Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1787292_0001.png
11. september 2017
J.nr. 2017 - 3995
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 475 af 26. juni 2017 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra René Gade (ALT).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 475: Spm. om, hvad effekten for borgernes disponible indkomst vil være for borgere med indkomster op til 300.000, hvis bundskatten hæves med henholdsvis 0,5 pct., 1 pct. og 2 pct., til skatteministeren
1787292_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvad effekten for borgernes disponible indkomst vil være
for borgere med indkomster op til 300.000, hvis bundskatten hæves med henholdsvis 0,5
pct., 1 pct. og 2 pct. Svaret bedes opdelt på indkomstintervaller på 10.000 fra indkomster
på 0 kr. til og med indkomster på 300.000 kr., samt hvor mange borgere der befinder sig i
hvert interval. I forlængelse heraf bedes ministeren oplyse merprovenuet ved en hævning
af bundskatten (inklusiv det skrå skatteloft) på henholdsvis 0,5 pct., 1 pct. og 2 pct. Alle
opgørelser bedes opgjort som umiddelbare effekter og effekter efter tilbageløb.
Svar
Bundskattesatsen udgør 10,08 pct. i 2017. Frem mod 2022 forhøjes den til 12,20 pct. En
forhøjelse af satsen med 0,5 pct.-point skønnes at medføre et merprovenu på ca. 5,6 mia.
kr. i umiddelbar virkning og ca. 3,9 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af at forhøje bundskattesatsen
Mia. kr. (2017-niveau)
Umiddelbart provenuvirkning
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
Anm.: Inkl. parallel f orhøjelse af det skrå skattelof t .
Kilde: Egne beregninger på lov modellen.
Forhøjelse med
0,5 pct.-point
5,6
4,2
3,9
Forhøjelse med
1 pct.-point
11,2
8,5
7,8
Forhøjelse med
2 pct.-point
22,4
16,9
15,6
Det skønnes, at en forhøjelse af bundskattesatsen med 0,5 pct.-point vil medføre en gen-
nemsnitlig reduktion af den disponible indkomst med 1.270 kr., svarende til 0,5 pct.,
jf.
tabel 2,
der endvidere viser ændringerne i den disponible indkomst fordelt på indkomstin-
tervaller.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 475: Spm. om, hvad effekten for borgernes disponible indkomst vil være for borgere med indkomster op til 300.000, hvis bundskatten hæves med henholdsvis 0,5 pct., 1 pct. og 2 pct., til skatteministeren
1787292_0003.png
Tabel 2. Ændring i disponibel indkomst ved en forhøjelse af bundskattesatsen fordelt på indkomstin-
tervaller
Forhøjelse
med
0,5 pct.-point
Disponibel indkomst
0-10.000 kr.
10.001 - 20.000 kr.
20.001 - 30.000 kr.
30.001 - 40.000 kr.
40.001 - 50.000 kr.
50.001 - 60.000 kr.
60.000 - 70.000 kr.
70.001 - 80.000 kr.
80.001 - 90.000 kr.
90.001 - 100.000 kr.
100.001 - 110.000 kr.
110.001 - 120.000 kr.
120.001 - 130.000 kr.
130.001 - 140.000 kr.
140.001 - 150.000 kr.
150.001 - 160.000 kr.
160.001 - 170.000 kr.
170.001 - 180.000 kr.
180.001 - 190.000 kr.
190.001 - 200.000 kr.
200.001 - 210.000 kr.
210.001 - 220.000 kr.
220.001 - 230.000 kr.
230.001 - 240.000 kr.
240.001 - 250.000 kr.
250.001 - 260.000 kr.
260.001 - 270.000 kr.
270.001 - 280.000 kr.
280.001 - 290.000 kr.
290.001 - 300.000 kr.
Over 300.000 kr.
Alle
Antal
18.500
6.400
7.300
9.800
12.900
21.500
47.500
50.000
45.400
54.000
87.200
114.900
152.500
158.400
160.200
176.100
192.400
201.100
184.800
169.900
167.600
165.800
160.700
160.800
156.200
152.900
142.000
132.200
122.300
109.800
948.000
4.289.800
Kr.
-2
-10
-10
-20
-10
-50
-120
-180
-250
-320
-400
-460
-510
-570
-630
-700
-740
-790
-860
-930
-1.030
-1.120
-1.190
-1.260
-1.350
-1.410
-1.480
-1.550
-1.630
-1.690
-2.460
-1.270
Pct.
-0,1
-0,1
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,2
-0,2
-0,3
-0,3
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-0,5
-0,5
-0,5
-0,5
-0,5
-0,5
-0,5
-0,5
-0,6
-0,6
-0,6
-0,6
-0,6
-0,6
-0,5
Forhøjelse
med
1 pct.-point
Kr.
-4
-30
-20
-30
-10
-90
-230
-360
-500
-650
-800
-910
-1.020
-1.140
-1.260
-1.390
-1.480
-1.580
-1.730
-1.870
-2.050
-2.230
-2.380
-2.530
-2.690
-2.830
-2.970
-3.100
-3.250
-3.370
-4.920
-2.540
Pct.
-0,1
-0,2
-0,1
-0,1
0,0
-0,2
-0,4
-0,5
-0,6
-0,7
-0,8
-0,8
-0,8
-0,8
-0,9
-0,9
-0,9
-0,9
-0,9
-1,0
-1,0
-1,0
-1,1
-1,1
-1,1
-1,1
-1,1
-1,1
-1,1
-1,1
-1,2
-1,1
Forhøjelse
med
2 pct.-point
Kr.
-8
-50
-30
-60
-30
-190
-470
-720
-990
-1.300
-1.600
-1.820
-2.040
-2.280
-2.520
-2.790
-2.960
-3.160
-3.450
-3.740
-4.100
-4.470
-4.770
-5.050
-5.390
-5.660
-5.930
-6.210
-6.500
-6.740
-9.830
-5.080
Pct.
-0,3
-0,3
-0,1
-0,2
-0,1
-0,3
-0,7
-1,0
-1,2
-1,4
-1,5
-1,6
-1,6
-1,7
-1,7
-1,8
-1,8
-1,8
-1,9
-1,9
-2,0
-2,1
-2,1
-2,2
-2,2
-2,2
-2,2
-2,3
-2,3
-2,3
-2,3
-2,1
Anm.: Forudsat parallel f orhøjelse af det skrå skattelof t for personlig indkomst. Den disponible indkomst er f ordelt ligeligt på
f amiliens v oksne medlemmer. I f ordelingen indgår børn, herunder hjemmeboende børn ov er 18 år, ikke. Der er set bort f ra
ca. 10.600 personer med negativ disponibel indkomst.
Kilde: Egne beregninger på lov modellen.
Side 3 af 3