Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1770358_0001.png
19. juni 2017
J.nr. 2017 - 3200
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 398 af 22. maj 2017 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Joachim B. Olsen (LA).
Karsten Lauritzen
/ Merete Godvin Jensen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 398: Spm. om at vurdere provenutabet ved at annullere de ændringer i selskabers mulighed for underskudsmodregning, der blev vedtaget med lovforslag nr. L 173 (folketingsåret 2011-12), fra og med 2018, til skatteministeren
1770358_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes vurdere provenutabet ved at annullere de ændringer i selskabers mulig-
hed for underskudsmodregning, der blev vedtaget med lovforslag nr. L 173 (folketings-
året 2011-12), fra og med 2018. Ministeren bedes angive provenutabet i tabelform umid-
delbart, efter tilbageløb samt efter tilbageløb og adfærd for hvert år i perioden 2018-2025
og varigt.
Svar
Efter gældende regler kan fremførselsberettigede underskud op til ca. 8 mio. kr. (2017-ni-
veau) fradrages fuldt ud i positiv selskabsskattepligtig indkomst, mens underskud herud-
over alene kan nedbringe det resterende overskud med 60 pct. i de år, hvor det fradrages.
Uudnyttet underskud kan dog fremføres uden tidsbegrænsning til fradrag i senere års
overskud.
Det er forbundet med en betydelig usikkerhed at vurdere de provenumæssige konsekven-
ser ved en ophævelse af underskudsbegrænsningen. I nedenstående vurdering er taget ud-
gangspunkt i det grundlag, der blev anvendt ved indførelsen af reglerne i 2012. I det om-
fang, der fremkommer nye oplysninger om selskabernes fremførselsberettige underskud,
kan der være behov for at revidere skønnene.
En afskaffelse af begrænsningen på underskudsanvendelse skønnes med betydelig usik-
kerhed at medføre et mindreprovenu i 2018 på ca. 1,5 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd.
Det varige mindreprovenu skønnes at udgøre ca. 60 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf.
tabel 1.
Det relativt lave varige mindreprovenu ved at afskaffe reglen skyldes, at afskaffelse
af reglen i overvejende grad er udtryk for en udskydelse af beskatning.
Tabel 1. Mindreprovenu ved ophævelse af underskudsbegrænsningen
(2018-niveau)
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
Mindreprovenu efter tilbageløb
og adfærd
Kilde: Skatteministeriet
2018
2.170
1.520
2019
1.400
980
2020
980
680
2021
280
190
2022
220
150
2023
150
110
2024
90
60
2025
50
30
Varig
virkning
110
70
1.500
960
660
180
130
90
50
20
60
Side 2 af 2