Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1762061_0001.png
24. maj 2017
J.nr. 2017 - 2577
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 358 af 26. april 2017 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 358: Spm. om at oplyse, hvilke afledte økonomiske effekter den lave pris medfører for staten udover tabet af registreringsafgiften, f.eks. ved leasingsalg til firmabil, i forhold til grønne afgifter m.v., til skatteministeren
1762061_0002.png
Spørgsmål
I artiklen ”Store rabatter på leasingbiler koster statskassen dyrt” bragt på Finans.dk den
26. april 2017 fremgår et eksempel på, at Hyundai Tucson-biler, der har en normal liste-
pris på 314.995 kr., men som via leasing sælges til en pris på ca. 91.000 kr. inklusiv regi-
streringsafgift. Ministeren bedes på den baggrund oplyse, hvilke afledte økonomiske ef-
fekter den lave pris medfører for staten udover tabet af registreringsafgiften, f.eks. ved
leasingsalg til firmabil, i forhold til grønne afgifter m.v. Der anmodes om en opgørelse af
statens samlede tab over en årrække ved dette konkrete eksempel i forhold til et normalt
salg af bilen.
Svar
Jeg vil medgive, at det nævnte eksempel med en meget lav pris og afgift, samt andre ek-
sempler, der har været nævnt i pressen, ser atypiske ud. Jeg er blevet oplyst om, at SKAT
gennemfører kontrol på området,
jf. mit svar på SAU spm. 366.
Det er først og fremmest registreringsafgiften, som påvirkes af de rabatterede priser, da
de løbende afgifter og brændstofafgifterne ikke afhænger af bilens pris.
For erhvervenes leasingbiler, som stilles til rådighed for medarbejderne, må det lægges til
grund, at den lavere registreringsafgift resulterer i højere løn eller køb af større biler, idet
erhvervenes aflønning af medarbejderne samlet set må forventes at være uændret.
Forskellen i registreringsafgift for de to biler, som er nævnt i spørgsmålet, udgør ca.
122.000 kr.,
jf. tabel 1.
Efter udløbet af leasingperioden vil den store prisforskel betyde, at leasingselskabet evt.
vil kunne videresælge den leasede bil for betydelig mere, end selskabet har betalt for den.
Hvis fx leasingperioden udgør 1 år, og afskrivningen på den solgte bil til 314.995 kr. ud-
gør 15 pct. i løbet af året, vil den solgte bil være faldet til ca. 268.000 kr. Hvilket er den
pris, som den brugte leasingbil evt. vil kunne sælges til, og altså ca.178.800 kr. mere, end
den pris, som leasingbilen blev indregistreret til, da den var ny.
Tabel 1. Priser og registreringsafgift ved salg og leasing
Salg
Pris inkl. moms og registreringsafgift
Registreringsafgift
Pris inkl. moms
Kilde: Skatteministeriets beregninger
Leasing
91.000
40.542
50.458
Forskel
223.995
122.245
101.750
314.995
162.787
152.208
Som nævnt er eksemplet atypisk. Som det fremgår af mit svar på
SAU spm. 277,
er den
gennemsnitlige rabat i den afgiftspligtige værdi på leasingbiler 9.500 kr. i 2016.
Side 2 af 2