Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1774427_0001.png
29. juni 2017
J.nr. 2017 - 3203
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 401 af 23. maj 2017 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 401: Spm. om, hvornår ministeren og Skatteministeriet blev opmærksom på problemerne om leasingselskabers udnyttelse af lovgivningen og den tredobbelte stigning i anmodninger om refusion af registreringsafgift, til skatteministeren
1774427_0002.png
Spørgsmål
I forlængelse af den oversendte besvarelse af SAU alm. del
spørgsmål 362, hvor mini-
steren ikke svarer på det, der blev spurgt om i spørgsmålet, bedes ministeren redegøre
for, hvornår ministeren og Skatteministeriet blev opmærksom på problemerne om lea-
singselskabers udnyttelse af lovgivningen og den tredobbelte stigning i anmodninger om
refusion af registreringsafgift.
Svar
Som jeg redegjorde for i mit svar på
SAU alm. del, spørgsmål 362,
er den høje danske regi-
streringsafgift konstant under pres i forhold til at undgå den høje beskatning.
Tilbagebetaling af registreringsafgift efter værditabsberegning er ikke som udgangspunkt
”udnyttelse
af lovgivningen”. Det er en mulighed i reglerne, som er vedtaget af Folketin-
get i 2008. Reglerne skal sikre, at hvis en leasingbil har haft et lavere værditab end andre
lignende biler, og der dermed er betalt for meget i afgift, så kan der ske tilbagebetaling. Af
bemærkningerne til L 64 (folketingssamlingen 2008/09) fremgår:
”Der indføres mulighed for en afsluttende vurdering. Muligheden for en afsluttende vurdering må formodes
at blive anvendt alene i tilfælde, hvor leasingselskabet forventer at få tilbagebetalt registreringsafgift. Den
forholdsmæssige registreringsafgift forventes at afspejle afskrivningsforløbet for de fleste biler. Muligheden
for vurdering vil imidlertid kunne resultere i et øget provenutab i forhold til det ovenfor nævnte.” (min un-
derstregning).
Da Folketinget vedtog reglerne, var det således oplyst, at hvis leasingbiler havde et mindre
værditab end forudsat, ville der ske tilbagebetaling af registreringsafgift, hvilket kunne
føre til et større mindreprovenu end forudsat.
Som jeg har redegjort for i mine tidligere svar, er både omfanget af leasing af biler og til-
bagebetalingerne efter værditabsberegning steget kraftigt de senere år. Det fremgår af mit
svar på
SAU alm. del, spørgsmål nr. 169.
Bl.a. til brug for besvarelsen af netop dette spørgs-
mål modtog Skatteministeriet den 27. januar 2017 oplysninger fra SKAT om udviklingen i
tilbagebetalingerne som følge af værditabsberegningerne. Disse oplysninger inkluderede
tal for tilbagebetaling efter værditabsberegning i 2016, hvor den største stigning er sket.
Stigningen i tilbagebetalingerne efter værditabsberegning i 2016 kan have mange årsager,
herunder nedsættelsen af registreringsafgiften i 2015.
SKAT har oplyst, at SKAT gennem 2016 har fulgt udviklingen på leasingområdet og på
denne baggrund allerede ultimo 2016/primo 2017 har gjort forarbejdet til en række kon-
trolaktiviteter, som er igangsat i foråret 2017, eller som igangsættes senere i 2017. Blandt
disse kontrolaktiviteter har SKAT netop afsluttet et pristjek af 358 biler hos nogle af de
største leasingselskaber, hvor der er sket tilbagebetaling efter værditabsberegning. SKAT
har oplyst, at kontrollen har vist, at for 295 af de indkaldte leasingbiler har SKAT ikke
haft nogle anmærkninger i forhold til de selvanmeldte værditabsberegninger. For et min-
dre antal leasingbiler skal der i nogle tilfælde ske en efteropkrævning hos leasingselska-
berne, mens der i enkelte andre tilfælde er betalt for meget i afgift.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 401: Spm. om, hvornår ministeren og Skatteministeriet blev opmærksom på problemerne om leasingselskabers udnyttelse af lovgivningen og den tredobbelte stigning i anmodninger om refusion af registreringsafgift, til skatteministeren
1774427_0003.png
Kontrollen viser, at værditabsberegningen generelt sker efter reglerne. Reglerne indebærer
imidlertid, at nogle biler de facto kan køre afgiftsfrit i Danmark, mens andre skal betale
150 pct. Det er efter min mening ikke rimeligt. Derfor ser vi på, hvordan reglerne kan æn-
dres.
Side 3 af 3