Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1766769_0001.png
8. juni 2017
J.nr. 2017 - 2710
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 371 af 4. maj 2017 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Claus F. Houmann
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 371: Spm. om at oplyse ændringen i rådighedsbeløb i 2025 i forhold til gældende regler for den gennemsnitlige familie i henholdsvis ejerbolig og ejerlejlighed i hele landet og fordelt på alle landets kommuner, hvis aftalen Tryghed om boligbeskatningen af 2. maj 2017 gennemføres, til skatteministeren
1766769_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes i tabelform oplyse ændringen i rådighedsbeløb i 2025 i forhold til gæl-
dende regler for den gennemsnitlige familie i henholdsvis ejerbolig og ejerlejlighed i hele
landet og
fordelt på alle landets kommuner, hvis aftalen ”Tryghed om boligbeskatningen”
af 2. maj 2017 gennemføres.
Svar
Regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre har indgået et forlig
om boligbeskatningen efter 2020. Forliget skaber tryghed om boligbeskatningen, også
efter 2020, hvor den nuværende aftale om skattestoppet for ejendomsværdiskatten
udløber. Aftalen betyder, at boligskattesatserne i 2021 sænkes markant. De fleste
bo-
ligejere
vil dermed opleve, at de samlede boligskatter falder i 2021 i forhold til en
vi-
dereførelse
af gældende regler. Samtidigt aflyses de store stigninger i grundskylden,
som
boligejerne
ellers havde i udsigt.
For den gennemsnitlige familie i egen ejerbolig (nuværende og nye ejere) skønnes bolig-
skatterne reduceret med ca. 9 pct. i 2025 som følge af boligforliget set i forhold til en vi-
dereførelse af gældende regler, dvs. det nuværende skattestop for ejerboliger,
jf. tabel 1.
Det svarer til en stigning i rådighedsbeløbet på 0,4 pct. i 2025.
Tabel 1. Virkning på boligskatterne og rådighedsbeløbet for boligejere af boligforliget i 2025 i forhold
til en videreførelse af gældende regler
Pct.
Fam ilier i egen bolig
1)
Enfamiliehuse
Ejerlejligheder
Øvrige
Ændring i skattebetalingen
-9
-10
10
-10
Ændring i rådighedsbeløbet
0,4
0,4
-0,4
0,4
Anm.: Boligskatterne er opgjort som boligskatterne f or de boliger, som de pågældende f amilier bor i samt ev entuelle øv rige
ejendomsv ærdiskattepligtige boliger
dv s. primært ev entuelle f ritidshuse, som f amilien ejer. Ændringer i skatten på er-
hv erv sejendomme, som ikke er til beboelse, er således ikke indregnet, herunder ev entuel ov erv æltning af skatterne på f or-
brugerpriserne og/eller lønningerne. For ejerboliger er antaget en f raf ly tningsrate på 3,65 pct. pr. år.
1) Familier, hv or mindst én person ejer den bolig f amilien bor i.
Kilde: Egne beregninger
For familier i ejerlejligheder skønnes boligskatterne forøget med 10 pct. set i forhold til en
videreførelse af gældende regler. De højere boligskatter svarer isoleret set til en reduktion
i rådighedsbeløbet på godt 0,4 pct. Det skal ses i lyset af, at specielt grundværdierne for
ejerlejligheder er væsentligt undervurderet i de nuværende vurderinger, hvilket som følge
af stigningsbegrænsningsreglen først på længere sigt medfører markant højere boligskat-
ter. Stigningerne i skattebetalingen for ejerlejligheder afspejler således, at boligskatterne
for ejerlejligheder bringes tættere på de boligskatter, som ejere af enfamiliehuse med
samme ejendomsværdier betaler. En del af stigningen skyldes endvidere bortfald af skat-
terabatter, når nuværende ejere fraflytter deres bolig. Nye boligejere vil derfor kunne tage
højde for ændringerne i boligskatterne i forbindelse med deres boligkøb.
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 371: Spm. om at oplyse ændringen i rådighedsbeløb i 2025 i forhold til gældende regler for den gennemsnitlige familie i henholdsvis ejerbolig og ejerlejlighed i hele landet og fordelt på alle landets kommuner, hvis aftalen Tryghed om boligbeskatningen af 2. maj 2017 gennemføres, til skatteministeren
1766769_0003.png
Opdelingen for enfamiliehuse og ejerlejligheder på kommuner er vist i
tabel 2.
Tabel 2. Virkning på boligskatterne og rådighedsbeløbet for boligejere af boligforliget i 2025 i forhold
til en videreførelse af gældende regler
Enfamiliehuse
Pct.
Hele landet
København
Frederiksberg
Ballerup
Brøndby
Dragør
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Herlev
Albertslund
Hvidovre
Høje-Taastrup
Lyngby-Taarbæk
Rødovre
Ishøj
Tårnby
Vallensbæk
Furesø
Allerød
Fredensborg
Helsingør
Hillerød
Hørsholm
Rudersdal
Egedal
Frederikssund
Greve
Køge
Halsnæs
Roskilde
Solrød
Gribskov
Odsherred
Holbæk
Ændring i
skattebetaling
-10
-12
-7
-7
-10
-6
-4
-3
-7
-1
-12
-6
-7
-8
-8
-16
-4
-10
-3
-8
-8
-12
-8
-10
-8
-8
-14
-8
-10
-27
-10
-10
-18
-33
-17
Ændring i
rådighedsbeløb
0,4
0,9
0,4
0,5
0,5
0,4
0,2
0,2
0,4
0,1
0,8
0,4
0,4
0,5
0,6
0,9
0,2
0,6
0,2
0,4
0,5
0,8
0,4
0,7
0,6
0,4
0,8
0,4
0,5
1,2
0,6
0,6
1,0
1,0
0,7
Ejerlejligheder
Ændring i
skattebetaling
10
19
16
5
5
7
13
7
4
6
-4
16
0
11
12
5
12
5
-7
6
-22
-12
-2
3
4
-1
4
7
2
-22
9
-5
-22
-20
-5
Ændring i
rådighedsbeløb
-0,4
-0,7
-0,6
-0,2
-0,1
-0,4
-0,5
-0,2
-0,1
-0,2
0,1
-0,4
0,0
-0,4
-0,3
-0,1
-0,4
-0,1
0,3
-0,3
0,5
0,4
0,1
-0,2
-0,2
0,0
-0,2
-0,2
-0,1
0,7
-0,3
0,2
0,6
0,7
0,2
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 371: Spm. om at oplyse ændringen i rådighedsbeløb i 2025 i forhold til gældende regler for den gennemsnitlige familie i henholdsvis ejerbolig og ejerlejlighed i hele landet og fordelt på alle landets kommuner, hvis aftalen Tryghed om boligbeskatningen af 2. maj 2017 gennemføres, til skatteministeren
1766769_0004.png
Faxe
Kalundborg
Ringsted
Slagelse
Stevns
Sorø
Lejre
Lolland
Næstved
Guldborgsund
Vordingborg
Bornholm
Middelfart
Assens
Faaborg-Midtfyn
Kerteminde
Nyborg
Odense
Svendborg
Nordfyns
Langeland
Ærø
Haderslev
Billund
Sønderborg
Tønder
Esbjerg
Fanø
Varde
Vejen
Aabenraa
Fredericia
Horsens
Kolding
Vejle
Herning
Holstebro
Lemvig
Struer
Syddjurs
Norddjurs
Favrskov
-16
-20
-10
-13
-19
-15
-14
-31
-13
-22
-23
-18
-12
-14
-13
-15
-15
-6
-11
-16
-22
-24
-12
-8
-15
-19
-6
-10
-15
-10
-16
-8
-4
-6
-8
-11
-13
-28
-24
-12
-14
-9
0,6
0,6
0,4
0,5
0,7
0,5
0,7
0,6
0,5
0,6
0,7
0,5
0,4
0,4
0,4
0,6
0,5
0,2
0,4
0,5
0,5
0,4
0,3
0,2
0,4
0,4
0,2
0,4
0,5
0,3
0,4
0,3
0,2
0,2
0,3
0,3
0,4
0,6
0,6
0,5
0,4
0,3
-
-18
-14
-26
-
-17
-
-29
-19
-17
-21
-
7
-
-
-
-5
8
-9
-
-
-
-18
-
-9
-
-2
-
-19
-
-27
-11
-6
-16
-5
-9
-18
-
-32
-
-31
-15
-
0,4
0,3
0,5
-
0,4
-
0,6
0,4
0,5
0,5
-
-0,2
-
-
-
0,1
-0,2
0,2
-
-
-
0,6
-
0,2
-
0,1
-
0,5
-
0,9
0,2
0,2
0,5
0,2
0,3
0,4
-
0,7
- -
0,6
0,4
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 371: Spm. om at oplyse ændringen i rådighedsbeløb i 2025 i forhold til gældende regler for den gennemsnitlige familie i henholdsvis ejerbolig og ejerlejlighed i hele landet og fordelt på alle landets kommuner, hvis aftalen Tryghed om boligbeskatningen af 2. maj 2017 gennemføres, til skatteministeren
1766769_0005.png
Odder
Randers
Silkeborg
Samsø
Skanderborg
Århus
Ikast-Brande
Ringkøbing-Skjern
Hedensted
Morsø
Skive
Thisted
Viborg
Brønderslev
Frederikshavn
Vesthimmerlands
Læsø
Rebild
Mariagerfjord
Jammerbugt
Aalborg
Hjørring
-10
-8
-10
-11
-4
-5
-14
-20
-15
-15
-22
-15
-13
-13
-18
-18
-7
-10
-17
-12
-9
-18
0,5
0,3
0,5
0,3
0,2
0,3
0,4
0,6
0,4
0,3
0,5
0,4
0,4
0,4
0,5
0,4
0,2
0,3
0,5
0,3
0,4
0,6
-4
-17
-1
-
-12
14
-21
-14
-12
-
-18
-
-12
-
-12
-
-
-12
-28
-
1
-
0,1
0,3
0,1
-
0,4
-0,5
0,6
0,5
0,5
-
0,5
-
0,3
-
0,3
-
-
0,2
0,7
-
0,0
-
Anm: Se anmærkning til tabel 1. Kun kommuner med mere end 100 f amilier af i ejerlejligheder er medtaget.
Kilde: Egne beregninger
Side 5 af 5