Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1806492_0001.png
23. oktober 2017
J.nr. 2017 - 6323
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 472 af 26. juni 2017 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra René Gade (ALT).
Karsten Lauritzen
/ Lene Henningsen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 472: Spm. om, hvad det forventede provenu vil være, hvis der indføres en kemikalieskat, der er i overensstemmelse med EU-reglerne og i videst muligt omfang svarer til den kemikalieskat der er indført i Sverige, til skatteministeren
1806492_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad det forventede provenu vil være, hvis der indføres en kemika-
lieskat, der er i overensstemmelse med EU-reglerne og i videst muligt omfang svarer til
den kemikalieskat der er indført i Sverige. Ministeren bedes oplyse provenuet umiddel-
bart, umiddelbart efter tilbageløb og umiddelbart efter tilbageløb og adfærd (ekskl. Ar-
bejdsudbudseffekter). Den svenske model og beskrivelse af skattesatser, samt hvilke ke-
mikalier der beskattes, fremgår af side 321-364
i ”Regeringens proposition 2016/17:1:
-
Budgetpropositionen för 2017, Förslag till statens budget för 2017, finansplan och skatte-
frågor (http://www.regeringen.se/4a6d8d/contentas-
sets/e926a751d9eb4c978c4d892c659ebc8e/forslag-till-statens-budget-for-2017-finans-
plan-och-skattefragor-kapitel-1-12-bilagor-1-21).
Svar
Sverige har 1. juli 2017 indført en såkaldt kemikalieskat på hvidevarer og øvrige elektro-
nikprodukter. Afgiften har én sats for hvidevarer på 8 SEK/kg og en anden sats for øvrig
elektronik på 120 SEK/kg. Det gives et nedslag i afgifterne på 50 eller 90 pct., såfremt
produkterne har et lavt indhold af forskellige kemikalier (herunder bromerede flamme-
hæmmere). Afgiften kan maksimalt udgøre 320 SEK. per varer.
Det er den svenske vurdering, at afgiften ikke indebærer statsstøtte. Efter afgiftslovens
vedtagelse i Sverige har Europa-Kommissionen dog modtaget en klage over afgiften. Eu-
ropa-Kommissionen har ikke pligt til at indlede formelle overtrædelsesprocedurer, men
kan vælge at følge formelt op på klagen med det overordnede formål at sikre, at reglerne
bringes i fuld overensstemmelse med EU-retten og anvendes korrekt. Selv hvis Kommis-
sionen ikke foretager sig yderligere på baggrund af klagen, kan afgiften potentielt blive
indklaget for EU-domstolen via de nationale domstole.
Provenuvirkningen af en afgift i Danmark, der svarer til den svenske, fremgår af
tabel 1.
Det lægges til grund, at forbruget af hvidevarer og øvrig elektronik er det samme per per-
son i Danmark og Sverige.
Tabel 1. Provenu fra kemikalieafgift efter svensk model
Provenu i mia. DKK i 2018
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter adfærd og tilbageløb
1,1
1,0
1,0
Anm.: Svenskerne skønner, at adfærdseffekter vedrørende ændret markedsstruktur og øget e-handel reducerer provenuet med 6,1 pct.
Provenuskønnene er forbundet med betydelig usikkerhed og kan kun betragtes som en
størrelsesorden. Salget af elektronik og hvidevarer må eksempelvis forventes at være mere
grænsehandelsfølsomt i Danmark end i Sverige. Der er ikke taget højde for administrative
omkostninger og behovet for kontrolindsats i provenuskønnet.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 472: Spm. om, hvad det forventede provenu vil være, hvis der indføres en kemikalieskat, der er i overensstemmelse med EU-reglerne og i videst muligt omfang svarer til den kemikalieskat der er indført i Sverige, til skatteministeren
1806492_0003.png
En ny afgift på kemikalier i hvidevarer og elektronik vil pålægge erhvervslivet en række
administrative byrder og være i strid med skattestoppet. Regeringen har derfor ingen pla-
ner om at indføre en ny afgift på kemikalier i hvidevarer og elektronik.
Side 3 af 3