Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1765840_0001.png
2. juni 2017
J.nr. 2017 - 2764
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 374 af 5. maj 2017 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Claus F. Houmann
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 374: Spm. om, hvad konsekvenserne af aftalen Tryghed om boligbeskatningen af 2. maj 2017 er i 2017-kr. (samlet, fordelt på kommuner og ejendomsværdi) sammenlignet med, hvis skattestoppet blot ophæves og en ny og mere retvisende ejendomsvurdering indføres, til skatteministeren
1765840_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvad konsekvenserne af aftalen ”Tryghed om boligbeskatnin-
gen” af 2. maj 2017 er i 2017-kr.
(samlet, fordelt på kommuner og ejendomsværdi) sam-
menlignet med, hvis skattestoppet blot ophæves og en ny og mere retvisende ejendoms-
vurdering indføres.
Svar
Regeringen har sammen med Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet og Radikale Venstre
indgået en aftale om en ny boligbeskatning.
Forliget skaber tryghed om boligbeskatnin-
gen, også efter 2020, hvor den nuværende aftale om skattestoppet for ejendomsværdiskat-
ten udløber. Aftalen betyder, at boligskattesatserne i 2021 sænkes markant. For de fleste
boligejere vil de samlede boligskatter således falde i 2021 i forhold til en videreførelse af
gældende regler. Samtidigt aflyses de store stigninger i grundskylden, som boligejerne el-
lers havde i udsigt.
Med boligforliget forventes de gennemsnitlige boligskatter inkl. skatterabat for ejerboli-
gerne (ekskl. fritidshuse) at udgøre godt 15.000 kr. (2017-niveau) i 2021,
jf. figur 1.
Frem
mod 2040 forventes boligskatterne at stige til i gennemsnit ca. 17.000 kr. (2017-niveau),
hvilket afspejler det gradvise bortfald af skatterabatterne og de videreførte 1998-nedslag i
takt med at nuværende ejere fraflytter deres bolig.
En ophævelse af ejendomsværdiskattestoppet fra 2021 med fastholdte skattesatser inde-
bærer en markant stigning i boligskatterne fremadrettet.
1
Således skønnes de gennemsnit-
lige boligskatter mere end fordoblet i 2040 sammenlignet med situationen med boligforli-
get. Denne stigning afspejler, dels højere ejendomsværdiskatter som følge af ophævelsen
af ejendomsværdiskattestoppet, når skattesatserne fastholdes, dels en stigning i grundskyl-
den som følge af indhentningen af de efterslæb, der opbygges i forbindelse overgangen til
de nye vurderinger.
1
I beregningerne er det beregningsteknisk lagt til grund, at en ophævelse af nominalprincippet for ejendomsværdiskatten i
2021 indebærer følgende: 1) Den aktuelle vurdering benyttes som beskatningsgrundlag for ejendomsværdiskatten, dog
med en årlig stigningsbegrænsning (§9a). 2) Alle satser og grænser fastholdes på deres nuværende niveau med undtagelse
af progressionsgrænsen, der reguleres med udviklingen i boligpriserne i perioden (frem til skattestoppet blev progressions-
grænsen fremskrevet med et indeks baseret på udviklingen i ejendomsvurderingerne). 3) Fastfrosne nedslag (§9b), der blev
oprettet i forbindelse med skattestoppet, fjernes. For grundskylden fastholdes gældende regler herunder mest væsentligt
stigningsbegrænsningsreglen.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 374: Spm. om, hvad konsekvenserne af aftalen Tryghed om boligbeskatningen af 2. maj 2017 er i 2017-kr. (samlet, fordelt på kommuner og ejendomsværdi) sammenlignet med, hvis skattestoppet blot ophæves og en ny og mere retvisende ejendomsvurdering indføres, til skatteministeren
1765840_0003.png
Figur 1. Udviklingen i boligskatterne for ejerboliger ved boligforliget sammenlignet med en ophæ-
velse af ejendomsværdiskattestoppet med fastholdte skattesatser
Anm.: Beregningerne er foretaget ekskl. fritidshuse. Der er i beregningerne set bort fra kapitaliseringsvirkninger, dvs. at
højere boligskat alt andet lige reducerer boligprisen, hvorfor boligskatten i realiteten vil stige mindre end umiddelbart skøn-
net.
Kilde: Egne beregninger
Stigning i boligskatterne ved en ophævelse af ejendomsværdiskattestoppet, med fast-
holdte skattesatser, sammenlignet med boligforliget er i 2021 størst for de boliger med re-
lativt lavest ejendomsværdi,
jf. figur 2.
Det skyldes, at netop disser boliger fik de største
procentvise skattelettelser med boligforliget. På længere sigt er skattestigningerne størst
for de boliger med relativt højest ejendomsværdi.
Figur 2. Stigning i boligskatterne for ejerboliger ved en ophævelse af ejendomsværdiskattestoppet
med fastholdte skattesatser sammenlignet med boligforliget
Anm.: Beregningerne er foretaget ekskl. fritidshuse.
Kilde: Egne beregninger
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 374: Spm. om, hvad konsekvenserne af aftalen Tryghed om boligbeskatningen af 2. maj 2017 er i 2017-kr. (samlet, fordelt på kommuner og ejendomsværdi) sammenlignet med, hvis skattestoppet blot ophæves og en ny og mere retvisende ejendomsvurdering indføres, til skatteministeren
1765840_0004.png
Skattestigningerne for ejerboliger er fordelt på kommuner i
figur 3
og
4.
Figur 3. Stigning i boligskatterne for ejerboliger ved en ophævelse af ejendomsværdiskattestoppet
med fastholdte skattesatser sammenlignet med boligforliget i 2021
Figur 4. Stigning i boligskatterne for ejerboliger ved en ophævelse af ejendomsværdiskattestoppet
med fastholdte skattesatser sammenlignet med boligforliget i 2040
Anm.: Beregningerne er foretaget ekskl. fritidshuse.
Kilde: Egne beregninger
Side 4 af 4