Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1686915_0001.png
11. november 2016
J.nr. 16-1656307
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 45 af 11. oktober 2016 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Claus F. Houmann
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 45: Spm. om, hvad den samlede reduktion af boligskatterne i 2021, 2025 og 2040 er sammenholdt med, hvis man lod skattestoppet fra 2001 udløbe og genindførte de tidligere regler, der nu bliver beregnet på de nye mere retvisende ejendomsvurderinger, til skatteministeren
1686915_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvad den samlede reduktion af boligskatterne i 2021, 2025
og 2040 er sammenholdt med, hvis man lod skattestoppet fra 2001 udløbe og genindførte
de tidligere regler, der nu bliver beregnet på de nye mere retvisende ejendomsvurderinger.
Svaret bedes opdelt på ejendomsværdier fra og med 1 mio. kr. og op til 25 mio. kr., for
hver mio. kr., ejendomsværdien stiger.
Svar
Regeringen vil sikre tryghed for boligejerne, også efter 2020, hvor den nuværende aftale
om skattestoppet for ejendomsværdiskatten udløber. Derfor har regeringen foreslået, at
det nuværende skattestop erstattes af et nyt og forbedret boligskattestop fra 2021, som
gælder både ejendomsværdiskatten og grundskylden.
Regeringens forslag betyder, at boligskattesatserne i 2021 sænkes markant. De fleste bo-
ligejere vil dermed opleve, at de samlede boligskatter falder i 2021 i forhold til gældende
regler. Samtidige aflyses store stigninger i grundskylden, som boligejerne ellers havde i ud-
sigt. Regeringens forslag betyder, at de samlede boligskatter i 2040 vil være omkring 10
mia. kr. (2017-niveau) lavere i forhold til gældende regler. Det er således regeringens hold-
ning, at man bør se på udviklingen i de samlede boligskatter, ikke kun ejendomsværdis-
katten.
Det forudsættes, at der spørges til den samlede reduktion i boligskatterne med regerin-
gens boligudspil sammenholdt med et forløb, hvor nominalprincippet på ejendomsvær-
diskatten ophæves efter 2020 og gældende satser fastholdes.
Besvarelse af spørgsmålet indebærer en række beregningstekniske forudsætninger. Således
er det beregningsteknisk lagt til grund, at en ophævelse af nominalprincippet for ejen-
domsværdiskatten i 2021 indebærer følgende: 1) Den aktuelle vurdering benyttes som be-
skatningsgrundlag for ejendomsværdiskatten, dog med en årlig stigningsbegrænsning
(§9a). 2) Alle satser og grænser fastholdes på deres nuværende niveau med undtagelse af
progressionsgrænsen, der reguleres med udviklingen i boligpriserne i perioden (frem til
skattestoppet blev progressionsgrænsen fremskrevet med et indeks baseret på udviklingen
i ejendomsvurderingerne). 3) Fastfrosne nedslag (§9b), der blev oprettet i forbindelse med
skattestoppet, fjernes.
Ophævelsen af nominalprincippet for ejendomsværdiskatten ved fastholdelse af gældende
satser indebærer en markart stigning i boligskatter for alle grupper af boliger uanset ejen-
domsværdi,
jf. tabel 1.
Det er en konsekvens af, at ejendomsværdibeskatningen for langt
de fleste boligejere skifter fra at være baseret på SKATs 2001/2002-vurderinger til den
aktuelle – og typisk væsentligt højere – vurdering, uden at skattesatserne samtidig sættes
tilsvarende ned.
Stigningen begrænses dog på kort sigt delvist af den stigningsbegrænsningsregel, der er i
ejendomsværdibeskatningsloven (§9a). Denne regel begrænser typisk de årlige stigninger i
ejendomsværdiskatten til 20 pct. og indebærer, at den umiddelbart forventede stigning i
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 45: Spm. om, hvad den samlede reduktion af boligskatterne i 2021, 2025 og 2040 er sammenholdt med, hvis man lod skattestoppet fra 2001 udløbe og genindførte de tidligere regler, der nu bliver beregnet på de nye mere retvisende ejendomsvurderinger, til skatteministeren
1686915_0003.png
provenuet fra ejendomsværdiskatten indtræffer gradvist over en 10-årig periode efter
2020.
Dertil kommer, at grundskylden ved uændrede skatteregler og –satser vil stige markant
efter 2021 for mange boligejere, bl.a. som følge af de nye, mere retvisende vurderinger.
Disse stigninger i grundskylden aflyses med boligudspillet, hvor den gennemsnitlige
grundskyldspromille nedsættes markant.
I forløbet med boligudspillet stiger den reale skattebetaling svagt for nogle boligejere efter
2021. Det afspejler, at skatterabatten, der gives til nogle boligejere ved overgangen til nye
skatteregler i 2021, ligger fast nominelt, dvs. den er svagt faldende over tid opgjort i 2017-
niveau.
Meget få ejendomme har en ejendomsværdi på 10 mio. kr. og derover (under 1 pct.). Der-
for vil en opdeling af ejendomme med en ejendomsværdi over 10 mio. kr. i 1 mio. kr.-in-
tervaller medføre, at der bliver meget få ejendomme i hvert interval, hvorfor ejerboligerne
med ejendomsværdier over 10 mio. kr. alle er placeret i samme kategori.
Tabel 1. Samlet ejendomsskat med boligudspillet sammenlignet med et forløb, hvor nominalprincip-
pet ophæves efter 2020, og gældende skattesatser fastholdes (2017-niveau)
Ejendomsværdi, 2021
(2017-niveau)
0-1 mio. kr.
2021
2025
2040
1-2 mio. kr.
2021
2025
2040
2-3 mio. kr.
2021
2025
2040
3-4 mio. kr.
2021
2025
2040
4-5 mio. kr.
2021
2025
2040
5-6 mio. kr.
33.500
34.900
36.600
35.700
53.400
78.700
-2.200
-18.500
-42.100
26.300
27.300
28.400
28.100
41.900
58.800
-1.800
-14.600
-30.400
18.500
19.100
19.700
20.300
29.900
39.100
-1.800
-10.800
-19.400
10.500
10.800
11.000
12.400
17.700
20.800
-1.900
-6.900
-9.800
4.300
4.400
4.400
5.900
7.700
8.200
-1.600
-3.300
-3.800
Ophævelse af nominalprincippet og
fastholdelse af gældende satser for
Boligudspillet
ejendomsværdiskat og grundskyld
Ændring,
før tilba-
geløb*
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 45: Spm. om, hvad den samlede reduktion af boligskatterne i 2021, 2025 og 2040 er sammenholdt med, hvis man lod skattestoppet fra 2001 udløbe og genindførte de tidligere regler, der nu bliver beregnet på de nye mere retvisende ejendomsvurderinger, til skatteministeren
1686915_0004.png
2021
2025
2040
6-7 mio. kr.
2021
2025
2040
7-8 mio. kr.
2021
2025
2040
8-9 mio. kr.
2021
2025
2040
9-10 mio. kr.
2021
2025
2040
Mere end 10 mio. kr.
2021
2025
2040
40.800
42.500
44.600
43.700
65.400
98.200
-2.900
-22.900
-53.600
47.300
49.300
51.700
50.900
76.500
116.000
-3.600
-27.200
-64.300
52.200
54.400
57.100
56.500
87.400
139.100
-4.300
-33.000
-82.000
57.500
60.000
63.100
62.400
104.000
169.100
-4.900
-44.000
-106.000
63.100
65.900
69.500
69.000
119.900
197.100
-5.900
-54.000
-127.600
85.100
88.500
92.600
94.800
171.500
286.400
-9.700
-83.000
-193.800
Anm.: Skatter er opgjort pr. ejerbolig ekskl. sommerhuse. I beregningen af udviklingen i ejendomsbeskatningen er de nye
foreløbige vurderinger for 2015 fra Skatteministeriets Implementeringscenter for Ejendomsvurderinger (ICE) anvendt. Disse
er fremskrevet med den forudsatte boligprisudvikling frem til 2018. Efter 2020 følger ejendomspriserne beregningstekniske
forudsætninger i 2025-planen. * Der er set bort fra såkaldte kapitaliseringseffekter (effekten på boligpriserne), hvorved mer-
provenuet ved de skitserede skatteforhøjelser er overvurderet.
Kilde: Egne beregninger
Det skal bemærkes, at der i beregningerne i tabel 1 er set bort fra såkaldte
kapitaliseringsef-
fekter
(effekten på boligpriserne). Således må det forventes, at de ovennævnte, kraftige bo-
ligskattestigninger vil føre til betydelige boligprisfald, hvilket efterfølgende vil medføre et
fald i ejendomsskatteindtægterne. Der er endvidere set bort fra afgiftsmæssigt tilbageløb
(reducerede afgiftsindtægter som følge af det lavere privatforbrug, der følger af højere bo-
ligskattebetaling). Tallene er således udtryk for en overvurdering af merprovenuet ved de i
spørgsmålet skitserede boligskatteforhøjelser.
Side 4 af 4