Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1785387_0001.png
4. september 2017
J.nr. 2017 - 3424
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 439 af 7. juni 2017 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL).
Karsten Lauritzen
/ Claus F. Houmann
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 439: Spm. om at fremsende et oversigtskort over kommunerne i Danmark, hvoraf det fremgår, hvordan mindreprovenuet på de knap 20 mia. kr., der frem til 2025 er afsat til indfasning af den nye boligskat, fordeler sig på de enkelte kommuners boligmasse og boligtyper, til skatteministeren
1785387_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes fremsende et oversigtskort over kommunerne i Danmark, hvoraf det
fremgår, hvordan mindreprovenuet på de knap 20 mia. kr., der frem til 2025 er afsat til
indfasning af den nye boligskat, fordeler sig på de enkelte kommuners boligmasse og bo-
ligtyper.
Svar
Regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre har indgået et forlig
om boligbeskatningen. Forliget skaber tryghed om boligbeskatningen, også efter 2020,
hvor den nuværende aftale om skattestoppet for ejendomsværdiskatten udløber. Aftalen
betyder, at boligskattesatserne i 2021 sænkes markant. De fleste boligejere vil dermed op-
leve, at de samlede boligskatter falder i 2021 i forhold til en videreførelse af gældende reg-
ler. Samtidigt aflyses de store stigninger i grundskylden, som boligejerne ellers havde i ud-
sigt.
De ca. 19 mia. kr., som boligforliget påvirker råderummet med i perioden 2018-2025, er
beregnet efter tilbageløb i forhold til et beregningsteknisk 2025-grundforløb, hvor bolig-
skatterne udvikler sig parallelt med BNP efter 2020. Mindreprovenuet kan derfor kun
vanskeligt opdeles fuldt ud på ejerboliger, lejeboliger samt øvrige ejendomme. For grup-
pen af øvrige ejendomme er der desuden betydelig usikkerhed ved beregningerne.
På denne baggrund vises i stedet ændringerne i boligskatterne i forhold til en viderefø-
relse af gældende regler for hver kommune.
Tabel 1
viser ændringen i mio. kr. (2017-ni-
veau) for perioden 2018-2025 under ét, mens
tabel 2
viser den procentvise ændring. Disse
kan således ikke direkte sammenlignes med de 19 mia. kr., men giver et mere retvisende
billede af betydningen af boligaftalen. Summen af ændring for hver kommune stemmer
overens med den samlede ændring,
jf. svar på spørgsmål nr. 379 af 5. juni 2017 (alm. del) fra
Folketingets Skatteudvalg.
Forskellene i skattelettelserne afspejler primært, at der er betydelig forskel i, hvor meget i
boligskat, der betales for de forskellige boligtyper i dag. Således forventes boligejerne i
2017 at betale ca. 24 mia. kr. i samlede boligskatter, mens lejere i almene boliger forventes
at betale godt 2 mia. kr. Det medfører, at skattelettelserne opgjort i pct. er lidt højere for
lejere i almene boliger og øvrige lejere end for boligejere.
Side 2 af 8
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 439: Spm. om at fremsende et oversigtskort over kommunerne i Danmark, hvoraf det fremgår, hvordan mindreprovenuet på de knap 20 mia. kr., der frem til 2025 er afsat til indfasning af den nye boligskat, fordeler sig på de enkelte kommuners boligmasse og boligtyper, til skatteministeren
1785387_0003.png
Tabel 1. Reduktion i samlet skattebetaling ved boligforliget i forhold til en videreførelse af gældende
regler over perioden 2018-25
Kommune
Boligejere
Lejere i almene boliger
Øvrige lejere
Andelshavere
Mio. kr. (2017-niveau)
København
Frederiksberg
Ballerup
Brøndby
Dragør
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Herlev
Albertslund
Hvidovre
Høje-Taastrup
Lyngby-Taarbæk
Rødovre
Ishøj
Tårnby
Vallensbæk
Furesø
Allerød
Fredensborg
Helsingør
Hillerød
Hørsholm
Rudersdal
Egedal
Frederikssund
Greve
Køge
Halsnæs
Roskilde
Solrød
Gribskov
Odsherred
Holbæk
Faxe
Kalundborg
Ringsted
250
-60
70
60
40
100
50
30
10
60
70
80
160
70
70
40
50
60
80
130
300
130
140
250
130
220
120
150
230
270
100
270
210
270
140
210
80
500
20
10
0
0
10
40
0
20
10
40
0
20
30
0
0
0
10
0
20
20
0
10
30
0
0
10
10
10
10
0
0
10
0
0
10
10
470
110
10
10
10
50
10
10
0
10
10
10
40
10
10
10
0
10
10
20
50
20
20
50
20
30
10
20
40
30
10
50
40
30
20
30
20
200
30
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
10
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Side 3 af 8
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 439: Spm. om at fremsende et oversigtskort over kommunerne i Danmark, hvoraf det fremgår, hvordan mindreprovenuet på de knap 20 mia. kr., der frem til 2025 er afsat til indfasning af den nye boligskat, fordeler sig på de enkelte kommuners boligmasse og boligtyper, til skatteministeren
1785387_0004.png
Slagelse
Stevns
Sorø
Lejre
Lolland
Næstved
Guldborgsund
Vordingborg
Bornholm
Middelfart
Assens
Faaborg-Midtfyn
Kerteminde
Nyborg
Odense
Svendborg
Nordfyns
Langeland
Ærø
Haderslev
Billund
Sønderborg
Tønder
Esbjerg
Fanø
Varde
Vejen
Aabenraa
Fredericia
Horsens
Kolding
Vejle
Herning
Holstebro
Lemvig
Struer
Syddjurs
Norddjurs
Favrskov
Odder
Randers
Silkeborg
210
110
100
140
150
260
230
230
120
90
110
130
90
110
200
140
100
40
20
120
40
210
100
120
10
180
80
140
90
100
130
220
180
160
90
100
140
90
110
70
160
250
20
0
0
0
10
10
10
10
10
0
0
0
0
10
20
10
0
0
0
10
0
30
0
30
0
10
0
0
20
20
20
20
20
10
0
0
10
0
0
0
20
10
30
10
10
10
20
30
30
30
20
10
10
20
10
10
40
30
10
0
0
20
10
30
10
50
0
20
10
20
20
40
40
50
30
20
10
10
30
20
20
10
40
40
0
0
0
0
0
10
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Side 4 af 8
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 439: Spm. om at fremsende et oversigtskort over kommunerne i Danmark, hvoraf det fremgår, hvordan mindreprovenuet på de knap 20 mia. kr., der frem til 2025 er afsat til indfasning af den nye boligskat, fordeler sig på de enkelte kommuners boligmasse og boligtyper, til skatteministeren
1785387_0005.png
Samsø
Skanderborg
Århus
Ikast-Brande
Ringkøbing-Skjern
Hedensted
Morsø
Skive
Thisted
Viborg
Brønderslev
Frederikshavn
Vesthimmerlands
Læsø
Rebild
Mariagerfjord
Jammerbugt
Aalborg
Hjørring
10
80
310
110
230
130
40
160
110
270
90
190
100
0
60
130
90
330
230
0
10
70
0
10
0
0
10
0
10
0
10
0
0
0
0
0
20
10
0
20
40
10
20
20
10
10
10
40
10
20
10
0
10
20
10
40
30
0
0
10
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-
0
0
0
0
0
Anm.: Boligejere dækker ejere af ejendomme til beboelse. Ejere af ejendomme til erhverv er udeladt i tabellen. Det skyldes,
at der ikke er foretaget egentlige nyvurderinger af ejendomme for denne gruppe, hvorfor de beregnede skattemæssige kon-
sekvenser er overordentlig usikre. Vedr. lejere i almene boliger bemærkes det endvidere, at den konkrete stigningsbe-
grænsningsregel for almene boliger først fastsættes i 2020. Derfor er der usikkerhed om tallene efter 2021. I de angivne tal
for lejere i almene boliger er det forudsat, at der gælder samme stigningsbegrænsningsregel som for øvrige lejeboliger.
Kilde: Egne beregninger
Tabel 2. Reduktion i samlet skattebetaling ved boligforliget i forhold til en videreførelse af gældende
regler over perioden 2018-25
Kommune
Boligejere Lejere i almene boliger
Øvrige lejere
Andelshavere
Pct. af skattebetalingen ved gældende regler
København
Frederiksberg
Ballerup
Brøndby
Dragør
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Herlev
Albertslund
Hvidovre
Høje-Taastrup
Lyngby-Taarbæk
2,2
-2,7
3,0
5,9
3,2
1,5
1,5
3,8
1,1
6,4
2,8
4,0
3,9
14,2
9,5
2,3
-0,6
3,7
18,5
7,8
0,1
7,7
1,9
8,1
-0,2
5,0
7,2
9,4
4,2
9,5
6,4
5,3
3,6
5,5
1,0
5,9
3,2
4,2
6,9
4,5
5,1
-0,9
3,7
0,0
-0,3
2,8
-0,8
3,4
-7,8
-5,2
0,8
1,2
Side 5 af 8
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 439: Spm. om at fremsende et oversigtskort over kommunerne i Danmark, hvoraf det fremgår, hvordan mindreprovenuet på de knap 20 mia. kr., der frem til 2025 er afsat til indfasning af den nye boligskat, fordeler sig på de enkelte kommuners boligmasse og boligtyper, til skatteministeren
1785387_0006.png
Rødovre
Ishøj
Tårnby
Vallensbæk
Furesø
Allerød
Fredensborg
Helsingør
Hillerød
Hørsholm
Rudersdal
Egedal
Frederikssund
Greve
Køge
Halsnæs
Roskilde
Solrød
Gribskov
Odsherred
Holbæk
Faxe
Kalundborg
Ringsted
Slagelse
Stevns
Sorø
Lejre
Lolland
Næstved
Guldborgsund
Vordingborg
Bornholm
Middelfart
Assens
Faaborg-Midtfyn
Kerteminde
Nyborg
Odense
Svendborg
Nordfyns
Langeland
4,0
9,8
1,7
5,2
2,1
4,4
5,2
7,6
5,2
5,3
4,0
4,8
9,0
4,7
6,7
17,6
5,6
6,2
11,0
21,6
11,9
12,4
14,2
7,4
9,6
12,5
10,7
9,0
22,5
9,9
16,8
17,1
13,7
8,0
11,0
10,1
10,3
11,3
4,0
7,7
11,4
16,2
6,5
-2,0
2,0
-3,7
2,7
3,9
8,0
4,0
1,0
4,4
8,9
4,1
3,5
4,2
4,2
22,1
3,2
2,6
5,0
25,7
2,4
9,3
16,9
9,9
12,9
11,9
10,7
2,1
16,7
11,4
13,2
16,0
18,0
3,0
13,4
10,0
8,7
10,5
4,2
16,6
14,4
11,6
4,1
11,0
4,3
2,4
4,3
4,5
8,7
8,3
5,6
5,6
7,0
7,2
8,9
4,0
7,1
19,6
5,7
6,4
13,2
22,0
9,0
9,2
12,7
9,6
10,0
8,8
10,8
8,2
12,4
8,8
11,2
13,4
12,1
8,4
8,7
8,7
10,6
7,6
4,6
10,4
10,7
8,6
0,5
16,3
0,7
-12,4
0,9
-1,0
1,9
1,6
1,7
1,5
10,4
1,8
6,9
-2,6
2,8
18,7
2,5
0,6
4,8
24,9
2,4
2,8
15,8
2,8
5,5
11,1
12,0
0,2
13,8
9,6
15,2
16,0
17,1
2,2
10,5
10,8
10,0
8,6
4,9
11,9
12,8
12,8
Side 6 af 8
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 439: Spm. om at fremsende et oversigtskort over kommunerne i Danmark, hvoraf det fremgår, hvordan mindreprovenuet på de knap 20 mia. kr., der frem til 2025 er afsat til indfasning af den nye boligskat, fordeler sig på de enkelte kommuners boligmasse og boligtyper, til skatteministeren
1785387_0007.png
Ærø
Haderslev
Billund
Sønderborg
Tønder
Esbjerg
Fanø
Varde
Vejen
Aabenraa
Fredericia
Horsens
Kolding
Vejle
Herning
Holstebro
Lemvig
Struer
Syddjurs
Norddjurs
Favrskov
Odder
Randers
Silkeborg
Samsø
Skanderborg
Århus
Ikast-Brande
Ringkøbing-Skjern
Hedensted
Morsø
Skive
Thisted
Viborg
Brønderslev
Frederikshavn
Vesthimmerlands
Læsø
Rebild
Mariagerfjord
Jammerbugt
Aalborg
17,4
8,9
6,4
11,5
14,8
3,9
6,2
12,3
8,6
12,4
5,7
4,3
4,5
5,7
8,1
9,9
21,5
18,9
8,6
9,9
6,1
6,9
6,1
6,8
8,3
3,0
2,7
11,0
16,1
11,0
10,6
17,0
11,1
9,7
9,5
12,4
13,5
4,5
7,1
12,7
8,6
5,7
10,6
11,1
7,0
11,9
13,2
10,8
11,0
17,4
7,7
9,6
12,6
19,8
12,9
6,5
13,2
13,2
19,4
11,8
14,9
10,1
9,3
4,9
15,5
2,2
10,3
10,7
4,9
10,2
13,8
11,7
16,5
14,1
16,1
11,2
11,7
7,6
10,6
9,0
6,8
12,4
3,8
3,0
12,7
9,8
10,8
10,3
8,7
10,4
8,7
11,1
8,3
10,0
9,2
11,3
9,0
8,1
9,2
9,3
11,2
11,8
12,0
10,4
9,0
7,9
11,7
7,6
10,6
8,7
1,9
9,6
12,1
12,1
11,6
11,9
10,4
10,2
11,6
11,6
10,7
11,4
9,1
10,8
10,6
4,7
12,3
6,1
5,3
5,5
13,4
4,2
4,5
14,5
5,4
7,3
1,0
9,1
2,1
2,9
4,4
5,9
17,2
13,7
4,1
5,7
2,4
1,7
5,3
3,5
9,6
4,5
4,5
3,3
12,0
6,8
1,9
12,2
4,7
7,1
0,6
4,7
3,6
-
1,7
6,4
-0,1
0,6
Side 7 af 8
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 439: Spm. om at fremsende et oversigtskort over kommunerne i Danmark, hvoraf det fremgår, hvordan mindreprovenuet på de knap 20 mia. kr., der frem til 2025 er afsat til indfasning af den nye boligskat, fordeler sig på de enkelte kommuners boligmasse og boligtyper, til skatteministeren
1785387_0008.png
Hjørring
Kilde: Egne beregninger
13,1
7,8
10,8
4,7
Side 8 af 8