Spørgsmål
Ministeren bedes i forlængelse af svaret på SAU alm. del
–
spørgsmål 371 i tabelform op-
lyse ændringen i rådighedsbeløb i kroner i 2025 i forhold til gældende regler for den gen-
nemsnitlige familie i ejerbolig (enfamiliehuse og ejerlejligheder under ét) i hele landet og
fordelt på alle landets kommuner med aftalen ”Tryghed om boligbeskatningen” af 2. maj
2017.
Svar
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokra-
tiet, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre har indgået et forlig om boligbeskatningen ef-
ter 2020. Forliget skaber tryghed om boligbeskatningen, også efter 2020, hvor den nuvæ-
rende aftale om skattestoppet for ejendomsværdiskatten udløber. Aftalen betyder, at bo-
ligskattesatserne i 2021 sænkes markant. De fleste boligejere vil dermed opleve, at de
samlede boligskatter falder i 2021 i forhold til en videreførelse af gældende regler. Samti-
digt aflyses de store stigninger i grundskylden, som boligejerne ellers havde i udsigt.
For den gennemsnitlige familie i egen ejerbolig (nuværende og nye ejere) skønnes bolig-
skatterne reduceret svarende til en stigning i rådighedsbeløbet på ca. 0,4 pct. i 2025 som
følge af boligforliget set i forhold til en videreførelse af gældende skatteregler,
jf. tabel 1.
Det svarer til en stigning i rådighedsbeløbet på ca. 1.100 kr. (2017-niveau, familieækviva-
lerede enheder).
Tallene i tabel 1 er opdelt efter familiens bopæl. Familier i kategorien ’en-
familiehus’ eller ’ejerlejlighed’ kan godt eje et sommerhus, og de økonomiske konsekven-
ser herved er i så fald medregnet under ’enfamiliehus’ hhv. ’ejerlejlighed’.
Tabel 1. Konsekvenser af boligforliget for boligejeres (familiers) rådighedsbeløb i 2025 i forhold til
videreførelse af gældende regler
Ændring i
rådighedsbeløbet i pct.
Fam ilier i egen ejerbolig
1)
–
ejerboliger under ét
Familier i enfamiliehus
Familier i ejerlejlighed
Familier i øvrige ejerboliger
0,4
0,4
-0,4
0,4
Ændring i
rådighedsbeløbet i kr.
1.100
1.300
-1.100
1.100
Anm.: Boligskatterne er opgjort som boligskatterne f or de boliger, som de pågældende f amilier bor i samt ev entuelle øv rige
ejendomsv ærdiskattepligtige boliger
–
dv s. primært ev t. f ritidshuse, som familien ejer. Ændringer i skatten på erhv erv sejen-
domme, som ikke er til beboelse, er således ikke indregnet, herunder ev entuel ov erv æltning af skatterne på f orbrugerpri-
serne og/eller lønningerne. For ejerboliger er antaget en f raf lytningsrate på 3,65 pct. pr. år.
1) Familier, hv or mindst én person ejer den bolig f amilien bor i.
Kilde: Egne beregninger
For familier i ejerlejlighed skønnes boligskatterne forøget set i forhold til en videreførelse
af gældende regler. De højere boligskatter svarer isoleret set til en reduktion i rådigheds-
beløbet på godt 0,4 pct. eller 1.100 kr. (2017-niveau, familieækvivalerede enheder).
Det skal ses i lyset af, at specielt grundværdierne for ejerlejligheder er væsentligt under-
vurderet i de nuværende vurderinger, hvilket som følge af stigningsbegrænsningsreglen
først på længere sigt medfører markant højere boligskatter. Stigningerne i skattebetalingen
Side 2 af 5
for ejerlejligheder afspejler således, at boligskatterne for ejerlejligheder bringes tættere på
de boligskatter, som ejere af enfamiliehuse med samme ejendomsværdier betaler. En del
af stigningen skyldes endvidere bortfald af skatterabatter, når nuværende ejere fraflytter
deres bolig. Nye boligejere vil derfor kunne tage højde for ændringerne i boligskatterne i
forbindelse med deres boligkøb.
Opdelingen for den gennemsnitlige familie i ejerbolig og for familier i ejerlejlighed på
kommuner er vist i
tabel 2.
Tabel 2. Konsekvenser af boligforliget for boligejeres (familiers) rådighedsbeløb i 2025 i forhold til
videreførelse af gældende regler, ejerbolig under ét og ejerlejlighed, opdelt på kommuner
Gnst. ejerbolig
Pct.
Hele landet
København
Frederiksberg
Ballerup
Brøndby
Dragør
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Herlev
Albertslund
Hvidovre
Høje-Taastrup
Lyngby-Taarbæk
Rødovre
Ishøj
Tårnby
Vallensbæk
Furesø
Allerød
Fredensborg
Helsingør
Hillerød
Hørsholm
Rudersdal
Egedal
Frederikssund
Greve
Køge
Ændring i
pct.
0,4
0,1
-0,3
0,4
0,5
0,4
0,1
0,1
0,4
0,1
0,7
0,3
0,3
0,4
0,5
0,8
0,2
0,5
0,2
0,4
0,5
0,8
0,4
0,6
0,5
0,4
0,8
0,4
0,4
Ændring i
kr.
1.100
500
-1.100
1.400
1.600
1.500
800
500
1.100
200
2.100
1.000
900
1.900
1.500
2.200
500
1.600
800
1.500
1.800
2.700
1.300
3.100
2.500
1.300
2.200
1.200
1.300
Ejerlejlighed
Ændring i
pct.
-0,4
-0,7
-0,6
-0,2
-0,1
-0,4
-0,5
-0,2
-0,1
-0,2
0,0
-0,4
0,0
-0,4
-0,3
-0,1
-0,4
-0,1
0,0
-0,3
0,0
0,0
0,0
-0,2
-0,2
0,0
-0,2
-0,2
-0,1
Ændring i
kr.
-1.100
-2.500
-2.200
-500
-300
-1.000
-2.000
-600
-300
-400
300
-1.000
0
-1.300
-800
-300
-1.100
-300
800
-700
1.200
1.200
200
-500
-600
100
-500
-600
-200
Side 3 af 5