Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1769676_0001.png
15. juni 2017
J.nr. 2017-3275
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 394 af 19. maj 2017 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Kasper Schiøth
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 394: Spm. om at estimere, hvor mange milliarder kr. der er tabt i restancer, der er gået fra inddrivelige til ikke-inddrivelige restancer, til skatteministeren
1769676_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes estimere, hvor mange mia. kr. der er tabt i restancer, der er gået fra ind-
drivelige til ikke inddrivelige restancer, på grund af følgende forhold: 1) Forsinkelsen af
EFI-systemet og 2) At EFI blev skrinlagt, og restancerne herefter voksede voldsomt. Mi-
nisteren bedes oplyse både et samlet tal og et tal opdelt for hhv. pkt. 1 og pkt. 2.
Svar
Der er ikke nogen målbar sammenhæng mellem på den ene side tabte restancer og på den
anden side forsinkelsen/nedlukningen af EFI eller restancebeholdningens størrelse. Den
løbende afskrivning af fordringer er en integreret og lovbestemt del af det almindelige
inddrivelsesarbejde i forbindelse med bl.a. konkurser, gældssanering, dødsboer og foræl-
delse, og afhænger i høj grad af konjunkturelle og strukturelle forhold, fx gældsposternes
størrelse, sammensætning og fordeling på skyldnere og ikke mindst skyldnernes betalings-
evne.
Derfor er det ikke muligt at opgøre de i spørgsmålet ønskede forholds betydning for stør-
relsen af afskrivningen af restancer.
Det bemærkes, at opgørelserne af restancemassen i henholdsvis inddrivelige og ikke ind-
drivelige restancer, som er oplyst i kvartalsredegørelserne om offentlige restancer til SAU,
ikke er udtryk for tab eller afskrivninger. Opdelingen i inddrivelige og ikke inddrivelige
restancer er derimod et udtryk for, hvor stor en andel af restancernes pålydende værdi,
det aktuelt (på opgørelsestidspunktet) vurderes muligt at få inddrevet. Opgørelsen hviler
på forskellige karakteristika ved skyldneren, fx betalingsevne, og restancetypen, fx hvilke
inddrivelsesværktøjer, der er til rådighed.
Det bemærkes endeligt, at alle Folketingets partier 8. juni 2017 blev enige om en aftale
om styrkelse af den offentlige gældsinddrivelse. Aftalen er en nødvendig del af oprydnin-
gen efter sammenbruddet i EFI/DMI, og medfører bl.a. en ekstraordinær afskrivning af
omkring 10,8 mio. fordringer med tvivl om gyldigheden til en kursværdi af ca. 1 mia. kr.
(omkring 5,8 mia. kr. i nominel værdi) i henhold til den kursværdimodel, som Skattemini-
steriet offentliggjorde den 25. april 2017, der fortsat forbedres og præciseres.
Side 2 af 2