Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1760730_0001.png
23. maj 2017
J.nr. 2017 - 2917
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 362 af 27. april 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 362: Spm. om, hvornår ministeren og Skatteministeriet blev opmærksom på problemerne, jf. den seneste tids artikler i Jylland-Posten om bilimportøres og leasingselskabers udnyttelse af lovgivningen til at minimere eller helt undgå registreringsafgift, til skatteministeren
1760730_0002.png
Spørgsmål
På baggrund af den seneste tids artikler i Jyllands-Posten om bilimportørers og leasingsel-
skabers udnyttelse af lovgivningen til at minimere eller helt undgå registreringsafgift, og at
anmodninger om refusion af registreringsafgift fra leasingselskaber er mere end tredoblet
på to år, bedes ministeren redegøre, hvornår ministeren og Skatteministeriet blev op-
mærksom på problemerne.
Svar
Der er intet nyt i, at en værdiafgift baseret på handelsprisen med en marginalbeskatning
på 150 pct. i sin natur altid vil være under pres i forhold at undgå den høje beskatning.
Det gælder også i forhold til leasing-reglerne. Regeringen er særdeles opmærksom på den
uhensigtsmæssige adfærd, der følger af alt for høje skatter og afgifter, og har derfor ned-
sat registreringsafgiften i to omgange.
Som jeg har tilkendegivet i en lang række sammenhænge, har jeg bedt Skatteministeriet
undersøge, om reglerne på dette område er tilstrækkeligt robuste. Jeg forventer, at første
del af denne undersøgelse er afsluttet medio juni, således at vi kan tage hul på de politiske
forhandlinger om dette.
Udviklingen på leasingområdet har i de seneste år været markant. I 2013 udgjorde det
samlede antal nyregistrerede leasingkøretøjer ca. 50.000, og tallet er i 2016 steget til godt
105.000.
Det samlede provenu fra registreringsafgiften udgjorde i 2013 ca. 15 mia. kr., hvoraf pro-
venuet fra leasing udgjorde ca. 2,3 mia. kr. I 2016 var det samlede provenu fra registre-
ringsafgiften steget til ca. 19,5 mia. kr. Heraf udgjorde provenuet fra leasingkøretøjer ca.
4,0 mia. kr.
Tilbagebetalingerne af registreringsafgift til leasingselskaberne efter afsluttede leasingfor-
hold og genberegning af registreringsafgift var i 2013 51 mio. kr. til ca. 2.800 biler, dvs.
ca. 18.000 kr. i gennemsnit pr. bil. I 2016 var den tilsvarende tilbagebetaling af registre-
ringsafgiften steget til 203 mio. kr. til ca. 17.000 biler. Der er i gennemsnit tilbagebetalt ca.
12.000 kr. pr. bil i 2016.
De eksempler, der har været i medierne, gør naturligvis indtryk på mig. Derfor skal det
undersøges, om der er tale om enkeltstående atypiske eksempler i medierne, eller om der
er et mere generelt problem.
Reglerne skal sikre lige afgiftsvilkår for danske og udenlandske leasingselskaber på det
danske marked i overensstemmelse med EU-retten. Det har aldrig været intentionen at
reglerne skal indebære, at nogle biler kan køre afgiftsfrit i Danmark, mens andre skal beta-
le en registreringsafgift på 150 pct. Derfor får vi nu undersøgt sagerne.
Side 2 af 2