Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1753462_0001.png
27. april 2017
J.nr. 2017 - 1705
Kontor:
Forretning og Processer
Samrådsspørgsmål AD-AF
- Tale til besvarelse af spørgsmål AD-AF den 27. april 2017
Spørgsmål AD
Mener ministeren, at der er mulighed for at ned-
bringe skattegabet og øge skatteindtægterne ved at
styrke SKATs indsatsområder med flere ressour-
cer, for bl.a. at kunne foretage øget ligning af risi-
kovirksomheder, kontrol med momsbetalinger,
permanent bevilling til indsats mod social dum-
ping, intensiveret indsats mod brug af skattely,
snyd med punktafgifter m.v.?
Spørgsmål AE
Kan ministeren, som i tidligere skriftlige svar til
udvalget, bekræfte, at evalueringer af tidligere ind-
satser på skatteområdet har vist, at SKATs kon-
trolmedarbejdere tjener deres løn ind mangedob-
belt, og at f.eks. indsatsen mod fejl i forbindelse
med konvertering af årsregnskab til skatteregn-
skab i mellemstore virksomheder gav et provenu
på 15 mio. kr. pr. årsværk.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 361: Spm. om talepapir fra samrådet den 27. april 2017 om styrkelse af SKATs indsatsområder, til skatteministeren
1753462_0002.png
Spørgsmål AF
Socialdemokratiet er i tidligere forhandlinger ble-
vet afvist i ønsket om at øge mandskab og ressour-
cer på SKATs indsatsområder. Vil regeringen med
den kommende finanslov afsætte midler hertil, el-
ler er regeringen fortsat afvisende over for beho-
vet for at nedbringe skattegabet via en intensiveret
kontrolindsats fra skattevæsenets side?
[Indledning]
Mange tak for spørgsmålene. Det er aftalt med ud-
valget, at jeg besvarer spørgsmålene samlet.
Spørgsmålene kredser jo om den problemstilling,
vi har diskuteret ved flere lejligheder det seneste år
nemlig, om det
”kan
betale sig” at ansætte flere
kontrolmedarbejdere i SKAT.
Side 2 af 15
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 361: Spm. om talepapir fra samrådet den 27. april 2017 om styrkelse af SKATs indsatsområder, til skatteministeren
1753462_0003.png
Helt generelt tror jeg, at én ekstra kontrolmedar-
bejder vil kunne hjælpe med at finde skat, der ikke
er blevet afregnet korrekt. Og i nogle konkrete
kontroller sikkert også finde mere end, hvad han
eller hun selv tjener. I andre situationer vil det
være omvendt.
Vi har dog desværre ikke nogen regnemodel i dag,
der kan vise sammenhængen mellem skattegabet
og de offentlige finanser. Som vi blev enige om i
forbindelse med aftalen om et nyt skattevæsen, har
jeg derfor igangsat en undersøgelse, så vi kan blive
klogere på denne sammenhæng. Og hvis der der-
efter viser sig at være et politisk flertal for det, kan
Side 3 af 15
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 361: Spm. om talepapir fra samrådet den 27. april 2017 om styrkelse af SKATs indsatsområder, til skatteministeren
1753462_0004.png
der ses nærmere på mulighederne for at bruge mo-
dellen som en del af det politiske beslutnings-
grundlag.
Jeg vil desuden gerne slå fast, at det er helt afgø-
rende, at vi ser på SKATs indsats som en helhed
og ikke kun den traditionelle efterkontrol.
Det vil jeg alt sammen komme nærmere ind på se-
nere.
[Nedbringelse af skattegab ved kontrol
spm. AD]
Det bringer mig over til besvarelsen af første
spørgsmål, som handler om, hvorvidt skattegabet
kan nedbringes, og skatteindtægterne kan øges ved
Side 4 af 15
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 361: Spm. om talepapir fra samrådet den 27. april 2017 om styrkelse af SKATs indsatsområder, til skatteministeren
1753462_0005.png
at øge SKATs kontrolindsats. Eller måske mere
præcist, om øget kontrolindsats med fx lønmodta-
geres befordringsfradrag eller små virksomheders
momsangivelser kan give større skatteindtægter.
Som jeg sagde indledningsvist, er jeg generelt enig
med spørgeren i, at flere kontrolressourcer alt an-
det lige kan bidrage til at øge skatterne, hvis res-
sourcerne bruges fornuftigt og målrettet.
Men det er ikke det samme som, at kontrol i alle
tilfælde er det bedste eller mest effektive værktøj
til at nedbringe skattegabet.
Side 5 af 15
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 361: Spm. om talepapir fra samrådet den 27. april 2017 om styrkelse af SKATs indsatsområder, til skatteministeren
1753462_0006.png
Jeg mener, at der helt grundlæggende er behov for,
at vi nuancerer debatten og ser på SKATs indsats
som en helhed. Der
er
altså andre værktøjer i værk-
tøjskassen.
Langt størstedelen af borgere og virksomheder vil
gerne betale deres skat. Derfor skal vi først og
fremmest hjælpe dem gennem fx vejledning, regel-
forenklinger og digitale løsninger, så vi mindsker
omfanget af fejl, inden de sker.
Så vi skal ikke kun tænke på kontrol som en
SKAT-medarbejder, der kommer på efterkontrol
og vender bilag, når fejlen eller svindlen
er
sket. Vi
Side 6 af 15
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 361: Spm. om talepapir fra samrådet den 27. april 2017 om styrkelse af SKATs indsatsområder, til skatteministeren
1753462_0007.png
skal i langt højere grad bruge intelligent kontrol
ved fordøren.
Et eksempel er SKATs digitale stopklodser ved
borgernes ændringer i årsopgørelsen. Det er en
langt mere effektiv kontrol, idet SKAT ikke læn-
gere skal gennemgå de fejlagtige årsopgørelser ma-
nuelt efterfølgende.
Et andet eksempel er på momsområdet. Her ar-
bejder SKAT netop nu på at højne kvaliteten af de
oplysninger, som virksomhederne indberetter.
Dette gøres ved at indarbejde logiske kontroller i
indberetningsløsningen, så kommafejl, tastefejl
Side 7 af 15
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 361: Spm. om talepapir fra samrådet den 27. april 2017 om styrkelse af SKATs indsatsområder, til skatteministeren
1753462_0008.png
mv. opdages automatisk direkte allerede ved angi-
velsen.
Så man kan godt styrke det samlede kontrolmiljø
og nedbringe skattegabet, uden at det nødvendig-
vis betyder, at det lige netop er efterkontrollen, der
øges.
Jeg vil også gerne understrege, at vi som politikere
ikke skal detailstyre ressourcer til specifikke områ-
der eller værktøjer i SKAT. Det, mener jeg ikke, er
vores opgave som politikere.
Side 8 af 15
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 361: Spm. om talepapir fra samrådet den 27. april 2017 om styrkelse af SKATs indsatsområder, til skatteministeren
1753462_0009.png
I stedet skal vi fastsætte den politiske retning og
ramme for SKAT, og så er det SKATs ledelses an-
svar at finde ud af, hvordan de prioriterer deres
ressourcer bedst muligt inden for den politisk fast-
satte ramme.
SKAT skal have råderum til at foretage en risiko-
baseret vurdering. Det er også helt i tråd med,
hvad Rigsrevisionen anbefaler. Derfor skal vi hel-
ler ikke binde alle kontrolmidler uden hensyn til,
at tendenserne for skattesvindel og dermed risiko-
billedet konstant udvikler sig over tid.
Side 9 af 15
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 361: Spm. om talepapir fra samrådet den 27. april 2017 om styrkelse af SKATs indsatsområder, til skatteministeren
1753462_0010.png
[Om kontrollanter tjener deres løn ind
spm. AE]
I spørgsmål AE spørges der til, om jeg kan be-
kræfte, at kontrolmedarbejdere kan tjene deres løn
ind mangedobbelt.
Jeg kan bekræfte, at det konkrete nettoprovenu
ved et kontrolprojekt kan være højere end lønud-
gifterne til projektet, og at det i mange tilfælde er
det. Det kan dog også være mindre.
Det er da også kun naturligt, at nettoprovenuet i
mange tilfælde er højere end lønudgifterne, når
indsatsen er prioriteret og tilrettelagt efter risiko
og væsentlighed. Når SKAT prioriterer sine res-
sourcer, lægges der dog vægt på flere forhold end
Side 10 af 15
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 361: Spm. om talepapir fra samrådet den 27. april 2017 om styrkelse af SKATs indsatsområder, til skatteministeren
1753462_0011.png
blot de konkrete reguleringer, som kontrollerne
medfører.
Jeg vil derfor generelt advare mod at anvende det
gennemsnitlige kontrolprovenu pr. medarbejder
som udtryk for, hvad alle ekstra medarbejdere på
projektet kan indtjene til statskassen, og hvad den
samlede effekt af projektet er for statskassen. Det
er desværre ikke helt så enkelt.
Det skyldes blandt andet, at SKAT tilrettelægger
deres kontrol ud fra risiko og væsentlighed, og en
ekstra kontrol derfor
alt andet lige
vil have en
mindre sandsynlighed for at afdække fejl eller svig.
Side 11 af 15
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 361: Spm. om talepapir fra samrådet den 27. april 2017 om styrkelse af SKATs indsatsområder, til skatteministeren
1753462_0012.png
Desuden er det desværre heller ikke alle regulerin-
ger, der faktisk kan inddrives, hvis en virksomhed
fx går konkurs.
Det er jo også en erkendelse, der er afspejlet i af-
taleteksten bag investeringsplanen, som jeg sagde
indledningsvist. Her tilkender regeringen, at vi vil
se nærmere på mulighederne for at etablere en tæt-
tere sammenhæng mellem skattegabet og den of-
fentlige saldo og dermed også skabe mulighed for
at bruge en sådan model som en del af et beslut-
ningsgrundlag, hvis der er politisk flertal for det.
Side 12 af 15
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 361: Spm. om talepapir fra samrådet den 27. april 2017 om styrkelse af SKATs indsatsområder, til skatteministeren
1753462_0013.png
Det arbejde er i gang, og jeg vil orientere aftalepar-
tierne og udvalget, når det forventes færdigt inden
udgangen af 2017.
[Midler til kontrolindsatsen
spm. AF]
For så vidt angår spørgerens tredje spørgsmål om
at øge mandskab og ressourcer til SKATs indsats-
områder vil jeg gerne starte med at henvise til, at
den siddende regering har tilført et historisk milli-
ardbeløb til SKAT.
Som jeg indledningsvist nævnte, er det helt cen-
tralt, at vi ser på SKATs indsats som en helhed
og ikke kun fokuserer på den traditionelle efter-
kontrol.
Side 13 af 15
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 361: Spm. om talepapir fra samrådet den 27. april 2017 om styrkelse af SKATs indsatsområder, til skatteministeren
1753462_0014.png
Men som jeg også har sagt flere gange før, er jeg
åben for en konstruktiv dialog om ressourcer til
SKAT.
Der skal således være de ’nødvendige’ res-
sourcer til at kunne gennemføre en effektiv ind-
sats. Men det er og bliver en grundlæggende for-
udsætning, at der findes finansiering, før vi kan
træffe konkrete beslutninger.
Jeg lytter derfor også gerne, hvis spørgeren skulle
have gode, reelle finansierings- og prioriterings-
forslag, som kan bringes i spil i den sammenhæng.
[Afslutning]
Side 14 af 15
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 361: Spm. om talepapir fra samrådet den 27. april 2017 om styrkelse af SKATs indsatsområder, til skatteministeren
1753462_0015.png
Afslutningsvis vil jeg gerne understrege, at tilrette-
læggelsen af SKATs kontrolindsats
om det dre-
jer sig om finansiering eller konkrete værktøjer
er et meget vigtigt emne for mig som skattemini-
ster. Derfor står jeg også altid til rådighed for at
drøfte det nærmere.
Tak for ordet.
Side 15 af 15