at reguleringer vest for Storebælt er
stigende. På baggrund af tallene og tilbagemeldinger fra SKATs kontrolmedarbejdere er
det SKATs vurdering, at snyd med bland selv slik er et stigende problem vest for Store-
bælt. Denne vurdering er indgået i SKATs geografiske planlægning af kontroller for 2017.
Antal kontroller sendt til ansvarsvurderi ng
I nogle tilfælde er der tale om simple fejl. Andre gange er der tale om grov uagtsomhed
eller bevidst skatteunddragelse. For at foretage denne vurdering kan SKAT sende en af-
sluttet kontrolsag til ansvarsvurdering.
De fleste kontrolsager, der sendes til ansvarsvurdering, er kontroller af chokolade- og
sukkerafgift. Således blev 309 kontroller vedrørende chokolade- og sukkervareafgiften
sendt til ansvarsvurdering i 2016,
jf. tabel 3.
Til sammenligning blev der sendt 197 kontroller vedrørende chokolade- og sukkervareaf-
gifter til ansvarsvurdering i 2015.
Stigningen i sager oversendt til ansvarsvurdering skyldes at SKATs kontrolmedarbejdere
har vurderet, at et stigende antal af efterbetalingssagerne skyldes enten grov uagtsomhed
eller fortsæt.
Side 4 af 9
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 477: Spm. om at tage initiativ til at orientere Skatteudvalget om SKATs indsats i 2016 og ligeledes om indsatsen i starten af 2017, jf. (SKATs indsats i 2015 mod illegal indførsel og handel med chokolade- og sukkervarer), til skatteministeren
1810558_0005.png
Tabel 3. Antal kontroller der er oversendt til ansvarsvurdering i 2016
Dækningsafgift/ Cho-
Chokolade- og suk-
kolade- og sukkerva-
kervareafgift
rer
Private og uregistre-
rede
Detailhandlere – regi-
streret som varemodta-
ger
Detailhandlere - ikke re-
gistreret som varemod-
tager
Grossister/ Importører
Total
Kilde: SKAT
Anm.: De i tabellen anf ørte 342 kontroller v edrører i alt 233 sager. Af disse sager v edrører 220 målrettet indsats mod illega l
indf ørsel af punktaf gif tspligtige varer.
Anm.: Tallene omf atter kontroller hv or den endelige af slutning af kontrollen er sket i 2016. Tallene omf atter desuden kontrol ler, som er
kontrolmæssigt af sluttet, men af venter udløb af klagef rist, før kontrollen kan sendes til ansv arsv urdering. Opgørelsen omf atter ligele-
des kontroller i sager, der er påklaget, og i sager hv or politiet skal bistå med en politimæssig ef terf orskning.
Råstofafgift/ Nød-
der
1
8
7
7
23
I alt
20
111
101
110
342
19
103
92
95
309
-
-
2
8
10
Antal straffe sager og samlet bødestørrel se
SKAT har i 2016 påbegyndt 99 straffesager, hvor afgiftskontrollen er påbegyndt og af-
sluttet i 2016. 25 sager var afsluttet, og 74 var igangværende den 31. december 2016.
Af disse 99 sager udgør 68 sager såkaldte ”skærpede ordensbødesager”, og 31 sager ved-
rører unddragelse af punktafgift.
Skærpede ordensbødesager omfatter sager, hvor formelle regler i chokoladeafgiftsloven er
overtrådt. Skærpede ordensbøder kan udstedes, uden at unddragelsen er opgjort.
Unddragelsessager er sager, hvor betingelserne er til stede for enten at udstede en bøde
beregnet på grundlag af unddragelsens størrelse, eller idømme frihedsstraf og tillægsbøde
ved domstolene.
Af de 68 sager vedrørende skærpede ordensbøder er 20 afsluttet i 2016, heraf er 19 afslut-
tet med bøde, og i én sag er der givet en henstilling. Der er udstedt skærpede ordensbøder
med et samlet bødebeløb på 132.500 kr.
Af de 68 sager vedrører 44 sager førstegangsforseelser, 17 vedrører andengangsforseelser,
fire vedrører tredjegangsforseelser og tre vedrører fjerdegangsforseelser,
jf. tabel 4.
Side 5 af 9
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 477: Spm. om at tage initiativ til at orientere Skatteudvalget om SKATs indsats i 2016 og ligeledes om indsatsen i starten af 2017, jf. (SKATs indsats i 2015 mod illegal indførsel og handel med chokolade- og sukkervarer), til skatteministeren
1810558_0006.png
Tabel 4. Oversigt over skærpede ordensbøder på chokoladeafgift 2016
Samlet antal
sager
Afsluttede
31.12.16
Igangvæ-
rende
31.12.16*
Total
Kilde: SKAT
* Nogle sager indeholder f lere af gif tstyper, hvorfor summen af igangv ærende sager er mindre end optællingen af de enkelte
af gif tstyper.
** Niv eau f or bødepraksis v edrørende f jerdegangsf orseelser f astlægges af domstolene og godkendes af Rigsadv okaten.
1.
gang
13
Forseelsesgang
2.
3.
4.
gang gang gang
6
1
-
Afgiftstype
Dæk-
Slik
ning
Råstof
19
-
1
Beløb
I alt (kr.)
132.500
20
48
68
31
44
11
17
3
4
3**
3**
44
63
2
2
6
7
132.500
Fem af de 31 sager om unddragelse af punktafgift er afsluttet, heraf er én afsluttet med
bøde, én med henstilling, og tre er henlagt. 26 var igangværende 31. december 2016
jf. ta-
bel 5.
Tabel 5. Unddragelse af chokoladeafgift 2016
Afgiftstype
Sagsstatus
Afsluttede
31.12.16*
Igangværende
31.12.16*
Total
Kilde: SKAT
* Nogle sager indeholder f lere af gif tstyper, hv orfor summen af igangv ærende sager er mindre end optællingen af de enkelte
af gif tstyper.
Samlet antal sager
Råstof
5
26
31
1
5
6
Dækning
1
1
2
Slik
4
22
26
De opgjorte tal angiver kun sammenhængen mellem kontroller og ansvarsvurderinger,
der påbegyndes og afsluttes i samme indkomstår. Tallene viser derfor ikke det samlede
antal afsluttede straffesager på området. Det skyldes, at straffesagen først starter efter
kontrolsagens afslutning. De forhold, der i et år blev konstateret i forbindelse med
SKATs kontrol, vil først senere føre til fastsættelse af en sanktion. Tidspunkterne for
kontrollens afslutning og den senere strafferetslige vurdering er derfor forskudt. Dette vil
særligt være tilfældet i de sager, der skal overgives til Politi- og anklagemyndigheden med
henblik på, at straffesagerne indbringes for domstolene.
SKAT har i alt afsluttet 101 straffesager indenfor området i 2016. Heraf er 65 skærpede
ordensbøder, og 36 vedrører unddragelse af punktafgift. Flertallet af ordensbødesager
vedrører kontroller foretaget i 2015 og 2016. SKAT har i 2016 udstedt skærpede ordens-
bøder for et samlet bødebeløb på 460.000 kr. Unddragelsesbøder, herunder tillægsbøder i
forbindelse med frihedsstraffe, udgør i alt 6.811.950 kr.
Side 6 af 9
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 477: Spm. om at tage initiativ til at orientere Skatteudvalget om SKATs indsats i 2016 og ligeledes om indsatsen i starten af 2017, jf. (SKATs indsats i 2015 mod illegal indførsel og handel med chokolade- og sukkervarer), til skatteministeren
1810558_0007.png
Reguleringsbel øb og nettoprovenu
Når SKAT gennemfører kontroller, kan det resultere i reguleringer af afgiftsgrundlaget.
Det kan i visse tilfælde medføre øget skattebetaling (merprovenu). Der er i 2016 sket en
beløbsmæssig regulering på knap 92,2 mio. kr., mens der har været et nettoprovenu på ca.
67,7 mio. kr.,
jf. tabel 6.
Reguleringsbeløb er udtryk for de korrektioner, SKAT foretager.
Reguleringsbeløbet er opgjort som summen af efterbetalinger tillagt tilbagebetalinger.
Nettoprovenu er udtryk for forskellen mellem efterbetalinger og tilbagebetalinger.
Tabel 6. Reguleringsbeløb og nettoprovenu (kr.) i 2016 opdelt på handelsled og punktafgiftstype
Reguleringsbeløb i kr.
Chokolade-
og sukker-
vareafgift
Priv ate og uregi-
strerede
Detailhandlere –
registreret som
v aremodtager
Detailhandlere -
ikke registreret
som v aremodta-
ger
Grossister/ Im-
portører
792.749
Dækningsaf-
gift/ Choko-
lade- og suk-
kervarer
-
Råstof-
afgift/
Nødder
7.493
Chokolade-
og sukker-
vareafgift
792.749
Nettoprovenu i kr.
Dæknings-
afgift/ Cho-
kolade- og
sukkervarer
-
Råstof-
afgift/
Nødder
7.493
I alt
I alt
800.242
800.242
23.789.321
8.447.943
844.601
33.081.865
4.215.817
7.759.689
-749.045
11.226.461
4.760.391
7.492
722.532
5.490.415
4.760.391
7.492
722.532
5.490.415
41.375.847
10.416.260
1.062.701
52.854.808
40.404.459
10.415.218
-616.165
50.203.512
Total
Kilde: SKAT
70.718.308
18.871.695
2.637.327
92.227.330
50.173.416
18.182.399
-635.185
67.720.630
Anm.: Af det samlede reguleringsbeløb på 92.227.330 kr. v edrører 67.546.957 kr. målrettet indsats mod illegal indf ørsel af pu nktaf gif ts-
pligtige v arer. Af det samlede nettoprov enu på 67.720.630 kr. v edrører 44.977.301 kr. målrettet indsats mod illegal indf ørsel af punktaf -
gif tspligtige v arer.
Til sammenligning er der i 2015 foretaget beløbsmæssige reguleringer på 68,3 kr., mens
der er opgjort et nettoprovenu på ca. 62,2 mio. kr.
SKATs kontroller viser, at de største reguleringer sker i kontroller hos grossister/impor-
tører samt hos registrerede detailhandlere.
Den store forskel mellem reguleringsbeløb og nettoprovenu hos detailhandlere registreret
som varemodtagere skyldes et stort tilbagebetalingsbeløb til en stor landsdækkende detail-
handelskæde.
SKAT har oplevet en tendens til, at store detailhandlere lader sig registrere som varemod-
tagere. Det betyder, at disse forretninger i en vis grad fravælger grossister og i stedet selv
indfører en væsentlig del af forretningens varer.
SKAT fastholder den øgede fokus på grossister og registrerede varemodtager i 2017.
Side 7 af 9
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 477: Spm. om at tage initiativ til at orientere Skatteudvalget om SKATs indsats i 2016 og ligeledes om indsatsen i starten af 2017, jf. (SKATs indsats i 2015 mod illegal indførsel og handel med chokolade- og sukkervarer), til skatteministeren
1810558_0008.png
Det er dog nødvendigt fortsat at have fokus på detailhandlere, som ikke er registreret som
varemodtager, da disse er aftagere af grossisternes varer. Uden kontroltryk på detailhand-
lerne og dermed opdagelsesrisiko kan en større andel af detailhandlerne føle sig fristet til
at tage illegale varer ind i deres varesortiment.
Det bemærkes, at formålet med kontrollerne er at mindske skattegabet. Derfor er højere
reguleringsbeløb ikke det eneste succeskriterium. Målet med SKATs kontroller er at
skabe varige strukturændringer og derved forbedre regelefterlevelsen. Det sker blandt an-
det ved at fokusere indsatsen der, hvor der er effekt.
Reguleringsbel øb og nettoprovenu opdelt efter geografisk placering
SKAT har regulereret for ca. 63 mio. kr. øst for Storebælt mod 28,9 mio. kr. vest for Sto-
rebælt,
jf. tabel 7.
Størstedelen af reguleringerne er foretaget øst for Storebælt, hvor SKAT
har konstateret den største illegale indførsel af punktafgiftspligtige varer. Det skyldes, at
flere store grossistvirksomheder og store registrerede detailforretninger findes på Sjæl-
land, og at det er disse virksomhedstyper, som SKATs kontroller primært retter sig mod.
Tabel 7. Reguleringsbeløb og nettoprovenu (kr.) i 2016 opdelt på geografisk placering
Reguleringsbeløb i kr.
Chokolade-
og sukker-
vareafgift
København
og Nordsjæl-
land
Øvrige Sjæl-
land samt
Lolland og
Falster
Nordjylland
Midtjylland
Sydjylland &
Fyn
Total
Kilde: SKAT
Anm.: Af det samlede reguleringsbeløb på 92.227.330 kr. v edrører 67.546.957 kr. målrettet indsats mod illegal indf ørsel af punktaf gif tspligtige
v arer. Af det samlede nettoprov enu på 67.720.630 kr. v edrører 44.977.301 kr. målrettet indsats mod illegal indf ørsel af punkt af giftspligtige
v arer.
Dæknings-
afgift/ Cho-
kolade- og
sukkervarer
Råstof-
afgift/
Nødder
I alt
Choko-
lade- og
sukkerva-
reafgift
Nettoprovenu i kr.
Dæknings-
afgift/ Cho- Råstof-
kolade- og
afgift/
sukkerva- Nødder
rer
1.065.905
I alt
45.634.903
1.587.981 1.663.361
48.886.245
25.805.817
163.303
27.035.025
11.046.168
2.825.556
7.987.778
3.223.903
3.335.933
2.286.703
449.251
11.211.827
34.897
14.416.998
10.346.344
11.040
47.373
5.123.299
8.484.402
2.809.574
7.987.778
3.331.533
2.125.909
449.251
-7.171
13.670.706
-11.040
47.373
4.924.443
8.484.402
880.656
15.316.386
3.223.903 11.209.801
-827.650
13.606.054
70.718.308
18.871.695 2.637.327 92.227.330 50.173.416 18.182.399
-635.185 67.720.630
Den store forskel mellem reguleringsbeløb og nettoprovenu hos virksomheder i Køben-
havn og Nordsjælland skyldes den før omtalte tilbagebetaling i én enkelt sag.
Til sammenligning er der i 2015 reguleret for ca. 57,6 mio. kr. øst for Storebælt mod ca.
10,7 mio. kr. vest for Storebælt.
Den største stigning i reguleringer og nettoprovenu er sket i Jylland og på Fyn. På bag-
grund at stigningerne og tilbagemeldinger fra SKATs kontrolmedarbejdere er det SKATs
Side 8 af 9
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 477: Spm. om at tage initiativ til at orientere Skatteudvalget om SKATs indsats i 2016 og ligeledes om indsatsen i starten af 2017, jf. (SKATs indsats i 2015 mod illegal indførsel og handel med chokolade- og sukkervarer), til skatteministeren
1810558_0009.png
vurdering, at illegal handel med chokolade- og sukkervarer har udviklet sig til at være en
landsdækkende udfordring.
Nulpunktsmåli nger
SKAT gennemførte i 2014 og 2015 nulpunktsmålinger for at måle nye virksomheders ef-
terretlighed. Nulpunktsmålingerne blev gennemført ved at kontrollere, om der i 100 til-
fældigt udvalgte nyregistrerede detailforretninger fandtes punktafgiftspligtige varer, der
ikke var betalt afgift af.
Nulpunktsmålingen gennemføres i forhold til samtlige punktafgiftspligtige varer, som fin-
des i de kontrollerede virksomheder, og ikke kun i forhold til varer omfattet af chokola-
deafgiftsloven.
I 2015 blev der foretaget regulering eller udstedt påbud i forbindelse med ca. 42 pct. af de
gennemførte kontroller. Tallet for 2014 lå på ca. 36 pct.
Tallene viste, at kontrolindsatsen trods stigning i både antal kontroller og størrelsen af re-
guleringsbeløbene ikke har haft den ønskede effekt på antallet af detailforretninger, som
sælger punktafgiftspligtige varer, uden at der er betalt korrekt afgift.
Der er ikke gennemført en nulpunktsmåling i 2016. Næste nulpunktsmåling gennemføres
i 2017.
Side 9 af 9