Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1795231_0001.png
29. september 2017
J.nr. 2017 - 3617
.
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 460 af 14. juni 2017 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 460: Spm. om at opgøre den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid for henholdsvis topskatteydere og ikke-topskatteydere, til skatteministeren
1795231_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes opgøre den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid for henholdsvis topskat-
teydere og ikke-topskatteydere. Ministeren bedes samtidig opgøre den gennemsnitlige
ugentlige arbejdstid for alle skattepligtige fordelt på indkomstdeciler.
Svar
Til opgørelsen af den gennemsnitlige arbejdstid kan som udgangspunkt anvendes to for-
skellige kilder:
Beskæftigelse for lønmodtagere
(BFL) og
Arbejdskraftsundersøgelsen
(AKU). BFL
bygger på Danmarks Statistiks eIndkomstregister med indkomstoplysninger om lønmod-
tagere indberettet af arbejdsgivere
1
. Selvstændige indgår som udgangspunkt ikke i BFL
2
.
AKU er i modsætning hertil en interviewundersøgelse blandt 15-74 årige, som belyser be-
folkningens tilknytning til arbejdsmarkedet i en bestemt uge
kaldet
”referenceugen”
herunder arbejdstiden for personer med lønnet arbejde i referenceugen. AKU omfatter
betydeligt færre personer end BFL, og oplysninger herfra er derfor omfattet af noget
større stikprøveusikkerhed.
Den
registrerede
gennemsnitlige arbejdstid ifølge BFL udgjorde i 2015 godt 37 timer om
ugen for lønmodtagere, der betalte topskat, og knap 28 timer om ugen for lønmodtagere,
der ikke betalte topskat,
jf. tabel 1.
Den gennemsnitlige arbejdstid for samtlige lønmodta-
gere udgjorde ca. 29 timer om ugen.
Betragtes i stedet den
selvrapporterede
ugentlige arbejdstid ifølge AKU, udgjorde den gen-
nemsnitlige arbejdstid for topskatteydere ca. 42�½ time om ugen og ca. 31�½ time om ugen
for personer, der ikke betalte topskat. Den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid er ifølge
AKU godt 33 timer om ugen
3
.
Forskellen i den gennemsnitlige arbejdstid mellem topskatteydere og ikke-topskatteydere
udgør således ca. 9 timer om ugen ifølge BFL og ca. 11 timer om ugen ifølge AKU. Det
svarer i begge tilfælde til, at topskatteydere i gennemsnit arbejder over 30 pct. flere timer
om ugen end ikke-topskatteydere.
1
I eIndkomstregisteret kan manglende nedskrivning af betalte timer som følge af ubetalt fravær medføre en overvurdering
af betalte timer, mens manglende registrering af betalt overarbejde kan medføre en undervurdering af betalte timer.
BFL
vil i mange tilfælde have oplysninger om den aftalte arbejdstid og ikke den faktisk præsterede tid.
Selvstændige med bijob indgår kun med den del, der vedrører deres beskæftigelse som lønmodtager.
Ifølge Rockwool Fondens rapport ”Har
vi tid til velfærd? - om danskernes brug af deres tid ude og hjemme”,
2012, overvurderer
beskæftigede deres faktiske arbejdstid. En normal arbejdsuge overvurderes - ifølge denne undersøgelse - i gennemsnit
med ca. 6 timer om ugen, og tendensen er stigende jo flere timer om ugen, man arbejder.
2
3
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 460: Spm. om at opgøre den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid for henholdsvis topskatteydere og ikke-topskatteydere, til skatteministeren
1795231_0003.png
Tabel 1. Den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid for topskatteydere og ikke-topskatteydere, 2015
Antal timer
Topskatteydere
Ikke-topskatteydere
I altAlle
Forskel mellem topskatte-
ydere og ikke-topskatteydere
Beskæftigelse for lønmodtagere
(BFL)
37,1
27,9
29,4
9,2 (33 pct.)
Arbejdskraftsundersøgelsen
(AKU)
42,4
31,6
33,3
10,8 (34 pct.)
Anm.: Den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid er for BFL opgjort som den registrerede arbejdstid for 4. kvartal 2015, mens
den for AKU er opgjort som den selvrapporterede arbejdstid i referenceugen i 4. kvartal 2015. Den gennemsnitlige ugent-
lige arbejdstid er således i begge kilder opgjort med udgangspunkt i 4. kvartal 2015 og afspejler nødvendigvis ikke arbejds-
tiden i årets øvrige kvartaler.
Den registrerede arbejdstid i BFL vil i mange tilfælde afspejle den aftalte arbejdstid og ikke
den faktisk præsterede arbejdstid.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellens fuldtællingsdata for 2015.
I
figur 1
nedenfor er de personer i befolkningen, om hvem der foreligger oplysninger om
arbejdstiden, fordelt på indkomstdeciler, idet placeringen i indkomstdeciler tager udgangs-
punkt i fordelingen af de ækvivalerede disponible indkomster for hele befolkningen i
2015.
Det bemærkes, at der er færre personer med oplyst arbejdstid i de nederste ind-
komstdeciler end i midten og toppen af indkomstfordelingen.
Opgjort på denne måde er den
registrerede
gennemsnitlige arbejdstid stigende fra ca. 14�½
time om ugen for personer i 1. indkomstdecil til ca. 34 timer om ugen for personer i 10.
indkomstdecil, mens den for den
selvrapporterede
gennemsnitlige arbejdstid er stigende fra
ca. 24�½ time om ugen for personer i 1. indkomstdecil til ca. 36�½ time om ugen for per-
soner i 10. indkomstdecil,
jf. figur 1.
Der er således navnlig blandt personer i de lavere indkomstdeciler en vis forskel mellem
de to typer opgørelser. Det kan blandt andet afspejle, at AKU-undersøgelsen omfatter
nogle typer beskæftigede, som ikke har en registreret arbejdstid i BFL, hvortil kommer, at
AKU-undersøgelsen som nævnt er omfattet af noget større usikkerhed.
Figur 1. Den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid opdelt på indkomstdeciler, 2015
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 460: Spm. om at opgøre den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid for henholdsvis topskatteydere og ikke-topskatteydere, til skatteministeren
1795231_0004.png
Timer
40
35
30
25
20
15
10
5
0
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Indkomstdecil
Beskæftigelse for lønmodtagere (BFL)
Arbejdskraftsundersøgelsen (AKU)
Timer
40
35
30
25
20
15
10
5
0
Anm.: Den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid er opdelt på indkomstdeciler på baggrund af de
familieækvivaleretde
dispo-
nibleel indkomster i 2015 for hele befolkningen. De beskæftigedes placering på indkomstfordelingen afspejler således ind-
komstfordelingen for hele befolkningen.
De ækvivalerede indkomster er beregnet som summen af den enkelte families di-
sponible indkomster korrigeret for stordriftsfordele og fordelt ligeligt på de enkelte familiemedlemmer. Den ækvivalerede
indkomst kan således afvige fra den enkelte persons individuelle indkomst.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellens fuldtællingsdata for 2015.
Opgjort på denne måde er den
registrerede
gennemsnitlige arbejdstid stigende fra ca. 14�½
time om ugen for personer i 1. indkomstdecil til ca. 34 timer om ugen for personer i 10.
indkomstdecil, mens den for den
selvrapporterede
gennemsnitlige arbejdstid er stigende fra
ca. 24�½ time om ugen for personer i 1. indkomstdecil til ca. 36�½ time om ugen for per-
soner i 10. indkomstdecil,
jf. figur 1.
Der er således navnlig blandt personer i de lavere indkomstdeciler en vis forskel mellem
de to typer opgørelser. Det kan blandt andet afspejle, at AKU-undersøgelsen omfatter
nogle typer beskæftigede, som ikke har en registreret arbejdstid i BFL, hvortil kommer, at
AKU-undersøgelsen som nævnt er omfattet af noget større usikkerhed.
Side 4 af 4