Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1766783_0001.png
19. maj 2017
J.nr. 2017 - 2672
Kontor:
Miljø, energi og motor
Samrådsspørgsmål AG-AJ
Tale til besvarelse af spørgsmål AG, AH, AI og AJ den 23. maj 2017
Spørgsmål AG
På baggrund af Jyllands-Postens afdækning af, at bilimportører og lea-
singselskaber udnytter lovgivningen til at minimere eller helt undgå re-
gistreringsafgift, og at anmodninger om refusion af registreringsafgift
fra leasingselskaber er mere end tredoblet på to år, bedes ministeren
redegøre for, om lovgivningen på området er robust nok.
Spørgsmål AH
Ministeren bedes redegøre for, hvordan SKATs kontrol af korrekt ind-
betaling og refusion af registreringsafgift foregår.
Spørgsmål AI
Ministeren bedes redegøre for, hvilke tiltag der kan tages politisk, såle-
des at det sikres, at der er ens beskatning på ens biler. I forlængelse heraf
bedes ministeren redegøre for, hvorvidt en løsning kunne være, at ind-
føre en teknisk baseret afgift, som man f.eks. har i Norge.
Spørgsmål AJ
Hvilke initiativer vil ministeren tage for at lukke det skattehul, der i bil-
branchen kaldes ”at vaske biler”, og som betyder, at statskassen bliver
snydt for meget store beløb. Der henvises til artiklen ”Kom med i den
store bilvask: Sådan skruer bilbranchen ned for registreringsafgiften og
op for profitten” bragt i Jyllands-Posten
den 28. april 2017.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 402: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. maj 2017 om virksomheders udnyttelse af lovgivningen om registreringsafgift, til skatteministeren
1766783_0002.png
Indledning
Jeg vil gerne takke for muligheden for at svare på
spørgsmålene om reglerne på leasingområdet set i
lyset af den seneste tids medieomtale. Vi har drøf-
tet selve reglerne i den tekniske gennemgang, så
det gør jeg lidt mindre ud af i besvarelsen af sam-
rådsspørgsmålene.
Jeg tillader mig at besvare de fire spørgsmål sam-
let.
Side 2 af 29
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 402: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. maj 2017 om virksomheders udnyttelse af lovgivningen om registreringsafgift, til skatteministeren
1766783_0003.png
Jeg vil starte med at besvare spørgsmål AG, AI og
AJ, som alle omhandler leasingreglernes ro-
busthed set i lyset af den seneste tids historier i
medierne, og hvilke mulige initiativer der kan tages
for at sikre, at der betales den korrekte registre-
ringsafgift.
Herefter vil jeg besvare spørgsmål AH vedrørende
SKATs kontrol af korrekt indbetaling og refusion
af registreringsafgift.
Side 3 af 29
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 402: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. maj 2017 om virksomheders udnyttelse af lovgivningen om registreringsafgift, til skatteministeren
1766783_0004.png
Indledningsvis vil jeg bemærke, at en værdiafgift
baseret på handelsprisen med en marginalbeskat-
ning på 150 pct. i sin natur altid vil være under pres
i forhold at undgå den høje beskatning.
Det er der intet nyt i. Det har stået politikerne klart
i mange omgange, bl.a. de gange hvor der er sket
indgreb i bilbeskatningen.
Regeringen er særdeles opmærksom på den uhen-
sigtsmæssige adfærd, der følger af alt for høje skat-
ter og afgifter. Derfor har regeringen nedsat regi-
streringsafgiften i 2 omgange.
Side 4 af 29
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 402: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. maj 2017 om virksomheders udnyttelse af lovgivningen om registreringsafgift, til skatteministeren
1766783_0005.png
Reglerne skal tjekkes
De eksempler, der har været i medierne, gør na-
turligvis indtryk på mig. Jeg håber, at der er tale
om atypiske eksempler. Det må naturligvis under-
søges, og vi må bruge resultaterne til at se på, om
reglerne på leasingområdet er tilstrækkeligt robu-
ste.
Derfor vil jeg, bl.a. på baggrund af de kontrolpro-
jekter, som kører i SKAT, og som jeg vil komme
ind på senere, inden sommerferien indkalde til for-
handlinger om mulige ændringer eller tilpasninger
i regelsættet.
Side 5 af 29
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 402: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. maj 2017 om virksomheders udnyttelse af lovgivningen om registreringsafgift, til skatteministeren
1766783_0006.png
Historierne i medierne
Medierne har særligt haft fokus på leasingselska-
bernes brug af ordningen for værditabsberegning
og den ordning, som medierne kalder ”at vaske bi-
ler”.
For klarhedens skyld skal jeg nævne, at værditabs-
beregningen og den ordning, som i medierne kal-
des ”at vaske biler”, ikke er det samme.
Værditabsberegningen
EU-krav
For at starte med ordningen om genberegning af
værditabet, forholder denne ordning sig til den
forholdsmæssige registreringsafgift.
Side 6 af 29
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 402: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. maj 2017 om virksomheders udnyttelse af lovgivningen om registreringsafgift, til skatteministeren
1766783_0007.png
Reglerne om forholdsmæssig betaling af registre-
ringsafgift blev indført på baggrund af EU-retlig
domspraksis.
I Danmark er vi på baggrund af EU-retten forplig-
tiget til at sikre proportionalitet mellem den tid,
som et leasingkøretøj anvendes i landet, og den re-
gistreringsafgift som skal betales. Den høje danske
registreringsafgift må ikke efter EU-retten være en
barriere for, at udenlandske leasingselskaber kan
operere på det danske marked.
Side 7 af 29
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 402: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. maj 2017 om virksomheders udnyttelse af lovgivningen om registreringsafgift, til skatteministeren
1766783_0008.png
I 2008, da man indførte reglerne på baggrund af
en åbningsskrivelse i en traktatkrænkelsessag,
valgte man at give de samme fordele til danske og
udenlandske leasingselskaber for at sikre ens kon-
kurrence.
Formål med værditabsberegningen
Værditabsberegningen skal være med til at sikre, at
udenlandske og danske leasingselskaber betaler
det samme i registreringsafgift.
Når en bil går ind i leasingordningen, fastsættes af-
giften på baggrund af et skønnet værditab. Hvis
Side 8 af 29
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 402: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. maj 2017 om virksomheders udnyttelse af lovgivningen om registreringsafgift, til skatteministeren
1766783_0009.png
køretøjet efter endt leasingperiode har haft et min-
dre værditab end forudsat, har afgiften været for
højt sat. Så skal der tilbagebetales afgift.
På den baggrund blev der i det nuværende regelsæt
lavet en ordning, hvor leasingselskaberne kan få
genberegnet værditabet på køretøjet - og dermed
afgiften - når leasingperioden udløber. Værditabet
gøres op i forhold til værditabet på de tilsvarende
brugte biler på det danske marked.
Dette står meget klart i forarbejderne til leasinglo-
ven L 64 fra efteråret 2008. De politikere, der var
Side 9 af 29
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 402: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. maj 2017 om virksomheders udnyttelse af lovgivningen om registreringsafgift, til skatteministeren
1766783_0010.png
med til at beslutte dette, kan ikke have været i tvivl
herom.
Leasingselskaber, som køber et stort antal biler af
bilimportører, opnår ofte en rabat, som ikke kan
opnås af en almindelig forbruger. Disse biler går
derfor ind i ordningen til en lav værdi.
Ved genberegningen af værditabet i forhold til lig-
nende biler på det danske marked, vil sådanne bi-
ler, i nogle tilfælde, have haft et meget lavt værdi-
tab. Det medfører, at de kan få refunderet en del
af registreringsafgiften. Der kan helt sikkert også
Side 10 af 29
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 402: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. maj 2017 om virksomheders udnyttelse af lovgivningen om registreringsafgift, til skatteministeren
1766783_0011.png
peges på tilfælde, hvor hele registreringsafgiften er
refunderet.
Ikke alle leasingbiler får refusion
Det er dog langt fra alle leasingbiler på forholds-
mæssig registreringsafgift, hvor der gennemføres
værditabsberegninger. I 2016 var det ca. 17.000 bi-
ler, hvor der blev gennemført værditabsberegning.
I gennemsnit blev der i 2016 refunderet ca. 12.000
kr. pr. bil.
Dette skal sammenholdes med, at der i 2016 blev
nyregistreret ca. 67.000 biler på forholdsmæssig
Side 11 af 29
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 402: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. maj 2017 om virksomheders udnyttelse af lovgivningen om registreringsafgift, til skatteministeren
1766783_0012.png
registreringsafgift, som bidrog med ca. 4 mia. kr. i
registreringsafgift.
”At vaske biler”
Nu til såkaldt ”bilvask”. Denne ordning relaterer
sig til det forhold, at der igennem lave indkøbspri-
ser, efterfølgende leasing og afslutningsvist salg til
en køber til almindelig markedspris kan opstå si-
tuationer, hvor der opnås en fortjeneste, som der
ikke betales registreringsafgift af.
Side 12 af 29
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 402: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. maj 2017 om virksomheders udnyttelse af lovgivningen om registreringsafgift, til skatteministeren
1766783_0013.png
Hvornår er det i strid med reglerne
Som jeg flere gange har nævnt i medierne, er det
ikke forbudt at gøre en god handel. I de situatio-
ner, hvor leasingselskabernes pris inkl. rabat er en
”ægte” lav pris, som følge af godt købmandskab,
er der blevet handlet helt efter gældende regelsæt.
Det er imidlertid ikke lovligt at fastsætte kunstigt
lave interne afregningspriser, fx hvor bilprodu-
cent, importør og leasingselskab er interessefor-
bundne.
Dette er der allerede regler, som skal sikre imod i
registreringsafgiftsloven og andre regelsæt.
Side 13 af 29
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 402: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. maj 2017 om virksomheders udnyttelse af lovgivningen om registreringsafgift, til skatteministeren
1766783_0014.png
Ret og rimelighed
Der skal være rimelighed i regelsættet. Det har
aldrig været intentionen
heller ikke EU-retligt -
at reglerne om værditabsberegningen ved for-
holdsmæssig leasing skulle indebære, at nogle bi-
ler kan køre afgiftsfrit i Danmark, mens andre
skal betale en registreringsafgift på 150 pct.
Derfor har jeg som nævnt bedt Skatteministeriet
om at undersøge, om regelsættet er tilstrækkeligt
robust.
Side 14 af 29
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 402: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. maj 2017 om virksomheders udnyttelse af lovgivningen om registreringsafgift, til skatteministeren
1766783_0015.png
Og så snart undersøgelsens foreløbige resultat fo-
religger medio juni, vil jeg inden sommerferien
indkalde til politiske forhandlinger.
Svar på spørgsmål AG, AI og AJ
Mit svar til spørgsmål AG, AI og AJ er således, at
regelsættet undersøges, og i denne sammenhæng
arbejdes der også på mulige initiativer, såfremt det
måtte vise sig, at det er nødvendigt med en tilpas-
ning.
Side 15 af 29
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 402: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. maj 2017 om virksomheders udnyttelse af lovgivningen om registreringsafgift, til skatteministeren
1766783_0016.png
Teknisk baseret afgift efter den norske model
I spørgsmål AI spørges der også til, om en tek-
nisk baseret afgift, som den norske, kunne være
en mulig løsning.
Den nuværende registreringsafgift er udformet
som en værdibaseret afgift baseret på bilens pris
inkl. moms og avancer.
Afgiften på to ens biler vil derfor være forskellig,
hvis der ikke er betalt samme pris for de to biler.
Det kan fx være flådeejere, som leasingselskaber,
der kan opnå rabatter på biler, fordi de køber
Side 16 af 29
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 402: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. maj 2017 om virksomheders udnyttelse af lovgivningen om registreringsafgift, til skatteministeren
1766783_0017.png
mange biler, sammenlignet med en privatperson
der kun køber én bil.
Det kan også være en privatperson, som køber
en bil med rabat, fordi en nyere model er på trap-
perne.
Det synes jeg stemmer fint overens med, at man
belønner det gode købmandsskab.
Men det er også rigtigt, at en omlægning til en
teknisk baseret registreringsafgift, som de har i
Norge, og som bygger på bilens tekniske egen-
skaber, fx CO2-udledning, vægt og hestekræfter
Side 17 af 29
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 402: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. maj 2017 om virksomheders udnyttelse af lovgivningen om registreringsafgift, til skatteministeren
1766783_0018.png
eller lignende, vil betyde, at man får ens biler vil
betale det samme i afgift, men ikke i pris. Det er
jo stadig muligt at give rabat, når der købes stort
ind.
Stor øvelse
Derfor må man forvente, at under en teknisk af-
gift vil den almindelige forbruger stadig betale en
højere pris for biler end flådeejere.
Omlægning til en teknisk registreringsafgift er
dog en meget omfattende øvelse, som ikke nød-
vendigvis giver forbrugerne billigere familiebiler.
Side 18 af 29
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 402: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. maj 2017 om virksomheders udnyttelse af lovgivningen om registreringsafgift, til skatteministeren
1766783_0019.png
Men en teknisk registreringsafgift vil højest sand-
synligt give billigere luksusbiler.
Det er ikke det, jeg arbejder for. Jeg arbejder for,
at alle biler skal ned i registreringsafgift.
Jeg mener grundlæggende, at brugen af biler bør
beskattes
ikke købet. Jeg arbejder for, at vi på
lang sigt kan indføre roadpricing.
Samrådsspørgsmål AH om SKATs kontrol
I det følgende vil jeg nu svare på spørgsmål AH
om SKATs kontrol på leasingområdet.
Side 19 af 29
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 402: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. maj 2017 om virksomheders udnyttelse af lovgivningen om registreringsafgift, til skatteministeren
1766783_0020.png
SKATs kontrolaktiviteter
Den kontrol, SKAT fører med korrekt indbetaling
af registreringsafgift, består af en bred vifte af ak-
tiviteter. Herunder både indledende kontrol, lø-
bende kontrol og efterkontrol.
Kontrol ved fordøren
Allerede inden leasingkontrakterne underskrives,
har SKAT en indledende kontrol i form af god-
kendelse af kontrakter for leasing af biler.
Her har SKAT fokus på, at der er tale om reelle
leasingforhold
og ikke maskeret køb til lav afgift.
Side 20 af 29
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 402: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. maj 2017 om virksomheders udnyttelse af lovgivningen om registreringsafgift, til skatteministeren
1766783_0021.png
Løbende kontrol
SKAT har desuden en generel løbende kontrol
med indbetaling af registreringsafgift ved såvel im-
port som eksport.
Denne kontrol omfatter også leasingområdet.
Kontrollen varetages som en fast driftsopgave,
hvor der med udgangspunkt i forhandlernes må-
nedsangivelser udsøges biler til stikprøvemæssig
kontrol af betalt registreringsafgift.
Side 21 af 29
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 402: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. maj 2017 om virksomheders udnyttelse af lovgivningen om registreringsafgift, til skatteministeren
1766783_0022.png
Udsøgningen er bl.a. baseret på en vurdering af ri-
siko og på en række automatiserede kriterier.
Eksempelvis vil et køretøj blive udtaget til pristjek,
hvis køretøjets vurderede handelsværdi ligger
udenfor et givent normalområde.
Efterkontrol
I forhold til efterkontrol har SKAT siden 1. april
2014 haft et kontrolprojekt vedrørende leasing af
biler. Formålet med projektet er at undersøge, om
reglerne i forbindelse med leasingafgiften overhol-
des.
Side 22 af 29
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 402: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. maj 2017 om virksomheders udnyttelse af lovgivningen om registreringsafgift, til skatteministeren
1766783_0023.png
Konkret har projektet fokus på, om leasingkon-
trakter indgået mellem leasinggiver og leasingtager
er i overensstemmelse med den godkendte stan-
dardkontrakt. Projektet er foreløbigt planlagt til at
løbe frem til 31. december 2017.
Derudover medfører SKATs samarbejde med Po-
litiet, at et antal køretøjer bliver kontrolleret for
korrekt brug som leasingbiler efter registreringsaf-
giftsloven.
Side 23 af 29
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 402: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. maj 2017 om virksomheders udnyttelse af lovgivningen om registreringsafgift, til skatteministeren
1766783_0024.png
Rivende udvikling i leasing
Som beskrevet under den tekniske gennemgang,
er der sket en fordobling i antallet af leasingkøre-
tøjer i perioden 2013-2016.
Samtidig er antallet af leasingselskaber steget kraf-
tigt, og leasingselskaberne udbyder løbende nye
leasingformer.
Derfor nye initiativer fra SKAT
Derfor har SKAT i 2016 gjort forarbejdet til en
række aktiviteter, der allerede er igangsat eller som
igangsættes i løbet af 2017.
Side 24 af 29
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 402: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. maj 2017 om virksomheders udnyttelse af lovgivningen om registreringsafgift, til skatteministeren
1766783_0025.png
SKAT har i 2017 intensiveret kontrollen med lea-
singselskabernes værdifastsættelser og værditabs-
beregninger. Der ses på virksomhedernes fastsæt-
telse af prisen som ny, og om den aktuelle handels-
pris for den brugte bil svarer til den almindelige
handelspris for tilsvarende biler.
350 pristjek af værditabsberegning inden sommerferien
Kontrollen af værdifastsættelsen sker som led i, at
SKAT i april måned 2017 har indkaldt ca. 350 kø-
retøjer til pristjek af værditabsberegning. Køretø-
jerne er primært indkaldt hos de største leasingsel-
skaber ud fra en risiko- og væsentlighedsvurde-
ring.
Side 25 af 29
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 402: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. maj 2017 om virksomheders udnyttelse af lovgivningen om registreringsafgift, til skatteministeren
1766783_0026.png
Samlet set planlægger SKAT at gennemføre ca.
1000 pristjek på værditabsberegninger og handels-
priser i alt i 2017.
Analyse af priser fra importør til leasingselskab
Endelig planlægger SKAT at lave et analyseprojekt
i 2017, hvor formålet er at kontrollere, at der sker
korrekt prisfastsættelse og dermed en korrekt af-
giftsberigtigelse fra importørens prisfastsættelse til
leasingselskabernes registreringsafgiftsberegning.
Kontrollen forholder sig således til grundlaget for
importørens indberetning af priser i Motorregi-
streret.
Side 26 af 29
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 402: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. maj 2017 om virksomheders udnyttelse af lovgivningen om registreringsafgift, til skatteministeren
1766783_0027.png
Tilførsel af ressourcer og styrkelse af faglige miljøer
Udover de nævnte kontrol- og analyseprojekter,
har SKAT i 2017 tilført flere ressourcer til leasing-
området, styrket de faglige miljøer og øget den fag-
lige ledelse på leasingområdet.
Samlet set har SKAT således fokus på leasingom-
rådet.
Og Skatteministeriet vil som nævnt bruge erfarin-
gerne fra SKATs kontrolindsats og pristjek til at
vurdere reglerne på området og foreslå eventuelle
stramninger.
Side 27 af 29
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 402: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. maj 2017 om virksomheders udnyttelse af lovgivningen om registreringsafgift, til skatteministeren
1766783_0028.png
Hermed mener jeg at have besvaret samråds-
spørgsmål AG-AJ.
Berigtigelse spm. 169
Dernæst vil jeg lige for en god ordens skyld nævne,
at jeg i dag har oversendt en berigtigelse til Folke-
tinget i forhold til svar på spm. 169.
Det fremgår af svaret på spm. 169, at de genbereg-
ninger vedrørende forholdsmæssig registrerings-
afgift, som medfører nedsættelse af den oprinde-
ligt beregnede afgift (altså de ca. 200 mio. kr i
2016), overvejende skyldes afkortning af leasing-
Side 28 af 29
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 402: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. maj 2017 om virksomheders udnyttelse af lovgivningen om registreringsafgift, til skatteministeren
1766783_0029.png
perioden i indgåede kontrakter. Det er ikke kor-
rekt. I de omtalte ca. 200 mio. kr er der alene tale
om værditabsberegninger og tilbagebetaling af af-
gift som følge af dette. Det har ikke noget at gøre
med afkortning af leasingperioden.
Afrunding
Efter dette er sagt, vil jeg slutte af med at sige, at
jeg ser frem til, at vi kan have en politisk drøftelse
af beskatningen af biler på denne baggrund, og jeg
besvarer naturligvis alle supplerende spørgsmål.
Side 29 af 29