Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1765842_0001.png
2. juni 2017
J.nr. 2017 - 3049
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 387 af 5. maj 2017 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Claus Houmann
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om, at der ikke er en endelig afklaring på, hvordan situationen er for lejere i almene boliger, samt for personer, der bor i en andelsbolig, til skatteministeren
1765842_0002.png
Spørgsmål
Det fremgår af aftalen ”Tryghed om boligbeskatningen” af 2. maj 2017, at der ikke er en
endelig afklaring på, hvordan situationen er for lejere i almene boliger, samt for personer,
der bor i en andelsbolig. Ministeren bedes redegøre for, om det er tilfredsstillende, at
disse mennesker ikke har tryghed om deres situation, og hvad ministeren har tænkt sig at
gøre for, at disse mennesker hurtigst muligt får klarhed over deres situation i forhold til
aftalen.
Svar
Vedr. lejere almene boliger
Det fremgår af
forliget om Tryghed om boligbeskatningen,
at
”(…)
[d]er er en vis usikkerhed om,
hvor store konsekvenserne af de nye ejendomsvurderinger bliver for de almene boliger. Forligspartierne er
enige om at drøfte dette spørgsmål primo 2020, når konsekvenserne kan fastlægges med større sikkerhed
med det formål at sikre en rimelig huslejeudvikling i den almene boligsektor, herunder med særlig fokus
på almene boligafdelinger med store stigninger beskatningen. Som følge heraf er der ikke fastlagt en stig-
ningsbegrænsningsregel for de almene boliger.
(…) Grundskylden for de almene boligselskaber, der har
fået en skatterabat må (…) maksimalt stige med 600 mio. kr. (2017-niveau)
frem mod 2040 som di-
rekte konsekvens
af de nye ejendomsvurderinger.”
Ovenstående indebærer, at forligspartierne er enige om i 2020, når de nye vurderinger for
almene boligejendomme foreligger, at drøfte og fastlægge stigningsbegrænsningen for al-
mene boliger, så grundskylden for de almene boligselskaber, der har fået en skatterabat,
maksimalt kan stige med 600 mio. kr. (2017-niveau) frem mod 2040 som direkte konse-
kvens af de nye ejendomsvurderinger.
Det er Skatteministeriets umiddelbare forventning, at såfremt almene boliger omfattet af
den samme stigningsbegrænsningsregel som øvrige lejeboliger, vil grundskylden ikke stige
med mere end ca. 0,6 mia. kr. frem mod 2040 (2017-niveau). Denne vurdering er imidler-
tid forbundet med usikkerhed, da de nye endelige vurderinger endnu ikke kendes. For at
sikre, at de nye endelige vurderinger ikke indebærer en større stigning frem mod 2040 end
de 600 mio. kr., fastlægges den konkrete stigningsbegrænsningsregel for almene boliger
først i 2020. Det er tryghedsskabende for lejere i almene boliger.
Vedr. andelsboliger
Det fremgår endvidere af
forliget om Tryghed om boligbeskatningen,
at
”[d]et undersøges,
hvorvidt
der kan indføres en indefrysningsordning for andelsboliger, så der vil gælde samme regler for indefrysning
for boligejere og andelsboligejere fra 2021. Hvis det ikke kan lade sig gøre at omfatte andelsboliger af en
indefrysningsordning, vil den moderniserede stigningsbegrænsningsregel ligeledes gælde for andelsboliger.”
Ovenstående indebærer, at andelsboliger enten vil blive omfattet af indefrysningsordning,
der gælder for ejerboliger, eller den moderniserede stigningsbegrænsningsregel, der gælder
for lejeboliger. Begge dele vil give tryghed om boligbeskatningen for andelshavere.
Side 2 af 2