Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1772212_0001.png
Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 383
Offentligt
2. juni 2017
J.nr. 2017 - 2800
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 383 af 5. maj 2017 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Camilla Christensen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 434: Spm. om at oplyse om kollektiver og bofællesskaber er omfattet af indefrysningsordningen, jf. svar på spm. 383, til skatteministeren
1772212_0002.png
Spørgsmål
Det fremgår af aftalen ”Tryghed om boligbeskatningen” af 2. maj 2017, at: ”Skatterabat-
ten omfatter ejerboliger, der er ejet af fysiske personer.” Ministeren bedes redegøre for,
om kollektiver og foreninger er omfattet af skatterabatten.
Svar
Ifølge forliget om
Tryghed om boligbeskatningen
omfatter skatterabatten til eksisterende bolig-
ejere ejerboliger, der er ejet af fysiske personer, mens skatterabatten for erhvervsejen-
domme gives i form af en moderniseret stigningsbegrænsningsregel, der udfases over tid.
Det betyder, at en ejendom enten vil være omfattet af rabatordningen eller stigningsbe-
grænsningen fra 2021, hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt. Eksisterende bolig-
ejere er ejere, der har erhvervet boligen før 2021.
Det er således en betingelse for at opnå skatterabatten for ejerboliger, at ejeren er en fy-
sisk person. Personer i et kollektiv, hvor ejerne skattemæssigt anses for at eje ejendom-
men i sameje, vil herefter være omfattet af skatterabatten for ejerboliger.
Ejendomme, som ejes af juridiske personer, der skattemæssigt anses for en selvstændig
enhed, vil derimod ikke blive omfattet af skatterabatten for ejerboliger. Det gælder ejen-
domme, der ejes af foreninger (f.eks. almennyttige boligforeninger), selskaber og fonde
m.v. Disse ejendomme vil i stedet være omfattet af skatterabatten for erhvervsejen-
domme i form af en moderniseret stigningsbegrænsningsregel.
Den væsentligste forskel mellem de to skatterabatter består i, at skatterabatten til eksiste-
rende boligejere omfatter såvel ejendomsværdiskat som grundskyld og videreføres indtil
boligen sælges, mens skatterabatten for erhvervsejendomme alene omfatter grundskyld og
typisk afvikles over 20 år. Til gengæld indebærer skatterabatten for erhvervsejendomme,
at der skabes en ny implicit skatterabat, hvis grundskylden stiger hurtigt efter 2021.
At de forskellige ejendomstyper ikke omfattes af ens regler for skatterabat skyldes, at er-
hvervsejendomme dels ikke er ejendomsværdiskattepligtige, dels ikke eller kun i meget
sjældne tilfælde sælges.
Side 2 af 2