Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1770348_0001.png
19. juni 2017
J.nr. 2017 - 3200
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 397 af 22. maj 2017 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Joachim B. Olsen (LA).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 397: Spm. om at vurdere provenutabet ved at afskaffe arbejdsskadeafgiften fra og med 2018, til skatteministeren
1770348_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes vurdere provenutabet ved at afskaffe arbejdsskadeafgiften fra og med
2018. Ministeren bedes angive provenutabet i tabelform umiddelbart, efter tilbageløb
samt efter tilbageløb og adfærd for hvert år i perioden 2018-2025 og varigt. Ministeren
bedes også angive den forventede forøgelse af arbejdsudbuddet.
Svar
En afskaffelse af arbejdsskadeafgiften skønnes at medføre et umiddelbart mindreprovenu
på ca. 450 mio. kr. i 2018 stigende til ca. 550 mio. kr. i 2021 og fremadrettet,
jf. tabel 1.
Den stigende provenuprofil frem mod 2021 afspejler, at antallet af behandlede arbejds-
skadesager i disse år ligger under det skønnede normale niveau, og at antallet af behand-
lede sager forventes at stige til det normale niveau frem mod 2021.
Tabel 1. Provenuvirkning ved afskaffelse af arbejdsskadeafgiften
Mio. kr. (2017-niveau)
Umiddelbar provenu-
virkning
Provenuvirkning efter
tilbageløb
Provenuvirkning efter
tilbageløb og adfærd
2018
440
400
2019
470
440
2020
510
480
2021
550
510
2022
550
510
2023
550
510
2024
550
510
2025
550
510
varigt
550
510
390
420
460
490
490
490
490
490
490
Arbejdsskadeafgiften kan anses som en skat på produktionsinput i form af arbejdskraft.
Det indebærer, at afgiften på sigt nedvæltes i lønniveauet. Samlet set påvirkes de offentli-
ge finanser kun i mindre grad af en sådan ændring i lønnen, idet de offentlige udgifter i de
fleste tilfælde stiger nogenlunde tilsvarende. En lille del af de offentlige udgifter vil dog
ikke stige tilsvarende, og der er derfor et begrænset tilbageløb. Herudover vil der være en
arbejdsudbudseffekt. Arbejdsudbudsvirkningen er skematisk beregnet ud fra en forud-
sætning om, at arbejdsskadeafgiften fordelingsmæssigt rammer nogenlunde som en æn-
dring i AM-bidraget.
Det skønnes, at en afskaffelse af arbejdsskadeafgiften vil øge arbejdsudbuddet varigt sva-
rende til godt 100 fuldtidstidsansatte.
Side 2 af 2