Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1762053_0001.png
24. maj 2017
J.nr. 2017 - 3022
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 364 af 28. april 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 364: Spm. om at kommentere artiklen Kom med i den store bilvask: Sådan skruer bilbranchen ned for registreringsafgiften og op for profitten bragt på Jyllands-Posten hjemmeside den 27. april 2017, til skatteministeren
1762053_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere artiklen ”Kom med i den store bilvask: Sådan skruer bil-
branchen ned for registreringsafgiften og op for profitten” bragt på Jyllands-Posten
hjemmeside den 27. april 2017 og redegøre for, om ministeren mener, at skattefinten,
som i bilbranchen kaldes ”at vaske biler”, er lovlig, og givet fald under hvilke omstændig-
heder. I forlængelse heraf bedes ministeren redegøre for, hvad ministeren agter at foreta-
ge sig for at forhindre skattefinten.
Svar
Det følger af registreringsafgiftslovens § 8, stk. 10, at for afgiftsberigtigelser, hvor køretø-
jet er leveret af eller leveres til en interesseforbunden virksomhed, skal den virksomhed,
der afgiftsberigtiger køretøjet, kunne godtgøre, at der i et ikke uvæsentligt omfang er fore-
taget afgiftsberigtigelse på et tilsvarende grundlag til andre end virksomhedens eget eller
nærtståendes brug. Tilsvarende gælder de almindelige transferpricing-regler også bilbran-
chen - altså regler om prisfastsættelse af
varer, ydelser og rettigheder mellem koncernfor-
bundne selskaber, aktionærer eller personer efter armslængde princippet.
Den beskrevne fremgangsmåde i artiklen, hvor bilforhandlere køber rabatterede leasing-
biler fra importøren, kan således godt være i overensstemmelse med reglerne i registre-
ringsafgiftsloven, så længe det kan godtgøres, at der i et ikke uvæsentligt omfang er fore-
taget afgiftsberigtigelser på et tilsvarende grundlag til fx et uafhængigt leasingselskab, som
pga. af indkøb af mange biler har opnået samme rabatter. Der må ikke være tale om kun-
stigt lave priser mellem interesseforbundne virksomheder.
Så længe biler afgiftsberigtiges i overensstemmelse med reglerne, mener jeg ikke, at der er
tale om en skattefinte. Når afgiftsgrundlaget er baseret på værdi
i dette tilfælde handels-
prisen
vil godt købmandskab altid medføre en lavere beskatning. Jeg har ikke planer om
at skride ind overfor godt købmandskab, men er villig til at se på stramninger i forhold til
eventuel snyd og omgåelse.
Side 2 af 2