Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1788766_0001.png
13. september 2017
J.nr. 2017 - 3617
.
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 461 af 14. juni 2017 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 461: Spm. om at opgøre, hvor mange penge (i faste priser), der er blevet afsat i samtlige skattereformer fra 1993 og frem til at sænke topskatten, til skatteministeren
1788766_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes opgøre, hvor mange penge (i faste priser), der er blevet afsat i samtlige
skattereformer fra 1993 og frem til at sænke topskatten.
Svar
Topskatten beregnes efter gældende regler af et grundlag bestående af den personlige ind-
komst (løn fratrukket arbejdsmarkedsbidrag) med tillæg af positiv nettokapitalindkomst
over en grænse på 42.800 kr. (det dobbelte for ægtefæller), i det omfang, summen oversti-
ger topskattegrænsen på 479.600 kr. (2017).
Det skrå skatteloft for personlig indkomst udgør 51,95 pct. i 2017. Hvis indkomstskatte-
procenterne til staten bestående af sundhedsbidrag, bundskat og topskat samt skattepro-
centen til kommunen tilsammen overstiger 51,95 pct., reduceres topskatten af den per-
sonlige indkomst med en procent svarene til forskellen mellem summen af skatteprocen-
terne og 51,95 pct. Tilsvarende er der et skråt skatteloft på 42,0 pct. for kapitalindkomst.
Topskatten blev indført som led i 1994-skatteomlægningen med en sats på 12,5 pct. sti-
gende til 15 pct. fra og med 1996 og en topskattegrænse på 413.100 kr. (2017-niveau).
Bundfradraget for positiv nettokapitalindkomst var 35.200 kr. (2017-niveau) og det skrå
skatteloft var på 65 pct. i 1994 og blev gradvist reduceret til 58 pct. i 1998,
jf. bilagstabel 1.
Det skrå skatteloft gjaldt på daværende tidspunkt for både personlig indkomst og kapital-
indkomst.
Efterfølgende har der været en række ændringer i satser og beløbsgrænser,
jf. boks 1 og bi-
lagstabel 1.
Udover de nævnte ændringer blev mellemskatten afskaffet med virkning fra
2010, hvilket har medvirket til at reducere marginalskatten for topskatteydere.
Samlet skønnes, at ændringerne i topskatten siden 1993 har medført et mindreprovenu på
ca. 4,6 mia. kr. (2017-niveau),
jf. tabel 1.
Skønnene er baseret på bemærkningerne i de lov-
forslag, der ligger til grund for ændringerne.
Tabel 1. Umiddelbare provenuvirkninger af ændringer i topskatten siden 1994
Mia. kr. (2017-niveau)
1999-skattejusteringen (Pinsepakken)
1
Forårspakke 2.0 (2009)
Omlægning af beskatning af fordringer (2010)
Genopretningsaftalen (2010)
2012-skattereformen
I alt
Umiddelbar provenuvirkning
4,4
-5,6
-0,5
2,5
-5,3
-4,6
1: Ekskl. v irkningen af f jernelse af f radrag f or kapitalpensionsindskud i topskattegrundlaget. Denne blev isoleret set skønnet
til et umiddelbart merprov enu på ca. 2,3 mia. kr. (2017-niv eau). Virkningen er ikke indregnet, da f ormålet med ændringen
v ar at ophæv e den særf ordel, som personer med høje indkomster hav de v ed at trække indbetalingerne f ra i toppen af ind-
komsten, selv om udbetalingen f or alle blev beskattet med 40 pct.
Kilde: Div erse lov f orslag samt egne beregninger.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 461: Spm. om at opgøre, hvor mange penge (i faste priser), der er blevet afsat i samtlige skattereformer fra 1993 og frem til at sænke topskatten, til skatteministeren
1788766_0003.png
Boks 1. Ændringer i satser og beløbsgrænser for topskat
1999-skattejusteringen (Pinsepakken)
1
:
Forhøjelse af det skrå skatteloft fra 58 til 59 pct.
2
Ophævelse af bundfradraget for positiv nettokapitalindkomst.
Forårspakke 2.0 (2009):
Forhøjelse af topskattegrænsen til 389.900 kr. i 2010 og 416.900 kr. i 2011 (svarende til hhv.
446.100 kr. og 468.100 kr. i 2017-niveau)
3
.
Indførelse af et bundfradrag for positiv nettokapitalindkomst.
Reduktion af det skrå skatteloft fra 59 pct. til 51,5 pct. som konsekvensændring af afskaffelsen af
mellemskatten (6 pct.-point) og reduktion af bundskattesatsen (1�½ pct.-point).
Omlægning af beskatningen af fordringer (2010):
Særskilt skråt skatteloft for topskat af kapitalindkomst på 49,5 pct. i 2010 faldende til 42 pct. fra og
med 2014.
Genopretningsaftalen (2010):
Forhøjelsen af topskattegrænsen i 2011 som led i Forårspakke 2.0 udskudt til 2014.
Ingen regulering af topskattegrænsen i 2011-2013.
2012-skattereformen:
Gradvis forhøjelse af topskattegrænsen fra 2013 til 2022. I 2022 er topskattegrænsen 499.700 kr.
(2017-niveau).
Der har derudover været mindre justeringer af det skrå skatteloft som konsekvens af ændrin-
ger i bundskattesatsen. Disse er uden betydning for provenuet fra topskatten.
1: 1999-justeringen indeholdt derudov er en f jernelse af f radrag f or kapitalpensionsindskud i topskattegrundlaget.
2: 1999-justeringen indeholdt en nedsættelse af bundskattesatsen i årene 1999-2002 med samlet 2,5 pct.-point. Da det
skrå skattelof t ikke blev justeret parallelt hermed, indebar det en indirekte f orhøjelse af topskatten udov er f orhøjelsen af
satsen f or det skrå skattelof t f ra 58 til 59 pct.
3: Forhøjelserne v ar summen af to elementer: Dels en diskretionær f orhøjelse af topskattegrænsen, dels en nominel f ast-
holdelse af alle beløbsgrænser (herunder topskattegrænsen) i 2010.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 461: Spm. om at opgøre, hvor mange penge (i faste priser), der er blevet afsat i samtlige skattereformer fra 1993 og frem til at sænke topskatten, til skatteministeren
1788766_0004.png
Bilagstabel 1. Satser og beløbsgrænser for topskat 1994-2022
Bundfradrag
for positiv
nettokapital-
indkomst i
Topskatte-
topskatte-
grænse,
grundlag,
2017-niveau 2017-niveau
(kr.)
(kr.)
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
413.100
413.100
413.100
413.100
413.100
413.100
413.100
413.100
413.100
413.100
413.100
413.100
413.100
413.100
413.100
413.100
446.100
437.700
423.900
450.500
472.000
475.700
477.600
479.600
488.000
491.400
497.100
498.700
499.700
35.200
35.200
35.200
35.200
35.200
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
42.800
42.800
42.800
42.800
42.800
42.800
42.800
42.800
42.800
42.800
42.800
42.800
42.800
Nedslag i
topskat i
gennem-
snitskom-
Skråt skat-
mune som
teloft for ka-
følge af
pitalind-
skråt skatte-
komst
loft
(pct.)
(pct.-point)
1
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
49,5
47,5
45,5
43,5
42
42
42
42
42
42
42
42
42
1,00
0,90
0,40
2,20
2,70
1,40
1,10
0,75
0,1
0,1
0,08
0,1
0,08
0,06
0,29
0
0,07
0,06
0,06
0,04
0,03
0,03
0,04
0,04
-
-
-
-
-
Topskatte-
sats
(pct.)
12,5
13,5
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
Skråt
skatteloft
1
(pct.)
65
63,5
62
60
58
59
59
59
59
59
59
59
59
59
59
59
51,5
51,5
51,5
51,7
51,7
51,95
51,95
51,95
52,02
52,05
52,06
52,06
52,07
1.: Fra 2010 alene f or topskat af personlig indkomst .
Side 4 af 4